Ole-Jørgen Søberg Skrevet 18. april 2000 Skrevet 18. april 2000 Da skal jeg, etter å ha vært i kontakt med diverse personer i PT, prøve å oppsummere litt. R&TTE-direktivet er gyldig i Norge, MEN.... Teleloven gjelder fortsatt en tid. Årsaken til det er at finnes utstyr som kan komme inn under andre lovverk enn Teleloven/R&TTE-direktivet. Jeg er blitt fortalt at bl.a. radarvarslere er blitt forbudt i Sverige etter Veitrafikkloven (hensyn til trafikksikkerhet). Noe liknende kan (vil?) skje i Norge, dvs. endel bilmontert utstyr kan bli nektet tatt i bruk. Forhandlere som ønsker å ta inn radioutstyr etter det nye direktivet, får lov til det (må ha importlisens). Alt utstyr som skal tas inn, må tilfredstille betingelsene i direktivet, dvs. det må være CE-merket og medfølge en såkalt samsvarserklæring (som jeg før har nevnt). En slik erklæring utstedes av f.eks. produsent, importør eller leverandør, som bekrefter at utstyret oppfyller de tekniske krav som stilles i direktivet. Utstyret må være godkjent/målt på en akreditert/godkjent lab (innen EU/EØS) før en slik erklæring kan utstedes (man ser det på et nr. etter CE-merket som viser hvilken lab det er målt på). Privatpersoner kan også ta inn slikt utstyr, men importtillatelse må være gitt av PT (for å sikre at alle betingelsene i R&TTE-direktivet er oppfyllt). Så det er ikke så enkelt som vi først fikk forklart, men ikke umulig. Kanskje lettere å vente til det blir hyllevare hos Rimi (som GSM ). [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Før direktivet blir 100% implementert i Norge, må det avklares en del ting. Det er grunn til å tro at noe utstyr får "Alert sign" (får restriksjoner på bruk i Norge eller andre land) p.g.a. helsefare eller fare for interferens. Men som sagt, myndighetene er allerede begynt å praktisere direktivet. Mulig jeg har tåkelagt mer enn jeg har opplyst, men det er alt jeg kan si foreløpig. Jeg skal på et nytt R&TTE-møte i slutten av mai og da vet vi forhåpentligvis litt mer hvordan det skal praktiseres. I mellomtiden ønsker jeg alle simmvenner en god påske.. (OK, alle uvennene også da) Ole-Jørgen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.