Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Tacan er millitære VORèr. Man kan få inn de som

ligger mellom 109.00-117.97 med vanelig VOR. 45X etc. er

kanal navnet. Jeg skriver rett fra husk, men dette skal

ikke være langt fra sanheten.

Skrevet

 

Jeg fant liste over alle TACAN frekvenser i "Jeppesen aifield manual Norway". Det er for mange for at jeg orker å

skrive de inn her. De står sikkert i AIPèn også. Her er noen aktuelle:

 

Bodø TACAN BOO ch.45x 110.80Mhz

Ørland TACAN ORL ch.51x 111.40MHz

Rygge TACAN RYG ch.82x 113.50MHz

Bergen TACAN FLE ch.92x 114.50MHz

 

Det finnes sikkert noen flere.

 

Er TACAN-fyr i det hele tatt lagt inn i FS?

 

I Jeppesen står følgende:

 

Aircraft equipped with civil DME only are unable to receive

channels 1 through 16 and 60 through 69. Millitary TACAN equipment is required.

 

Håper dere ble litt klokere.

Skrevet

Det finnes sikkert noen flere.

 

Øhh....ja!

 

Andøya CH28X

Bardufoss CH81X

Bannak CH20X

Kautokeino CH33X

Evenes CH67

Mosjøen CH86X

Værnes CH36X

Hummelfjell CH47X

Vigra CH71X

Sola CH59Y

Lista CH38

Torp CH85Y

""

"Bergen" TACAN fins ikke, "Flesland" derimot!

Skrevet

Hehehe... Vel. I FS98 kunne man benytte disse TACAN, for å navigere med. De fleste (om jeg ikke husker feil) har en prallell frekvens som ligger i samme område som VOR, eller, vet ikke hvordan jeg skal si det.

I FS2k2, er det vel kun mulig å benytte disse for DME, altså avstandsmåling, og ikke noe mer. Samme gjelder vel for FS9 også?

 

Nå er det jo sagt at TACANs er et militært navigasjonssystem, og de har egne mottakere for dette, slik at de kan bruke det. (Om jeg ikke husker feil nå). Og i de militære flyene, stiller de inn feks. 45X, eller 48Y eller hva det nå måtte være, og ikke 117,550 eller noe slikt.

Skrevet

VOR/VHF com kontra tacan/UHF com com var en avgjørelse man tok rett etter krigen. NATO gikk for Tacan/UHF, ICAO gikk for VOR/VHF. Har hørt rykter om at det gikk litt prestisje i at ICAO ikke skulle ta noe som i praksis ble brukt/utviklet av det amerikanske forsvaret.

 

Både Tacan og UHF com har bedre kvalitet på signaler enn VOR/VHF com (var mer merkbart tidlige modeller), men ikke særlig merkbar i praktisk bruk.

 

Tacan har jo fler bruksområder enn en VOR, det finns blandt annet airborne Tacan i tankfly.

Hans Petter Stue kan sikkert redegjøre bedre for tacan om han er innom tråden her.

Skrevet

Ja jeg er innom, sitter her på 7`eren og kikker på diskusjonene""

Kan i grunnen ikke tilføye noe utover det Anders har nevnt.

Jeg har aldri brukt TACAN selv, men vi hadde det i Sea Kingen frem til 1993-94. Tyske LYNX bruker TACAN, de har faktisk ikke annet nav utstyr ombord, bortsett fra en NDB.

 

I dag er det hovedsaklig jagerfly (og DA-20 for Norges del) som bruker TACAN i særlig grad. Hvor mye, i forhold til bruk av sivile Navaids vet jeg ikke. SID/STAR/Appr. er publisert i CENOR flips (NATO publikasjon) og ser ut som vanlige instrument plates. Det finnes mange TACANs i Norge, fra Lista til Kautokeino, fra Torp til Flesland, de finnes "overalt" for å ta litt i. De som har tilgang til AIP finner en liste der.

Skrevet

Jepps. Digger TACAN jeg også da, hehe.

Som nevnt oppi her finnes det en komplett liste av alle TACANs i hele Norge i AIP. Jeg har en eller annen av den derre NATO publikasjonen som benyttes i jagerfly, er en del TACAN app`s der også, i tillegg til "normale" app`s basert på VOR/DME ol.

Skrevet
Tacan er anti-kollisjons system ikkje sannt...Men hva er TACAN frekvenser...og hvor finner man di ""?

 

TACAN er militære navaids, (Se det som Hans Petter og Anders har skrevet ovenfor)...

TCAS er anti kollisjons system...

Skrevet

Rundt 299 792,5 km/s er vel runt der ett sted hastigheten på TACAN ligger? ""

 

Menne, selve TACAN-greia (de som er plassert på bakken og VOR) står vel rimelig stabilt og i ro, tror jeg?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …