Skrevet 19. januar 2004 21 år dette ble observert på himmelen over stavanger/sandnes på lørdag. Noen som har en formening om hva det kan være?
Skrevet 19. januar 2004 21 år Som jeg allerede har skrevet i tråden på aftenposten så er dette kondensstripe ifra et fly, ingenting annet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå, og ikke minst, HVORFOR det ikke skulle være en kondesstripe, jeg ser ingenting som tyder på at dette ikke er noen kondensstripe. Dem nevner jo "fly med motortrøbbel som dumpet drivstoff" og hele pakka der, aldri hørt på makan. Forestiller dem seg at drivstoffet dumpes ved motorfeil eller ? Og begynner drivstoffet å brenne når det dumpes i atmosfæren ? Men samme personene påstår jo at det er flybensin som dumpes også så
Skrevet 19. januar 2004 21 år Støtter Tarjei med sin forklaring, men det jeg synes er litt rart er at røyken ser ut til å være ekstremt tykk. Både omkretsen på røyken og sammensetningen av den.. Sikkert bare et fly, men litt rar røyk..
Skrevet 19. januar 2004 21 år Jeg og så den på vei opp til Sirdalen tidlig lørdag morgen... var aldri i tvil om hva det var, nemlig en kondensstripe...
Skrevet 19. januar 2004 21 år Dette er en kondensstripe.... Sollyset bare forvirre alle.... Når han zooma nesten helt inn så jeg det.... LOL!!!!! Edit: Jeg skrev litt feil i begynnelsen......
Skrevet 19. januar 2004 21 år Jeg kan bare tilføye at sollyset lørdag morgen var ganske spesielt, i vertfall her litt sør for Bergen. Skyene over HELE himmelen var røde. Det der er nok en kondensstripe ja
Skrevet 19. januar 2004 21 år Skyene er røde her i Bodø ganske ofte så det er ikke akkurat så spessielt....
Skrevet 19. januar 2004 21 år Helt klart en kondensstripe. Den delen som ligger øverst i bildet og "lyser" rødt er rett og slett opplyst av solen. Den mørkere delen "ser" ikke solen, og kan derfor ikke reflektere like mye lys. Når det gjelder kondesstriper som "faller ned fra himmelen", så er dette et velkjent synsbedrag, se næremer på fly som kommer rett i mot/flyr rett i fra deg neste gang, så vil du oppdage at det henholdsvis ser ut som en rakett på vei ut i rommet og en stein på tur mot jorden
Skrevet 19. januar 2004 21 år Helt klart en kondensstripe. Den delen som ligger øverst i bildet og "lyser" rødt er rett og slett opplyst av solen. Den mørkere delen "ser" ikke solen, og kan derfor ikke reflektere like mye lys. Når det gjelder kondesstriper som "faller ned fra himmelen", så er dette et velkjent synsbedrag, se næremer på fly som kommer rett i mot/flyr rett i fra deg neste gang, så vil du oppdage at det henholdsvis ser ut som en rakett på vei ut i rommet og en stein på tur mot jorden Helt korrekt.Har opplevd dette over Bodø for noen år siden.Fint skue.
Skrevet 19. januar 2004 21 år Synes også det kan minne mye om ei kondensstripe ja, men den er nok i såfall utsatt for en del artige vinder oppi der. Kombinert med det spesielle lyset er det vel ikke så rart om det kommer mange forslag på fenomenet.
