Andreas Eriksson Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 Flygdrama nära Östersund Propeller lossnade strax efter start På 1 100 meters höjd small det plötsligt till från motorn.Genom fönstret kunde de fyra hopparna ombord se planets enda propeller virvla förbi och bort genom luften. - Det var en skakande upplevelse. Men ingen greps av panik, berättar chefsinstruktör Mårten Nordlander för aftonbladet.se. Flygplanet, av typen Cessna, hade på lördagskvällen startat från Molanda i Järpen. Ombord fanns en pilot och fyra hoppare från Östersunds fallskärmsklubb, två män och två kvinnor. Efter cirka tio minuters flygning, och på 1 100 meters höjd, small det plötsligt till i planet och propellern lossnade. Mårten Nordlander berättar: - Som hoppare har du två alternativ i ett sånt läge; kliva av kärran eller om piloten så vill och tycker följer med planet ner. - Det är ett sånt beslut man är tränad för. Det görs efter en bedömning av höjd, vart man är och så vidare. Alla ombord var överens om att sitta kvar och istället försöka nödlanda. Utan motor glidflög piloten planet i fem minuter innan han säkert buklandade Cessnan på den i förväg upplogade banan på Åresjöns is. Ingen kom till skada Vet man vad det berodde på att planets propeller lossnade? - Nej, det får utredningen visa. Kom någon till skada? - Nej, men självklart var det en skakande upplevelse för de ombord. Fast ingen greps av panik, påpekar Mårten Nordlander. Piloten av planet har flugit i närmare 60 år och aldrig tidigare hört talas om något liknande olycka. - Han funderar förstås på varför det hände. Men killen är en lugn och trygg pilot, dessutom gammal segelflygare. Med facit i hand kan man säga att han agerade och uppträdde helt korrekt. Klubben hade hoppat i fyra dagar när olyckan hände. - Det var elfte liften på lördagen, säger Mårten Nordlander. Kommer de fem i planet att fortsätta hoppa eller blev de avskräckta efter det som hände i lördags kväll ? - Jag är övertygad om att de kommer att fortsätta hoppa. Hur gick det med planet? - Det är inga problem. Det var mest jag, som stod på marken, som fick en funderare varför det saknades någonting där framme. Så du förstod inte faran förrän vid nödlandningen? - Jag såg planet tidigare, men hörde då inget ljud. Jag trodde först att motorn stannat. Inte att hela propellern var borta! Slutligen; om de befann sig på 1 100 meters höjd. Hade det inte varit säkrare att hoppa än att nödlanda? - Det kan tyckas så. 1 000 meter är vanlig uthoppshöjd för oss. Men i bergsterräng är det annorlunda. Åreskutans topp ligger på 1 400 meter. Så det hade varit mera riskfyllt att hoppa menar du? - Ja. De fattade ett helt korrekt beslut och pilotens agerande var mycket bra. [Edited by Andreas Eriksson 10-04-2000.] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.