Kjell Martinsen Skrevet 15. april 2000 Skrevet 15. april 2000 Jeg sitter ofte langt fremme når jeg reiser med Dash 8. Når flyet er på finalen, hører jeg bestandig en "syntetisk" stemme fra cockpit, som sier ett eller annet to ganger. En venn av meg, som mener å være ekspert på flyging, sier at stemmen sier "pull up". Jeg påstår imidlertid at "stemmen" sier "Minimum, minimum". Hvem av oss har rett? KjellM Siter
Roald Hansen Skrevet 15. april 2000 Skrevet 15. april 2000 Det er nok du Kjell som har rett. Det er RA (Radio Altitude)-varslingen med synth voice. Pilotene stiller RA for minimum høyde før innflygingen, og denne varsles med "Minimum, minimum". På "enklere" fly med RA er det ofte tone-/pipesignaler som gir varsel om når minimum radiohøyde er nådd. Gamle DHC-7 hadde også samme syntetiske meldingen. I GPWS (Ground Proximity Warning System) som finnes på alle moderne jets, er det mange andre varslinger. Prøv f eks GPWS for FS98/FS2000 - denne er autentisk m h t mange av de alerts som pilotene får. Hilsen Roald Siter
Kjell Martinsen Skrevet 15. april 2000 Forfatter Skrevet 15. april 2000 Takk skal du ha, Roald. Synd jeg ikke inngikk noe veddemål. Kunne ha blitt noen kroner nå når restskatten skal betales.... Hvordan aktiveres denne varslingen på de flyene jeg har i FS2000? Flyr mye med 777. Mvh KjellM. Siter
Roald Hansen Skrevet 15. april 2000 Skrevet 15. april 2000 Du laster GPWS på http://www.flightsimmers.net/gpws/index.htm"'>http://www.flightsimmers.net/gpws/index.htm" TARGET=_blank>http://www.flightsimmers.net/gpws/index.htm . Følg instruksjonene - det er veldig enkelt å få det til å fungere. Jeg har ikke prøvd GPWS for FS2000 - min verden er fremdeles FS98 inntil det blir skikk på mye rundt FS2K. I FS98 kan du i tillegg laste ned en liten snutt som heter http://www.flightsimmers.net/gpws/download/advstr01.zip"'>http://www.flightsimmers.net/gpws/download/advstr01.zip" TARGET=_blank>http://www.flightsimmers.net/gpws/download/advstr01.zip for automatisk oppstart av GPWS når FS98 startes. Dette går kanskje bra i FS2000 også. Du får bite det du har sammen og betale restskatten med et [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 16-04-2000.] Siter
Helge Bø Skrevet 15. april 2000 Skrevet 15. april 2000 quote: Originally posted by Roald Hansen: Det er nok du Kjell som har rett. Det er RA (Radio Altitude)-varslingen med synth voice. Pilotene stiller RA for minimum høyde før innflygingen, og denne varsles med "Minimum, minimum". På "enklere" fly med RA er det ofte tone-/pipesignaler som gir varsel om når minimum radiohøyde er nådd. Gamle DHC-7 hadde også samme syntetiske meldingen. I GPWS (Ground Proximity Warning System) som finnes på alle moderne jets, er det mange andre varslinger. Prøv f eks GPWS for FS98/FS2000 - denne er autentisk m h t mange av de alerts som pilotene får. Hilsen Roald Mulig jeg misforstår, men jeg har ikke hørt uttrykket radiohøyde. I gpws trodde jeg minimum-callouts gjelder DH (Decision Height), som kan stilles inn fra 0-500 fot. DH er altså minimum høyde der kapteinen må avgjøre om landingen skal avbrytes eller ikke, ved dårlig sikt. Eller tar jeg feil her? Mvh HB. Siter
