Gjest Skrevet 18. april 2000 Skrevet 18. april 2000 Jeg har et DUMT problem. Når jeg skal lande ved hjelp av ISL med autopiloten, kommer jeg alltid for høyt eller lavt. Dette er serlig når jeg flyr større jet fly. Det er jo ikke så veldig realistisk når jeg plutselig er fl 010 9,1nm fra flyplassen. Er det noen som har et god råd og gi meg. MVH Anders V Landro Siter
Kjell Martinsen Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Alandro... Jeg vet ikke om du bruker kart hvor glidebanen er inntegnet. Jeg har opplevd at om jeg ligger OVER glidebanen når jeg kobler inn APR på autopiloten, passerer jeg over flyplassen. Ligger jeg UNDER glidebanen når jeg kobler inn APR, tar automatikken over straks flyet kommer inn i banen. Når jeg følger kartene, er den anviste flyhøyden alltid noe lavere enn glidebanen når jeg entrer strålen. Når jeg har kommet inn for høyt og APR ikke justerer høyden, lar jeg APR være innkoblet, men slår av høyden og justerer nedstigningen manuellt litt brattere slik at flyet "tar igjen" glidebanen. Da tar autopiloten over, og jeg kan lene meg tilbake og ta en sup av kaffekoppen.... Happy landing! KjellM Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Det kan også skyldes at du flyver for stærk med for mange grader flaps. Så vil autopiloten have svært ved a få flyet til at falde. Især synes jeg Boeing 777, der er med til FS2000, kan have svært ved at falde. Ved den skal man helt ned på ca. 130kts med 25 grader flaps. Siter
Kjell Martinsen Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Ja, med min 777 (FS2000) må jeg ned i ca. 170 KTS med 15-20 flaps FØR jeg entrer glidebanen. Da tar gjerne automatikken over og styrer det hele aldeles fint. KjellM Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Her er litt forvirring i begrepene, ISL er det såvidt meg bekjent ikke noe som heter, men ILS derimot er nok hjelpemiddelet vi her snakker om [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (instrumenlandingsystem). ILS må alltid interceptes UNDER glideslope (GS) ellers flyr du ingen ILS approach (men heller en localicer approach). Forøvrig kan du se på min webside ( http://hjem.cybercity.no/~nfp1528/"'>http://hjem.cybercity.no/~nfp1528/" TARGET=_blank>http://hjem.cybercity.no/~nfp1528/ ) hvor du finner noe kurs i bla bruk av ILS. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Roald Hansen Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 quote: Originally posted by Tarjei Lundarvollen: ILS må alltid interceptes UNDER glideslope (GS) ellers flyr du ingen ILS approach (men heller en localicer approach). Njaa, Tarjei, dette er vel en uttalelse som trenger noe modifikasjon. Det er riktig at G/S bør interceptes undenfra. I AIP GEN 3.4-2 står det bl a under Bruk av ILS glidebane: I vertikalplanet kan det forekomme glidebanekurser over kunngjort glidebanevinkel. Glidebanen bør derfor ikke avskjæres ovenfra. Legg merke til at det står "bør" - ikke "må". I "god-boka" for Boeing 737-400/-500 står det i kapittelet "Automatic Flight - System Description": The G/S cannot be captured prior to localizer capture. The G/S can be captured from above or below. Capture occurs at 2/5 dot an results the following: (Etter dette kommer opplisting av hvilke signaler pilotene får, og hvilke lamper som slukkes/tennes under full etablert ILS.) Du kan altså fly en fullverdig ILS selv om G/S avskjæres ovenfra. Påskehilsen fra Roald Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Jo, nå var jeg kanskje ikke helt klar i min forklaring, men det jeg mente er at autopiloten ikke vil gå inn i glidebanen ovenfra (fordi du aldri vil skjære den), du må programmere autopiloten manuelt med en hurtig nedstigning for å skjære inn i glidebanen. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.