Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nødlanding

Featured Replies

Det var akkurat et fly som nødlanda på Alta flyplass, et Hercules. hadde mista noen motorer. tøfft var det hehe

Så tøft da, datt motorene av i vannet eller på bakken da? ""

Det var akkurat et fly som nødlanda på Alta flyplass, et Hercules. hadde mista noen motorer. tøfft var det "" hehe

Ja, tøft er vel kanskje ikke rette uttrykket...

Stian har jeg møtt deg tidligere en gang? ""

Hvis det skal kalles noe så er det vel en sikkerhetslanding?

I real world?

Jepp, var det du som var med meg på rund tur engm, et par år siden?

Ja, sikkerhetslanding er nok det rette uttrykket her. Det er ingen problemer å fly med tre motorer (eller to for den del), så her kan ikke nøden ha vært så stor.

• Author

I real world?

Jepp, var det du som var med meg på rund tur engm, et par år siden?

Nei "" hehe

Ja, sikkerhetslanding er nok det rette uttrykket her. Det er ingen problemer å fly med tre motorer (eller to for den del), så her kan ikke nøden ha vært så stor.

Ikke så sikker på det. Leste i dag om en Boeing 747 fra Iran Air som nødlandet i Kina nylig fordi en av de fire motorene konka ut. Den landet så hardt at nesehjulet knakk. Var pilotene nervøse kanskje? ""

Nå kjenner ikke jeg til dette tilfellet, men JA, hvis neshjulet knakk fordi de "bare" landet med tre motorer, så tror jeg nok muligens det er pilotene som har begått en/flere feil...

Det er nok ikke direkte pga. at en motor var ute av drift som var årsaken til at nesehjulet knakk. Men heller de indirekte årsakene som nervøse/stressa piloter, eller pilotene ikke gikk rundt når de burde, men det blir jo bare spekulasjoner.

Om jeg ikke husker feil så skal alle fly kunne fly på en motor

Ja det var i grunnen merkelig med det nesehjulet, for landingen er jo egentlig utført når hovedhjulene er på bakken. Kanskje nesa ble satt ned for raskt, farten var for høy, punktering, eller at hjulet traff et hull på en dårlig kinesisk rullebane ""

Om jeg ikke husker feil så skal alle fly kunne fly på en motor

Nja, det skal vel godt gjøres hvis man kun sitter igjen med en av de ytterste motorene på et fly med fire motorer montert under vingene. Da blir det nok en jevn descend.

CFM