Skrevet 19. januar 2004 21 år Dem nevner jo "fly med motortrøbbel som dumpet drivstoff" og hele pakka der, aldri hørt på makan. Forestiller dem seg at drivstoffet dumpes ved motorfeil eller ? Vel...et fly med motortrøbbel må jo nødlande, og da er det jo ikke så uvanlig at man må dumpe drivstoff først
Skrevet 19. januar 2004 21 år Nja, er ikke akuratt vanlig å dumpe drivstoff, og man dumper ikke drivstoff om det ikke er absolutt nødvendig, dessuten tømmes ikke hele tanken med et drønn og hele greia antennes utenfor flyet. OG store fly går ikke på bensin, slik de fleste påstår, og som også ble påstått i dette tilfellet. Og du må ikke nødlande med en gang om du har motorfeil, faktisk vil det vel neppe bli dumpet drivstoff overbord ved et vanlig motorkutt. Omstendighetene må nok være litt spesielle før man velger å dumpe drivstoff ut i atmosfæren ved et motorkutt. Når vi først snakker om det, 99% av befolkningen aner jo ikke hvorfor man tømmer drivstoff overbord i spesielle situasjoner. De fleste tror man gjør det for å minske faren for brann / eksplosjon når man "krasjer".
Skrevet 19. januar 2004 21 år Vel...et fly med motortrøbbel må jo nødlande, og da er det jo ikke så uvanlig at man må dumpe drivstoff først Det er vel også slik at flesteparten av flytypene på innenriksrutene i norge ikke har mulighet for dumping heller.
Skrevet 19. januar 2004 21 år Den kondesstripen er nok en SAS maskin på vei inntil CPH. Det er enten Washington eller New York maskinen. Seattle og Chicago kommer med utpå formiddagen... Men dette er min konklusjon, er ikke sikkert den er riktig. Men alltid lov å tippe
Skrevet 19. januar 2004 21 år Normalt sett er det vel heller ikke nødvendig å dumpe fuel for et innenriksfly (selv med problemer), da det sjeldent har så mye fuel med seg
Skrevet 20. januar 2004 21 år Men et spørsmål: Er det vanlig at kondensstripene detter ned sånn? Den detter ikke ned det ser bare sånn ut pga det er lang vekke og jorden er rund. Jeg ser ofte såne når jeg er på vei til skolen og sånt.
Skrevet 20. januar 2004 21 år Et fly som av en eller annen grunn må nødlande dumper deler av drivstoffet dersom det er nødvendig å redusere vekten. Dette er på ingen måte noen uvanlig prosedyre i slike tilfeller, og det tror jeg de fleste piloter sier seg enig i. Dette utgjør heller ingen fare for miljøet, drivstoffet vil fordampe før det når overflaten.
Skrevet 20. januar 2004 21 år Vel, du dumper ikke drivstoff om det ikke er nødvendig, noe det ofte ikke er. Jeg ville ihvertfall ikke gjort det så sant det ikke var overhengende fare for flyet og folk ombord. Et motorkutt utgjør sjelden noen overhengende fare. Er det noen som kan nevne noen episode her i landet hvor fly har dumpet drivstoff. Jeg vet ikke om noen, men det er selvfølgelig mulig det har skjedd fordet. Så da er vi vel tilbake til at det faktisk ER unormalt at man dumper drivstoff, her i landet, om man må nødlande. Så jeg sier meg igrunn ikke enig i din konklusjon, selv om du mener de fleste gjør det.
Skrevet 20. januar 2004 21 år Er det noen som kan nevne noen episode her i landet hvor fly har dumpet drivstoff. Jeg vet ikke om noen, men det er selvfølgelig mulig det har skjedd fordet. Så da er vi vel tilbake til at det faktisk ER unormalt at man dumper drivstoff, her i landet, om man må nødlande. Så jeg sier meg igrunn ikke enig i din konklusjon, selv om du mener de fleste gjør det. Hva med C-130 forrige torsdag i Alta? Den skulle vel være det ferskeste eksempelet på bruk av fuel jettison her i landet.
Skrevet 20. januar 2004 21 år Det kan være, jeg tenkte bare på sivile fly siden jeg aldri har hatt noe greie på militær trafikk. Men samtidig, når to motorer kutter, så er noe ALVORLIG galt, og er man da for tung for å lande så er nok lysten til å komme på bakken farlig fort til stede slik at noe drivstoff kan gå over bord for å komme under MLW.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.