Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

hei hei.

 

Jeg satt å tenkte litt her, og kom på et spørsmål som har med helikopter å gjøre.

 

alle kjenner jo til hovertaxi, men er der en klar grense på hva som er skillet mellom hovertaxi og takeoff/flyving?

""

 

la oss reflektere over den litt.

Skrevet

Heisann Christer,

 

Grensen som du sier mellom hovertaxi og takeoff/flyving er vel ikke den klareste hva definisjoner fastsatt i regelverk antar. Men... Jeg vil si at det en sammenheng mellom HØYDE og FART her. En hovertaxi gjennomføres som regel med en MAX høyde på 10-15 fot, litt avhenging av helikoptertype osv. Farten skal ikke være stort mer enn kjapp gangefart.

 

Poenget med dette er at man skal ha en god kontroll dersom motorkutt etc. Ellers kan det bli stygt og unødvendige skader på helikopteret.

 

Skal man flytte seg fra en side av flyplassen til en annen langt borte, kan man heller gjøre noe som kalles AIRTAXI, i steden for en lang og kjedlig hovertaxi. Da gjør man en normal takeoff, stiger til cirka 100' og holder en mellom 55-70 kts, disse tallene kan også varieres litt avhengig av forskjellige forhold/typer etc. Dette er høyde/fart som også gir gode marginer dersom motorkutt etc.

 

Håper dette ga deg litt svar på hva du LURTE på

 

mvh

 

Roger K Larsen

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …