Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Left traffic og left downwind er vel det samme trur eg. Og ved left traffic så skal rullebanen vere på venstre hand heile tida.

Skrevet

merkelig. Jeg mener og huske at da vi hadde landingskonkuranse i Bodø så fikk vi beskjed først om følgende: "LN-NPQ turn left downwind rwy 7 Expect join final rwy 7" og da var vi på venstre side av rullebanen og hadde rwy til høyre for oss.

Skrevet

Rune, Torstein og Knut har rett. Hvis dere er i tvil så tune in tower i FS2002/2004 og se/lytt til AI traffiken rundt en flyplass. (De fleste større fly flyr "straight in" på ILS så på større flyplasser er det skjeldenere at fly bruker right&left traffic. Derfor er det best å se på en flyplass med mest "general aviation" (f.eks. Meigs). Her ser man mange fly som praktiserer right/left downwind. )

Skrevet

...ja og dette er også "right traffic"....

Skrevet

Exactly...

Skrevet

Det som er litt "merkelig" er at ATC i FS2004 kan de si:

 

Make left traffic RWxx, men så sier de alikevel hva slags kurs man skal fly, Så man egentlig kanskje kommer med RW KL13.

 

Hmm.. kl 13 så har man jo RW på høyre siden.

Kanskje ikke betyr at man MÅ komme parallellt med RW nei.. ""

Skrevet

Ville ikke stolt helt på fs-atc'en jeg, men det er en annen sak "".

Skrevet

ok, bare for å fjase litt mer enn det som allerede er gjort.

 

RIGHT Traffic er en definisjon som gjelder for trafikk som kjører landingsrunder. Flyet i tilfelle her får beskjed om right traffic rullebane 07.

I praksis da: takeoff og UPWIND 07, høyre sving 90 grader, da er man Right Crosswind, ny høyre sving 90 grader og man er RIGHT DOWNWIND. Så begynner man tenke på svinge mer høyre og er på RIGHT BASE og når det passer svinge nye 90 grader og man er på FINALE............... happy landing.

 

Altså upwind-crosswind-downwind-base og final. Right or left traffic.

 

mvh

 

Roger Larsen

Skrevet

Ok, er enig i at FS Atc kanskje ikke er det beste lære eksemplet. (Prøv forøvrig IFR inn og utflygning fra Innsbruck for flere eksempler på dette - HVIS DU TØR "" ).

 

Happy flying

Arvid Wold

Skrevet

Så det holder ikke at en ekte pilot har svart på dette?

 

Hei.

 

Left downwind betyr at da har du plassen på venstre side.

 

 

Med hilsen

 

Knut Sverre Syvertsen

Skrevet

Hvorfor må noen som har dette som yrke svare på det, om du ser de siste postene sier alle det samme. jeg konkluderer (og tilføyer):

 

Når man entrer et traffic pattern skal man fly i en bestemt bane rundt flyplassen med 90 graders svinger. Hvert av disse leg'ene har sitt navn. Du tar av, rett frem etter rullebanen er du på upwind, så svinger du 90 grader og kommer på crosswind. Enden på rullebanen kan du da se om du snur deg og ser ned en plass mellom vingetippen og halen. Så svinger du 90 grader til og kommer på downwind. Dette er den lengste leg'en, og du flyr parallelt med rullebanen. Så svinger du 90 grader til og kommer på base leg. Etter base leg svinger du 90 grader til, da er du på linje med flyplassen klar for landing. Samme retning som du hadde på upwind.

 

Om du flyr left pattern tar du bare venstresvinger, og motsatt ved right pattern.

 

Om du får beskjed fra controller "Enter left downwind runway 17" f.eks. så vil du ha en heading på rundt 350 og 2-3 NM fra flyplassen (etter flytype ol.). Rullebanen kommer på høyre side. Men du har ikke lov til å svinge til base leg før du har fått klarering for dette! (Dette gir ikke ATC deg i FS2002 i vertfall). Men vanligvis vil ATC klarere deg helt til final leg om du entrer downwind.

 

Håper dette ikke bare var forvirring, men også litt hjelp "".

Se også denne siden for mer informasjon om du er interessert

Skrevet
Om du får beskjed fra controller "Enter left downwind runway 17" f.eks. så vil du ha en heading på rundt 350 og 2-3 NM fra flyplassen (etter flytype ol.). Rullebanen kommer på høyre side.

 

Tja, forvirret? Dette står vel i sterk kontrast til den riktige beskrivelsen som Børge har gitt (med illustrasjon), og som real pilot Knut Sverre Syvertsen (DHC8) har gitt?

 

Hilsen Roald

Skrevet
Hvorfor må noen som har dette som yrke svare på det, om du ser de siste postene sier alle det samme. jeg konkluderer (og tilføyer):

Om du får beskjed fra controller "Enter left downwind runway 17" f.eks. så vil du ha en heading på rundt 350 og 2-3 NM fra flyplassen (etter flytype ol.). Rullebanen kommer på høyre side.

