Steinar Paulsen Skrevet 6. april 2000 Skrevet 6. april 2000 Flight SK142 kl. 07:45 Landvetter – Arlanda Till min stora förvåning och glädje står en Saab 2000 och väntar på oss. Jag som gillar mindre flygplan. Avgång vid utsatt tid i klart fint väder med mycket god sikt och nästan ingen vind, i Stockholm väntas snö och lått vind med moln ner till ca 1000 ft. Min chef valde ut en plats på ca 6:e raden UTAN fönster!!! Detta upptäckte jag när vi satt oss så denna flygning går mig helt förbi utan att jag kunnat kartlägga den över huvud taget. [jäklar] Jag sitter vid mittgången och får en blick in i cockpit och får syn på panelen som påminner stärkt om Learjets. Vi lyfter och drar iväg och jag bara sitter och njuter… Berättar lite om ”take-off” proceduren och vad som händer. När vi avklarat vårt tjänsteärende har vi gott om tid tills planet hem. När vi skall lämna hyrbilen på Arlanda upptäcker vi att det ligger ett flygmuseum i närheten av hyrbilscentrum. Fint det tar vi, tyckte faktiskt vi båda. Underbart att gå där bland gamla flygplan bl.a. från dess barndom och bland uppställda stjärnmotorer mm. En cockpit till Junker 52 står mitt på golvet. Och gissa vad vi hittar längst in i hallen….5 meter lång främre del av Saab 2000 inklusive cockpit!!! Självklart sitter vi båda där innan han med ”horna vaknat”. Och jag berättar ALLT jag vet om de olika instrument, fy tusan va kul detta är, att få berätta om dessa saker som man lärt sig på bara några månaders datorflygnig. Och jag hör mig själv vad det låter proffsigt för en som inte är så insatt. Jag får passa mig för att inte låta ”stöddig”. Givetvis måste jag knö mig ner i cockpit till Viggen också. Här finns inte mycket plats att röra sig med. Nöjd och glad lämnar vi museet precis som en busslast gamla pensionerade piloter anländer. Flight SK163 kl. 16:00 Arlanda – Landvetter med MD83 SE-DIK Stenkil Viking Avgång vid utsatt tid från Gate 33. Klart fint väder (även i Gbg) med mycket god sikt och nästan ingen vind. Taxa till rwy 08 där piloten drar på innan planet är linat upp på startbanan, 30% flaps. Vi lyfter piloten tar in hjulen nästan direkt när vi är airborne, gör en 180 graders vänstersväng bara knappe minuten efter lyft. Stigning med tidvis över 30 grader (det känns så iallafall). När vi har änden av rwy 90 grader åt vänster åker flaps helt in. Ute ur flygplatsområdet så justeras kursen mot Göteborg. I närheten av Örebro är vi uppe i cruise-höjd ca 8000 ft. När vi ligger över Alingsås börjar vi att gå ner mot Landvetter. Piloten bromsar upp planet när flygplatsen ligger inom ca 10NM, han tänker landa på rwy 026 och kör väster om flygplatsen, bra eftersom jag sitter på vänster sida ovanför vingarna. Vi flyger downwind och har mitten på landningsbanan 90 grader till vänster, åker bromsen in och flapsen ut till 30% samtidigt med hjulen ut. Allt detta i ett svep. När vi svänger in på baseleg så dyker vi med minst 2000 ft/min. Vid det här läget hade jag pinkat ner mig av rädsla om jag inte kurerat rädslan med att lära mig flygning. Nåväl, vi svänger in för inflygning och vi rätar upp oss och gör nu en normal opproach tills har ca 100meter kvar då piloten drar på något för att inte komma in för lågt. Landning med ett skutt sedan är vi nere och inbromsningen är som en västanfläkt. Jag hade väntat mig en kraftig inbromsning men istället går det väldigt lugnt tillväga och vi svänger in på plattan och parkerar vid gaten och vår lilla flygning är slut. Tyvärr. Fortsättningen följer i det virtuella istället…. Siter
Ivar Paulsen Skrevet 7. april 2000 Skrevet 7. april 2000 Flott historie! Særlig det om å "skryte" av kunnskaper overfor de uvitende! Det er jo litt morsomt, da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.