Skrevet 12. januar 2004 21 år Noen som vet hva TACAN frekvensene er her i Norge? (45X o.l, ikke VHF frekvensen.) Takker for svar..
Skrevet 12. januar 2004 21 år De er vel merket av på flykart de.. Er vel ikke så ALTFOR mange TACANs her i Norge vel.
Skrevet 12. januar 2004 21 år Hva er egentlig disse TACAN-frekvensene.. Hva slags frekvens er 45X.. en "kode" som tilsvarer en normal annen frekvens? Håkon
Skrevet 13. januar 2004 21 år Tacan er millitære VORèr. Man kan få inn de som ligger mellom 109.00-117.97 med vanelig VOR. 45X etc. er kanal navnet. Jeg skriver rett fra husk, men dette skal ikke være langt fra sanheten.
Skrevet 13. januar 2004 21 år Jeg fant liste over alle TACAN frekvenser i "Jeppesen aifield manual Norway". Det er for mange for at jeg orker å skrive de inn her. De står sikkert i AIPèn også. Her er noen aktuelle: Bodø TACAN BOO ch.45x 110.80Mhz Ørland TACAN ORL ch.51x 111.40MHz Rygge TACAN RYG ch.82x 113.50MHz Bergen TACAN FLE ch.92x 114.50MHz Det finnes sikkert noen flere. Er TACAN-fyr i det hele tatt lagt inn i FS? I Jeppesen står følgende: Aircraft equipped with civil DME only are unable to receive channels 1 through 16 and 60 through 69. Millitary TACAN equipment is required. Håper dere ble litt klokere.
Skrevet 13. januar 2004 21 år Det finnes sikkert noen flere. Øhh....ja! Andøya CH28X Bardufoss CH81X Bannak CH20X Kautokeino CH33X Evenes CH67 Mosjøen CH86X Værnes CH36X Hummelfjell CH47X Vigra CH71X Sola CH59Y Lista CH38 Torp CH85Y "Bergen" TACAN fins ikke, "Flesland" derimot!
Skrevet 13. januar 2004 21 år Hehehe... Vel. I FS98 kunne man benytte disse TACAN, for å navigere med. De fleste (om jeg ikke husker feil) har en prallell frekvens som ligger i samme område som VOR, eller, vet ikke hvordan jeg skal si det. I FS2k2, er det vel kun mulig å benytte disse for DME, altså avstandsmåling, og ikke noe mer. Samme gjelder vel for FS9 også? Nå er det jo sagt at TACANs er et militært navigasjonssystem, og de har egne mottakere for dette, slik at de kan bruke det. (Om jeg ikke husker feil nå). Og i de militære flyene, stiller de inn feks. 45X, eller 48Y eller hva det nå måtte være, og ikke 117,550 eller noe slikt.
Skrevet 13. januar 2004 21 år Forfatter Takker for alle svar.. Listen skal prøves ut med det samme.. Anders: Bergen TACAN fins i FS fortsatt.. Hvor ligger Hummelfjell?
Skrevet 13. januar 2004 21 år Hummelfjell TACAN HUM CH47X H24 622557.4N 0111605.9E 5022 FT Ligger rett sør av Røros, blir blandt annet brukt til Tacan Route 10 (TR10) og Hi-tacan prosedyre for Hjerkin skytefelt( HI Tacan Hjerkin fra CENOR), og Tacan A prosedyre på Røros ( Tacan A Røros fra CENOR)
Skrevet 14. januar 2004 21 år ..og hva er forskjellen mellom en VOR og en TACAN da? Har en av de høyere presisjon f.eks? Håkon
Skrevet 14. januar 2004 21 år VOR/VHF com kontra tacan/UHF com com var en avgjørelse man tok rett etter krigen. NATO gikk for Tacan/UHF, ICAO gikk for VOR/VHF. Har hørt rykter om at det gikk litt prestisje i at ICAO ikke skulle ta noe som i praksis ble brukt/utviklet av det amerikanske forsvaret. Både Tacan og UHF com har bedre kvalitet på signaler enn VOR/VHF com (var mer merkbart tidlige modeller), men ikke særlig merkbar i praktisk bruk. Tacan har jo fler bruksområder enn en VOR, det finns blandt annet airborne Tacan i tankfly. Hans Petter Stue kan sikkert redegjøre bedre for tacan om han er innom tråden her.
Skrevet 14. januar 2004 21 år Ja jeg er innom, sitter her på 7`eren og kikker på diskusjonene Kan i grunnen ikke tilføye noe utover det Anders har nevnt. Jeg har aldri brukt TACAN selv, men vi hadde det i Sea Kingen frem til 1993-94. Tyske LYNX bruker TACAN, de har faktisk ikke annet nav utstyr ombord, bortsett fra en NDB. I dag er det hovedsaklig jagerfly (og DA-20 for Norges del) som bruker TACAN i særlig grad. Hvor mye, i forhold til bruk av sivile Navaids vet jeg ikke. SID/STAR/Appr. er publisert i CENOR flips (NATO publikasjon) og ser ut som vanlige instrument plates. Det finnes mange TACANs i Norge, fra Lista til Kautokeino, fra Torp til Flesland, de finnes "overalt" for å ta litt i. De som har tilgang til AIP finner en liste der.
Skrevet 15. januar 2004 21 år Jepps. Digger TACAN jeg også da, hehe. Som nevnt oppi her finnes det en komplett liste av alle TACANs i hele Norge i AIP. Jeg har en eller annen av den derre NATO publikasjonen som benyttes i jagerfly, er en del TACAN app`s der også, i tillegg til "normale" app`s basert på VOR/DME ol.
Skrevet 18. mai 2004 20 år Hva er det for noe?? Hjelp! Altså... ro ned, spurte han andre om det var TACAN han ikke viste hva var tror jeg...
Skrevet 18. mai 2004 20 år Tacan er anti-kollisjons system ikkje sannt...Men hva er TACAN frekvenser...og hvor finner man di ?
Skrevet 18. mai 2004 20 år Tacan er anti-kollisjons system ikkje sannt...Men hva er TACAN frekvenser...og hvor finner man di ? Det er kanskje TCAS du mener
Skrevet 18. mai 2004 20 år Tacan er anti-kollisjons system ikkje sannt...Men hva er TACAN frekvenser...og hvor finner man di ? TACAN er militære navaids, (Se det som Hans Petter og Anders har skrevet ovenfor)... TCAS er anti kollisjons system...
Skrevet 19. mai 2004 20 år Hva er egentlig forskjellen mellom en militær TACAN og en sivil VOR/DME, annet enn frekvensbåndet? Tenker da på hastighet, rekkevidde, osv.
Skrevet 19. mai 2004 20 år Rundt 299 792,5 km/s er vel runt der ett sted hastigheten på TACAN ligger? Menne, selve TACAN-greia (de som er plassert på bakken og VOR) står vel rimelig stabilt og i ro, tror jeg?
Skrevet 20. mai 2004 20 år Hehe, tenkte egentlig på rotasjonshastighet, *hvis* det er noe som heter det. Men ikke heng så opp i detaljer da
Skrevet 20. mai 2004 20 år rotasjonshastighet Begynner Tacan å spinne på betongfoten på sitt lille fjell, da går jeg hjem! Tør ikke være der lenger!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.