Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei!

Jeg leste dette for lenge siden, må ha vært minst et år sidne men finner ikke den infoen igjen. Kan noen fortelle meg når ditt callsign skal plasseres først i meldingen og når det skal plasseres sist?

Skrevet

Ja den generelle regelen er vel slik dere beskriver her. Men i U.S. Navy har man, av en eller annen grunn, funnet ut at man ikke skal bruke callsignet til slutt i en radiomelding. Når jeg er ute og flyr rundt i T-34'en, kan det høres sånn ut på radioen:

Jeg: "North Whiting Tower, Shooter 123 at the 180 position, three down and locked for a full stop landing."

Twr: "Shooter 123, cleared to land."

Jeg: "Shooter 123, cleared to land."

Altså mitt callsign først, også i readback'en.

HG

Skrevet

LN-AED: Sola Ground, LN-AED at runup area 1, request taxi for touch and goes, I have information x-ray QNH 1015.

Ground: LN-AED QNH correct, taxi golf, hold short of 18 and contact tower on 118,35

LN-AED: Taxi golf, holding short of 18 and contacting tower on 118,35, LN-AED.

Slik kan en samtale med ATC være. I readback er ditt callsign sist, mens i requestinger er callsign først.

Skrevet

Det som Harald sier mener jeg brukes av Lufthansa også, fordi hver eneste gang jeg har hørt en Lufthansa på scanneren min, sa har han alltid sagt callsignet først, uansett om han leser tilbake, eller annroper ATC.

F.eks

ENGM APP: Lufthansa 342 left turn direct AAL

Lufthansa 342: Lufthansa 342 turning left direct to AAL

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …