john lysebraate Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 1.des.1953 fikk jeg mitt diplom fra USAF, air training command. Be it known that Private John E. Lysebraate,11-45185 has satisfactorily completed the prescribed courses of instruction of the Air Training Command specializing in FIGHTER PILOTAGE. Mye har skjedd i de år som har gått.Dengang var LEC,nå ndb ved Sola, et consol beacon.Et beacon som sendte prikker og streker som informerte om hvilken "radial" du var på.Let down kunne foretas ved hjelp av QGH eller Radio Range, allt uten nåler eller annet som visuelt indikerte retning til stasjon.Det phonetiske alfabet begynte med ABEL,BAKER,Charlie,DOG og norske flyplasser begynte i ICAO systemet med LA,F.eks LAZV.LAGM osv.Mange , mange av de flyplasser vi har idag eksisterte ikke. Jeg kom til Sola fra flyskolen og var med på dannelsen av 338skv. og fløy et av de 16 fly fra Sola til Ørland da skvadronen flyttet dit.Der var vi lovet at skvadronen bare skulle være i ett år!!! Fikk jeg valget igjen ville jeg ha valgt samme yrke.Det har aldri vært kjedelig uansett hvilken flytype jeg har fløyet. Jeg skulle gjerne vært i skoene til dem som begynner idag. Quote
Kristoffer Rivedal Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Spennende lesning dette som vanlig John Hvilket fly fikk du utdanningen din på, T33? Quote
Kjell Morten Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 John, Jeg tror en stor forskjell fra de som tok utdannelsen for 50 aar siden, og de som gjoer det i dag, er at verdenssituasjonen er en helt annen. Det var sikkert stoerre sannsynlighet for at du maatte komme til aa fly i kamp, enn det er i dag. Jeg har ogsaa hoert at det var lettere aa fly foer. Dvs. at alt ikke var planlagt ned til minste detalj, og at man fikk fly mer og friere.... Men alt har sin sjarm. Men, som alltid, morsomt aa lese din historier!! Ha en fin dag! Quote
john lysebraate Posted December 1, 2003 Author Posted December 1, 2003 Uttaksflyvning i Norge på PT26 og i USA T6, T28 og T33. Quote
Sander Johansen Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Gratulerer med "dagen" John. Hilsen en som kom litt for sent til å gjøre en "actual" QGH approach.......men som har fått høre uendelig mange historier om "200 fly overhead, og der var jeg med peiler, kulepenn og stoppeklokke".... Those were the days! Quote
Ole-Andre Lindanger Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Hei Gratulerer med dagen! Men jeg tror ikke du er klar over hva du sier når du ønsker deg inn i de unges situasjon. De gylne tider er forbi, og om de kommer igjen vet vi ikke. Heldig var dere som fikk oppleve de gode dager. Mvh Ole-Andre Quote
john lysebraate Posted December 1, 2003 Author Posted December 1, 2003 Hei. Lettere før? Tja både og.Det var mer basic navigasjon uten mange av de hjelpemidler en har i dag og fly som var litt mindre pålitelige.MEN, luftrommet var stort sett vårt med svært lite annen trafikk og over 10.000 ft.var det bare militær virksomhet til Caravelle`n kom.Vi hadde nesten alltid radar kontakt og navigasjonshjelp derfra. De beste dagene er kanskje over? men flyvning er flyvning og like tiltrekkende nå som før, tror jeg. Quote
Jan-Thore Solem Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Gratulerer med jubileet! Alltid hyggelig med dine tilbakeblikk, kunnskap og erfaringer. Jeg er alltid på jakt etter innlegg med din signtatur! Keep'em coming! Quote
Steinar Grindstein Posted December 2, 2003 Posted December 2, 2003 Gratulere så mye med dagen John. Dette var meget interesang lesning. Steinar Grindstein Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.