 

Kanskje dette er grunnen til at folk som har greie på det skal svare ?

 

Om du får beskjed om å entre left downwind til 17 og har rullebanen til høyre for deg så er noe alvorlig galt og sannsynligvis blir innkalling på teppet neste steg i karrieren.

 

Flyr du left hand downwind ligger rullebanen på din venstre side, basta punktum. Det finnes ikke muligheter for at du flyr en left hand downwind med rullebanen på høyre side av flyet.

 

For å gjøre det klart: Flyr du left hand pattern, ja da SKAL alle svinger bli mot venstre OG du har alltid rullebanen på din venstre side.

 

Og jeg tror dere kan stole på meg og Knut selv om det har blitt sagt mye rart og endel feil i denne tråden.

 

 

Skrevet

ja, beklager virkelig, det gikk litt for fort for seg når jeg skrev. Det jeg sier først stemmer jo ikke med det jeg sier etterpå "". Om man bare skal ta venstresvinger (left pattern) har man selvfølgelig flyplassen på venstre side.

 

Beklager igjen

Skrevet

""""""""

Total forvirring her ja. Som en ny virtuell pilot så tok eg like godt fatt på Flying Lessons i FS9. Det var ikkje lett nei "" Klarte faktisk å komme meg til Private Pilot Checkride som eg då feila gruding ""

Vart for mykje å holde styr på ja...Altitude +/- 100ft, Airspeed +/- 10 KIAS og Heading +/- 10 degrees. ""

Og ja, eg har brukt mange timar på og lese det som står før kvar leksjon, men det var ikkje enkelt å forstå alt.

 

Ein av tinga som eg ikkje fekk heilt til var nettopp dette med traffic pattern. Og ikkje minst VOR navigering ""

 

Har vorte litt klokare no etter å ha prøvd meg litt på ega hand med 172'en og Baronen.

 

Trur min største prestasjon så langt er å lande 737'en på Flesland manuelt(utan ILS) med 10knop sidevind frå vest(realism på hard og real world weather) ""

Skrevet
Hvorfor må noen som har dette som yrke svare på det, om du ser de siste postene sier alle det samme.

(Se helt nederst "")

 

Greit nok de siste postene var korrekte, men tidligere så ser vi faktisk at 5 av de 8 "forklaringene" inneholder ordet:

 

... eller er left downwind det samme som left traffic? ...

 

... venstre for seg. Eller...?

 

 

... jeg tror left downwing betyr at man ...

 

 

... Left traffic og left downwind er vel det samme trur eg ...

 

 

... Jeg mener og huske ...

 

Ikke så veldig klare beskjed spør du meg.

Sikkert derfor vi vil ha svar av en ekte ATC / Pilot ""

 

Og på toppen av kaka, så har jo du totalt feil i din beskrivelse, så det kanskje ikke var så dumt alikevel med et svar fra en pilot ""

Skrevet

For å gjere dette enkelt. Har du FS9 så står alt dette i learning center. Gå i index og velg T så scroller du ned til Airpot Traffic Pattern. Det som står der er fra ei bok laga av King Schools.

Står også ein del om dette i Flying Lessons under Private Pilot Lesson 4.

 

Det er alt det som står her inne eg har brukt for å lære meg det teoretiske. Om eg får det til i praksis er ei anna sak ""

Skrevet
""""""""hehehehe-------
Skrevet

Og på toppen av alt finnes den på nettet oversatt til nordiske språk. Leksjon 4: landingsrunden finnes f.eks. på norsk her.

 

 

Dette var glimrende, tusen takk Dag! ""

Skrevet

FS har en liten finurlig sak her som kan testes ut. Hvis du allerede befinner deg på downwind (left or right) og spør om en klarering så blir du klarert alt etter hvilken side du allerede er på.

Skrevet
  • Forfatter

Endelig er det helt kart for meg at "whatever" downwind/traffic er det samme. Men, jeg synes det var litt merkelig på ENBO og rw 25 var aktiv. Jeg ble klarert for en ILS 7 circle to land og fikk beskjed om å fly right downwind. Nå vet ikke jeg hvilken høyde en skal fly traffic på ENBO, men 1000 fot er vel en grei gjetning? Det jeg synes er litt merkelig er at da flyr en over en del terreng som ikke kan være langt fra 1000 fot høyt, hadde en følelse av å barbere terrenget. Jeg kunne selvfølgelig gått høyere, men ville bare teste litt. På andre siden ligger jo havet så flatt og fint, er det en grunn til at det er right traffic/downwind der?

 

Hvor er informasjonen om høyde en skal fly traffic på de forskjellige flyplassene?

 

Stig

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …