Roald Hansen Skrevet 28. april 2000 Skrevet 28. april 2000 For en stund siden var det noen som etterlyste innflyginger til Værnes ut over det som finnes i approach-kartene i AIP. Fra øst har jo AIP teardrop-mønster utgående (østover) fra Flornes for deretter å svinge vestover for landing på RWY27. Jeg sitter med kart over såkalt FMS Routes som brukes av Braathens (Boeing 737) for etablering på ILS, og disse brukes altså i virkeligheten. Kartet er datert 03 NOV 99, og er gjeldende i dag. Kartene er utarbeidet av SAS Flight Support. Rutene fra øst for FMS-approach er direktesvinger inn for etablering. Jeg skal så godt jeg kan forsøke å forklare innflygingen. I forklaringen er det brukt intersections - enten benevnt med et ord på fem bokstaver, eller eller to bokstaver og to eller tre tall. Disse er veipunkter (WPT's) - av noen kalt FIX - som er programmert i flyets navigasjonsdatabase i FMC - Flight Management Computer. Beskrivelsene/posisjonene til WPS's; se lenger ned. Bruk av disse prosedyrene betinger følgende: Transitions to be used after pilot request to local ATC. Positions to be verified by raw data. Procedures to be flown automatically by use of FMS stored data only. Entry to procedures at any FMS stored WPT. Fra nord med landing mot vest: RINLO, deretter ALMLI 5000 ft, mot VA400 ned til 4700 ft inntil intercept av LLZ. Deretter vanlig ILS-approach. Fra sør med landing mot vest: SONAN 6000 ft, mot VA400 ned til 4700 ft inntil intercept LLZ. Deretter vanlig ILS-approach. Fra nord med landing mot øst: TURNU 4000 ft, start venstre sving ned til 3000 ft motC109 inntil intercept av LLZ. Deretter vanlig ILS-approach. Fra sør med landing mot øst: REPPE 4000 ft, deretter ned til 3000 ft mot C109 inntil intercept LLZ. Deretter vanlig ILS-approach. Radialer og DME til VOR/DME TRM, samt koordinater: RINLO R049 DME 20, N634433, E0112725. ALMLI R089 DME 16,4 N63 31,6' E011 30,1' VA400 LLZ beam til RWY 27, DME 14,5 TRM SONAN R115 DME 18,3 N63 23,5' E011 30,1' C109 N63 27,4' E010 26,8' TURNU R270 DME 13 N63 31,5' E010 24,6' REPPE R240 DME 17 N63 23,2' E010 21,2' Legg merke til at for RINLO er koordinatene oppgitt i grader, minutter og sekunder. For de øvrige er verdiene grader, minutter og desimalverdi av minutt. Litt enkel regning kan jo være greit ei langhelg - en grad er 60 sekunder. Avhengig av hvilket RNAV-system du bruker - noen bruker min og sek, andre desimalverdi - må noen av verdiene regnes om. Programmer FMS/RNAV-rutene og fly sikre og elegante innflyginger til Værnes! Hilsen Roald PS: For brukere av FSNavigator finnes RINLO, TURNU og C109 i databasen. De andre må manuelt programmeres. [Edited by Roald Hansen 29-04-2000.] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.