Skrevet 30. desember 2003 21 år Hei! Jeg leste dette for lenge siden, må ha vært minst et år sidne men finner ikke den infoen igjen. Kan noen fortelle meg når ditt callsign skal plasseres først i meldingen og når det skal plasseres sist?
Skrevet 30. desember 2003 21 år tror det er slik: når du får en melding skal du ha callsignet ditt sist når du sender en melding skal callsignet ditt være først
Skrevet 30. desember 2003 21 år Forfatter Nei, jeg snakker om å sende melding. Husker det var noe med hva man sender, eks. en readback, request eller annet
Skrevet 30. desember 2003 21 år Callsign alltid i requester og når du kontakter en atc. Callsign til slutt når du svarer på en atc. Ikke værre enn det..
Skrevet 30. desember 2003 21 år Forfatter Takker for svar, visste det var noe i den duren der, men husket ikke helt
Skrevet 1. januar 2004 21 år Ja den generelle regelen er vel slik dere beskriver her. Men i U.S. Navy har man, av en eller annen grunn, funnet ut at man ikke skal bruke callsignet til slutt i en radiomelding. Når jeg er ute og flyr rundt i T-34'en, kan det høres sånn ut på radioen: Jeg: "North Whiting Tower, Shooter 123 at the 180 position, three down and locked for a full stop landing." Twr: "Shooter 123, cleared to land." Jeg: "Shooter 123, cleared to land." Altså mitt callsign først, også i readback'en. HG
Skrevet 1. januar 2004 21 år LN-AED: Sola Ground, LN-AED at runup area 1, request taxi for touch and goes, I have information x-ray QNH 1015. Ground: LN-AED QNH correct, taxi golf, hold short of 18 and contact tower on 118,35 LN-AED: Taxi golf, holding short of 18 and contacting tower on 118,35, LN-AED. Slik kan en samtale med ATC være. I readback er ditt callsign sist, mens i requestinger er callsign først.
Skrevet 1. januar 2004 21 år Det som Harald sier mener jeg brukes av Lufthansa også, fordi hver eneste gang jeg har hørt en Lufthansa på scanneren min, sa har han alltid sagt callsignet først, uansett om han leser tilbake, eller annroper ATC. F.eks ENGM APP: Lufthansa 342 left turn direct AAL Lufthansa 342: Lufthansa 342 turning left direct to AAL
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.