Roald Hansen Skrevet 15. april 2000 Skrevet 15. april 2000 Radio Altitude er sann avstandsmåling fra flyet og ned til bakken - en form for "ekkolodd". Noen bruker også uttrykket Radar Altitude. DH settes ut fra RA, og det er denne som bestemmer når minimum eller bestemmelseshøyden er nådd. Legg merke til at her brukes "height" og ikke "altitude". Autoland-systemet på for eksempel Boeing 737 er totalt avhengig av Radio Altitude. Denne sendes til FMS som styrer autopiloten som igjen gir nose up like før landing og drar tilbake trottle 20 ft over rullebanen slik at motorene er idle ved landing. Hvis du eksempelvis flyr inn mot Gardermoen med GPWS aktivt i FS, vil du få 2500 callout på ca 3200 fot altitude local QNH. Bruker du 500 ft som min DH på approach ENGM på høydemåleren og ikke på RA, er du i statistikken hos Air Disasters.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] I gamle Twin Otteren så jeg (når jeg satt lagelig til) at radiohøydemåleren sank under climbout fra flyplasser med høyt terreng rundt - kjapt memorert Mosjøen. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 16-04-2000.] Siter
knut s syvertsen Skrevet 16. april 2000 Skrevet 16. april 2000 GPWS Det er helt riktig som det her blir fortalt.GPWS har en del warnings så jeg kan også anbefalle deg å laste ned GPWS.Den er veldig reel med de callouts som en får i flyet.Når det gjelder Widerøe så står den der på fast 200 fot (bortsett fra når en flyr cat2 da står den på 100), det som en siste varsel.Flyr en da ILS med et minima 200 fot over bakken kommer da callet på minima, men flyr en approach med høyere minima en 200 Rader høyde får man ikke noe varsel på minima , men når man paserer 200 fot radarhøyde. Ellers så synes jeg det er mange innteresange spørsmål her på diskusjonen, så jeg er av og till innpå for å se.Mange svar er meget bra besvarte. Med hilsen Knut Sverre Syvertsen , Kaptein Dash 8 Widerø http://home.c2i.net/knutss"'>http://home.c2i.net/knutss" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/knutss ------------------ Siter
Jan-R. Storelvmo Skrevet 18. april 2000 Skrevet 18. april 2000 Dette GPWS systemet er noe jeg aldri har hørt om. Er det noen som har noen adresser til nettsteder hvor jeg kan finne mer informasjon om GPWS??? Siter
Helge Bø Skrevet 18. april 2000 Skrevet 18. april 2000 http://www.flightsimmers.net/gpws" TARGET=_blank>www.flightsimmers.net/gpws Siter
Ivar Nygaard Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Virkelig flotte bilder, særlig de fra Short final, slike er det ikke mange steder du ser. Da ser man at det er endel igjen før vi kan være helt fornøyd med simulatorene våre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Thor - 005 ------------------ Ivar Nygård Siter
Frode Skjennem Skrevet 19. april 2000 Skrevet 19. april 2000 Må bare få lov til å komme med en oppfordring til å klikke Dere inn på hjemmesiden til Kapt. Knut Sverre Syvertsen, som hadde et oppklarende innlegg lenger opp på siden. Jeg fikk der en reise fra beste utsiktsplass,på kryss og tvers i Norge og andre land. http://home.c2i.net/knutss."'>http://home.c2i.net/knutss." TARGET=_blank>http://home.c2i.net/knutss. Frode S. Siter
Sander Johansen Skrevet 20. april 2000 Skrevet 20. april 2000 Dette minner meg om hva de kalte GPWS i British Airways for mange år siden....(en story som ble meg fortalt i cockpit på en BA757 en gang). En BA 747 på approach til Nairobi hadde av en eller annen grunn stilt inn feil QNH og var lavere enn de trodde....De brøt ut av skya rett over nasjonal-parken i Kenya, i samme øyeblikk som GPWS sa i fra... GPWS ble prompte døpt om til Game Park Warning System [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Sander Johansen ATCO Oslo ATCC Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.