Gjest Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 På forsiden.no kan man lese at det danske håndball-landslagets fly var "nær ved å kollidere" under landing i München. Her følger et lite utklipp: Nesten-ulykken skjedde da flyet hadde slått hjulene ut og var på vei mot landingsbanen. Plutselig oppdaget piloten at et annet fly sto på landingsbanen. Han dro øyeblikkelig stikka tilbake og ga full gass. Uten å ha vært i bakken tok han flyet rett opp mot himmelen igjen. Kvinnelandslaget opplevde med det en sjelden nødprosedyre som på fagspråket kalles shoot-over. Etter å ha lest dette så skjønner jeg ikke helt hvor dramatikken i situasjonen er. Har flyet akkurat tatt ut hjulene så er det fortsatt et stykke igjen til rullebanen og det er helt normalt at et fly er på final samtidig som et annet er klar for take-off. Dersom flyet som skal ta av, av en eller annen grunn ikke kommer seg avgårde i tide så er det da også helt normalt å avbryte landingen for flyet som er på final? Er dette dramatisk? Det virker som om journalisten har sittet i cockpit`n siden det skrives at piloten øyeblikket dro stikka tilbake og gav full gass. Nok et eksempel på at mange journalister skriver om ting de ikke har kjennskap til og lager dramatikk ut av det - de har jo helt glemt at det faktisk er flyveledere som har en finger med i spillet og som ganske sikkert har bedt flyet avbryte landingen på en helt normal måte. Kanskje journalisten også kunne ha sjekket om dette er en hendelsen som er registrert som nestenulykke? Kanskje journalisten også burde ha sjekket hvor mange avbrutte landinger som egentlig forekommer? Jeg har ikke noe tall på det, men at dette er en sjelden prosedyre nekter jeg å tro....eller? Det kan jo hende at dette var en dramatisk situasjon, men i så fall er journalisten en dårlig videreformidler av slik informasjon. Og til slutt, - kalles egentlig en avbrutt landing for en shoot-over? Nytt for meg i hvert fall... (les hele artikkelen her : http://www.forsiden.no/artikkel.asp?id=7141"'>http://www.forsiden.no/artikkel.asp?id=7141" TARGET=_blank>http://www.forsiden.no/artikkel.asp?id=7141 ). Christian - som gleder seg til å gå i Narvesen i dag for å kjøpe siste Flynytt :-) Siter
SH Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 Originally posted by birk:Og til slutt, - kalles egentlig en avbrutt landing for en shoot-over? Nytt for meg i hvert fall... Har nå alltid kalt det en go- around, jeg da.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Harald Hagen Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 quote: Originally posted by birk: : Og til slutt, - kalles egentlig en avbrutt landing for en shoot-over? Nytt for meg i hvert fall... Go-Around for VFR Missed Approach for IFR ..... trur eg. ------------------ Harald Hagen Harstad, Norway harald.hagen@online.no Siter
Timmy Brandt Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 ..dårlige nyheter og dramatiske nyheter selger MYE bedre enn andre..... Siter
Svein Olsen Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 "Shoot over" er vel når flyet har kommet for langt inn på rullebanen til å lande, eller har for stor hastighet til å kunne lande og stoppe før rullebanen ender ? Tror det var sånn.. Svein Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 Over-shoot er vel når flyet kommer for langt over senterlinjen under approachen. DANIEL Siter
Åge Olsen Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 ..."overshooting" the localizer ja..det tror jeg også. ------------------ Åge Olsen, Molde atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 10. april 2000 Skrevet 10. april 2000 Overshooting er rett og slett overskyte, og du kan både overskyte localicer og du kan overskyte rullebanen (kommer inn for høyt). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.