Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Været var bra og det var tilstrekkelig måne for en flight til Longyear med post.

Flyet var klargjort inne i hangaren og 800kg. post og pakker var ombord samt en full fuelload.Vi kunne ikke refuele på Longyear,så vi hadde fuel for tur/retur pluss til alternativ.800 kg var allt vi kunne ta med av nyttelast så det var en streng prioritering av post/last.

Etter ca 4timer i luften hadde vi radar kontakt med Spitsbergen og litt senere også med eyeball mrk. one.

Det fantes ingen innflygningshjelpemidler på bakken, bortset fra et NDB og ei lykt på Hotelneset.Det var ingen flyplass heller for den saks skyld, men folk på Longyear hadde brøytet opp ei stripe nedenfor byen og markert denne med "goosenecks"(Kanner med olje og veker som brant med åpen flamme, kan ligne litt på vanlige havekanner)

Siden isen og land var dekket av sne og is,støttet vi oss til radar og flightinstr. under innflygning.Jeg har forsøkt å fly inn under helt skydekke , men det er håpløst.Alt er grått,isen,landet, himlen, du aner ikke om du er i skyer eller VMC.

Nå fikk vi greit øye på lykta på Hotelneset og senere "flyplassen".

Vi dro etter landing opp til byen for å spise lunsj og handle mens posten ble losset og retur post lastet.Jeg satt og spiste da en kar kom å spurte "hvem skal ha fiskekassen?"

Jeg ante ikke noe om noen fiskekasse, men sa at den kunne de bruke i messa om de ville.

Det skulle jeg ikke ha gjort for etter at vi hadde reist begynte ryktene å svirre.Noen hadde forsøkt å få fersk fisk på bekostning av post.Det endte med at jeg måtte skrive å fortelle at fiskekassen var en gave fra skvadronens adjutant til hans bror på Bardufoss.Han hadde desverre blitt henvist til feil fly.Jeg ble sur, folkene på Longyear ble sutre og broren på Bardufoss ble heller ikke glad.

Selv avisene i Tromsø hadde fått tak i historien.Jeg leste ikke det selv, men de beklaget oppslaget i brev til meg fra Longyear.Det ble dog ingen varige "hard feelings.

Skrevet

Veldig artig med slike historier.

Var dette med C-119 eller Dakota?

Skulle også gjerne ha hørt mere om starten til Åtter'n

på Ørlandet. ""

mvh Jan H V

 

Skrevet
  • Forfatter

Flytypen var HU-16B/ASW med 6manns besetning,to flygere,navigatør,to system operatører og maskinist..ASW=Anti Submarine Warfare.

Om sommeren landet vi på sjøen og fortøyde i bøye nedenfor byen.Etter ulykken i Kingsbay gruven var 2 eller tre Albatrosser der på fjorden samtidig med folk fra Regering og Storting.

Skrevet
Flytypen var HU-16B/ASW

Oi, har du flydd Albatross. Den vekker gode minner. Jeg "gikk i knebukser" "" da Albatrossen var stasjonert på Andenes, og husker vi hadde omvisning ombord i forbindelse med et flystevne.

Skrevet

Meget interresant detta her ja "" Gledar meg til meir ""

Skrevet

Ja, dette er godstoff!

Albatrossen ja, hvor lenge var den på Andøya egentlig? Jeg kom dit i -75, og da var det jo P-3B Orion.

Veldig bra at du deler opplevelsene dine med oss John!

 

 

Skrevet
  • Forfatter

333.skv flyttet fra Sola til Andøya med Albatross i 1962.

Vi hadde da blitt operative på typen på Sola.

Når Orion overtok vet jeg ikke , men et søk på nettet vil sikkert gi svar.

 

John

Skrevet

John,

 

Jag skulle önska att du skrev en bok om dina upplevelser!

 

 

/Jörgen

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …