Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Som jeg allerede har skrevet i tråden på aftenposten så er dette kondensstripe ifra et fly, ingenting annet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå, og ikke minst, HVORFOR det ikke skulle være en kondesstripe, jeg ser ingenting som tyder på at dette ikke er noen kondensstripe.

 

Dem nevner jo "fly med motortrøbbel som dumpet drivstoff" og hele pakka der, aldri hørt på makan. Forestiller dem seg at drivstoffet dumpes ved motorfeil eller ? Og begynner drivstoffet å brenne når det dumpes i atmosfæren ? Men samme personene påstår jo at det er flybensin som dumpes også så ""

Skrevet

Støtter Tarjei med sin forklaring, men det jeg synes er litt rart er at røyken ser ut til å være ekstremt tykk. Både omkretsen på røyken og sammensetningen av den..

 

Sikkert bare et fly, men litt rar røyk.. ""

Skrevet

Jeg kan bare tilføye at sollyset lørdag morgen var ganske spesielt, i vertfall her litt sør for Bergen. Skyene over HELE himmelen var røde.

 

Det der er nok en kondensstripe ja

Skrevet

Helt klart en kondensstripe. Den delen som ligger øverst i bildet og "lyser" rødt er rett og slett opplyst av solen. Den mørkere delen "ser" ikke solen, og kan derfor ikke reflektere like mye lys. Når det gjelder kondesstriper som "faller ned fra himmelen", så er dette et velkjent synsbedrag, se næremer på fly som kommer rett i mot/flyr rett i fra deg neste gang, så vil du oppdage at det henholdsvis ser ut som en rakett på vei ut i rommet og en stein på tur mot jorden ""

Skrevet
Helt klart en kondensstripe. Den delen som ligger øverst i bildet og "lyser" rødt er rett og slett opplyst av solen. Den mørkere delen "ser" ikke solen, og kan derfor ikke reflektere like mye lys. Når det gjelder kondesstriper som "faller ned fra himmelen", så er dette et velkjent synsbedrag, se næremer på fly som kommer rett i mot/flyr rett i fra deg neste gang, så vil du oppdage at det henholdsvis ser ut som en rakett på vei ut i rommet og en stein på tur mot jorden ""

 

Helt korrekt.Har opplevd dette over Bodø for noen år siden.Fint skue.

Skrevet

Synes også det kan minne mye om ei kondensstripe ja, men den er nok i såfall utsatt for en del artige vinder oppi der. Kombinert med det spesielle lyset er det vel ikke så rart om det kommer mange forslag på fenomenet.

Skrevet

Dem nevner jo "fly med motortrøbbel som dumpet drivstoff" og hele pakka der, aldri hørt på makan. Forestiller dem seg at drivstoffet dumpes ved motorfeil eller ?

 

Vel...et fly med motortrøbbel må jo nødlande, og da er det jo ikke så uvanlig at man må dumpe drivstoff først ""

Skrevet

Nja, er ikke akuratt vanlig å dumpe drivstoff, og man dumper ikke drivstoff om det ikke er absolutt nødvendig, dessuten tømmes ikke hele tanken med et drønn og hele greia antennes utenfor flyet. OG store fly går ikke på bensin, slik de fleste påstår, og som også ble påstått i dette tilfellet. Og du må ikke nødlande med en gang om du har motorfeil, faktisk vil det vel neppe bli dumpet drivstoff overbord ved et vanlig motorkutt. Omstendighetene må nok være litt spesielle før man velger å dumpe drivstoff ut i atmosfæren ved et motorkutt.

 

Når vi først snakker om det, 99% av befolkningen aner jo ikke hvorfor man tømmer drivstoff overbord i spesielle situasjoner. De fleste tror man gjør det for å minske faren for brann / eksplosjon når man "krasjer".

Skrevet
Vel...et fly med motortrøbbel må jo nødlande, og da er det jo ikke så uvanlig at man må dumpe drivstoff først

Det er vel også slik at flesteparten av flytypene på innenriksrutene i norge ikke har mulighet for dumping heller.

Skrevet

Den kondesstripen er nok en SAS maskin på vei inntil CPH. Det er enten Washington eller New York maskinen. Seattle og Chicago kommer med utpå formiddagen...

 

Men dette er min konklusjon, er ikke sikkert den er riktig. Men alltid lov å tippe ""

Skrevet
Men et spørsmål: Er det vanlig at kondensstripene detter ned sånn?
Den detter ikke ned det ser bare sånn ut pga det er lang vekke og jorden er rund. Jeg ser ofte såne når jeg er på vei til skolen og sånt.
Skrevet

Et fly som av en eller annen grunn må nødlande dumper deler av drivstoffet dersom det er nødvendig å redusere vekten. Dette er på ingen måte noen uvanlig prosedyre i slike tilfeller, og det tror jeg de fleste piloter sier seg enig i.

 

Dette utgjør heller ingen fare for miljøet, drivstoffet vil fordampe før det når overflaten.

Skrevet

Vel, du dumper ikke drivstoff om det ikke er nødvendig, noe det ofte ikke er. Jeg ville ihvertfall ikke gjort det så sant det ikke var overhengende fare for flyet og folk ombord. Et motorkutt utgjør sjelden noen overhengende fare.

 

Er det noen som kan nevne noen episode her i landet hvor fly har dumpet drivstoff. Jeg vet ikke om noen, men det er selvfølgelig mulig det har skjedd fordet.

 

Så da er vi vel tilbake til at det faktisk ER unormalt at man dumper drivstoff, her i landet, om man må nødlande.

 

Så jeg sier meg igrunn ikke enig i din konklusjon, selv om du mener de fleste gjør det.

Skrevet

Er det noen som kan nevne noen episode her i landet hvor fly har dumpet drivstoff. Jeg vet ikke om noen, men det er selvfølgelig mulig det har skjedd fordet.

 

Så da er vi vel tilbake til at det faktisk ER unormalt at man dumper drivstoff, her i landet, om man må nødlande.

 

Så jeg sier meg igrunn ikke enig i din konklusjon, selv om du mener de fleste gjør det.

 

Hva med C-130 forrige torsdag i Alta? Den skulle vel være det ferskeste eksempelet på bruk av fuel jettison her i landet.

Skrevet

Det kan være, jeg tenkte bare på sivile fly siden jeg aldri har hatt noe greie på militær trafikk.

 

Men samtidig, når to motorer kutter, så er noe ALVORLIG galt, og er man da for tung for å lande så er nok lysten til å komme på bakken farlig fort til stede slik at noe drivstoff kan gå over bord for å komme under MLW.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …