Skrevet 30. november 2003 21 år Heisann! Jeg flyr alltid med realworld weather, og har lagt merke til noe; Rullebanen som er aktiv på flyplassen er ofte i medvind! Altså, f.eks på ENVA, hvis vinden er "111 at 07" er rullebane 09 aktiv! Da må jo flyene ta av i medvind....
Skrevet 30. november 2003 21 år Heisann! Jeg flyr alltid med realworld weather, og har lagt merke til noe; Rullebanen som er aktiv på flyplassen er ofte i medvind! Altså, f.eks på ENVA, hvis vinden er "111 at 07" er rullebane 09 aktiv! Da må jo flyene ta av i medvind.... Vinden kommer fra 111grader med 7kts, tar du av på 09 tar du av med vinden i nesen.
Skrevet 30. november 2003 21 år Heisann! Jeg flyr alltid med realworld weather, og har lagt merke til noe; Rullebanen som er aktiv på flyplassen er ofte i medvind! Altså, f.eks på ENVA, hvis vinden er "111 at 07" er rullebane 09 aktiv! Da må jo flyene ta av i medvind.... Hvis vinden er 111 at 07, så kommer den fra (merk FRA) 111 grader med en styrke på 7 kts. På bane 09 vil du ta av og lande ca 090 grader, og da får du altså en vind forfra/høyre (1 o'clock). Makes sense? HG edit: ja, HS kom meg i forkjøpet gitt
Skrevet 30. november 2003 21 år Forfatter Sorry, dere! Dreit meg syltynt ut her! hehe Jaja, takk for svar da.
Skrevet 5. desember 2003 21 år Forfatter Hei igjen! Har undersøkt litt nå.... Det er riktig som dere sier. Men vinden går til selv om ATIS sier motsatt. Jeg opplevde det da jeg skulle ta av fra Værnes rwy27, vinden var 308 med 40 knop! Men vinden oppførte seg annerledes. Vinden kjøt meg i ryggen, og flyet føk til høyre (nord-øst over) Altså oppførte vinden seg som at den hadde retning til 308 grader.... Noen som kan hjelpe?
Skrevet 5. desember 2003 21 år Vinden kan jo være variabel Altså ideel Bodø vind Motvind der uansett hvilken vei du går/sykler!
Skrevet 5. desember 2003 21 år Ofte at jeg både lander og tar av i medvind .. Tror ikke alltid at ATC er like smarte .. MEEEEN .. det skal legges til at jeg synes det er blitt litt bedre nå i fs9 .. For, i fs2002 ble man ofte sendt til den og den rullebanen og lå på long final, kontaktet tårnet, og ble sendt rundt for å lande på motsatt bane .. Så, "flightcontrol" og "tower" jobbet ikke akkurat med hverandre .. snarere mot hverandre .. Slik er det nå ikke i fs9 .. Det er positivt -Morten-
Skrevet 6. desember 2003 21 år Forfatter Men nå har det jo seg sånn at vinden alltid oppfører seg sånn at den blåser til retningen ATC sier.....
Skrevet 6. desember 2003 21 år Jeg opplevde det da jeg skulle ta av fra Værnes rwy27, vinden var 308 med 40 knop! Men vinden oppførte seg annerledes. Vinden kjøt meg i ryggen, og flyet føk til høyre (nord-øst over) Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønner ditt grunnlag for å hevde at ATC tar feil, men har du husket å ta høyde for den såkalte "værhaneeffekten"? Dette vil altså si at dersom du tar av på 27 på Værnes med en sidevindskomponent fra høyre (f.eks. vind FRA 308), så vil flyets nese ha en tendens til å dreie "inn i vinden", altså til høyre i dette tilfellet. Du må altså korrigere med pedal til venstre (og stikke til høyre, men det er en annen sak). Noe å være obs på. Men nå har det jo seg sånn at vinden alltid oppfører seg sånn at den blåser TIL retningen ATC sier..... Hmmmm, det har ennå ikke skjedd i min FS som jeg har sett i hvert fall! HG
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.