Skrevet 1. november 2003 21 år Hei, alle simmere ! Har et par enkle spørgsmål, som måske fortoner seg lidt dumt ! Men jeg spørg nu aligevel ! Har været borte fra "simmen" i en god stund nu, men er vendt tilbage igen. ( Har fået bedre tid ) Mit lille problem, er at jeg ikke kan huske hvad >MIX< og >PROP<, egentlig gør. [image]http://www.home.no/lassehen/mix.jpg[/image] Er der nogen der gider at forklare meg det, så selv en Dansker forstår det ? Og så lige mens jeg er igang med at spørge. Hvad er det lille instrument til, som er lige til venstre for de andre ? [image]http://www.home.no/lassehen/cowl.jpg[/image] Jeg har aldrig fundet ud av, hvad "Cowl" betyder...! På forhånd mange takk !
Skrevet 1. november 2003 21 år Med MIX regulerer du luft/bensin blandingen. Du reduserer bensin mengden med høyden. Prop. regulerer propellerens "Pitch" eller bladvinkel.Fin pitch høyt RPM(TO&climb),grov pitch for cruise og descent(femte gear) Cowl flaps regulerer den luft mengde som skal kjøle motoren. MVH John
Skrevet 1. november 2003 21 år Forfatter Mange takk for et hurtigt svar, John. Jeg blev lidt klogere nu, men gider du at forklare meg det lidt mere presist ? F.eks når jeg skal flyve over høje fjelde, så prøver jeg at regulere på "dit og dat", og det går bare helt "bananos" ! Idet jeg elsker at flyve i små propel-maskiner, vil jeg virkelig meget gerne, ha det forklaret så selv en "gammel" mand som meg, kan forstå det...!
Skrevet 1. november 2003 21 år Lars, jeg prøver meg med å forklare hvordan jeg gjør det i Cessna 310'n. Riktignok er den tomotors, men det er akuratt det samme bortsett ifra at man i tomotors har to spaker for hver funksjon. Når jeg tar av skal alle spaker helt frem, jeg begynner derfor alltid til høyre når jeg setter takeoff power for å være sikker på at jeg har satt alle riktig. Jeg sjekker derfor først mixture full rich (så sant man ikke tar av ifra flyplasser som ligger høyt over havet, men leaningsprosedyren er her beskrevet i manualen til flyet), jeg sjekker så at propellkontrollen står helt fremme, og til slutt skyver jeg throttle til jeg har 2000rpm. Jeg sjekker nå at alle motorinstrumentene er på grønt område før jeg setter full power. Når jeg har tatt av og klaterer gjennom en 2-500 fot over bakken så reduserer jeg til climb power som på¨310'n er 24 tommers manifold trykk, og 2450 rpm på propellene ved å dra tilbake propellspakene. Jeg setter så fuel flow til 75% power med mixture spakene, noe som på 310'n gir en fuel flow på ca 14-15 gallon pr motor om jeg ikke husker feil. Husk at på motorer uten turbo faller manifoldtrykket med høyden slik at man gir mere "gass" dess høyere man kommer og vil i en eller annen høyde ha full throttle for å holde manifold trykket oppe. Når jeg når cruise drar jeg manifoldtrykket (eller beholder full throttle setting dersom jeg er høyt og ikke klarer å holde det oppe) tilbake til 23tommer, og setter propellene til 2300rpm ved å dra tilbake propellspaken. Jeg går så inn i tabellene og ser hvor mange prosent jeg henter ut av motoren og setter fuel flow med mixture spakene etter tabellene. Dersom du ikke har tabeller, dra mixture sakte tilbake til motoren hoster, skyv den så litt inn igjen, ca 1-2 cm. Enkelt og fort forklart
Skrevet 1. november 2003 21 år Forfatter Hold da helt k... ! Det var sgu en forklaring, man kan bruke til noget...! Mange takk, Tarjei. ( Også takk til John ) Konen har sovnet på sofaen, så jeg "går i luften", med en gang, og prøver meg frem. Fortsat god lørdag Og mange takk !
Skrevet 2. november 2003 21 år Det er meget enkelt på FS å gjøre slikt. For at det kke skal bli så vanskelig med en gang, anbefaler jeg C172'en først, den justerer ikke Prop, men er meget enkel å anvende. Når jeg trakk Mixture-spaken tilbake til forsvarlig nivå, og klatra opp til FL75, ytet motoren mere med en gang, det var artig å se en slik reaksjon! Nå har jeg for tiden gått over til "tungere skyts", flyr mest Fokker 50 for tiden, kanskje litt Airbus også, men tar gjerne en tur med Cessna'en en gang iblandt. Men når en trekker tilbake mixture-spaka litt, og turtallet til motoren øker, er det fordi at før jeg gjorde det, så fikk motoren en for rå blanding, d.v.s. at det kom for mye drivstoff inn i forhold til luft?
Skrevet 2. november 2003 21 år Erik: det er korrekt, men du skal IKKE leane til cruise setting under climb når motoren yter opp mot 100%. Standard regelen på 172, ihvertfall de modellene jeg har fløyet, er at climb foregår på full rik. Men det sier seg selv at klatring til 10000 fot på full rik ikke går, men man leaner bare slik at motoren har det bra, og kjører fortsatt på den rike siden.
Skrevet 3. november 2003 21 år Enkelte flytyper leaner man med hjelp av fuelflow for grovinstilling, og EGT for fininstilling når man er kommet opp i cruise. Man kan da "leane" for maximum fuelflow under climb sånn at ekstra fuel er med å kjøler. Har eksempelvis sett en fuelflow måler som kan ha merke for 85% på to forskjellige plasser på skalaen - en for climb og en for cruise. For climb gir 85% setting ett høyere fuelforbruk enn 85% for cruise. Tipper Tarjei vet hva jeg tenker på Uansett, det finnes steder i manualen som forklarer mye av "normal" teknikk og hva som foregår svært bra. Sjekk under corporate pilot hvis jeg ikke husker feil (den med Baronen). Men uansett, man bør vel "som regel" oppholde seg på den rike siden? Eneste unntaket på "normale fly" er å bruke superlean for å fjerne is vha detonasjon. Stemmer dette?
Skrevet 3. november 2003 21 år Joda jeg vet hva du tenker på Har aldri sett noe annet enn at man skal holde seg på den rike siden. I manualen til 310'n står det at om man leaner til peak EGT, og deretter tilbake 75°F så har man instilling for maks hastighet. Men dersom man leaner til peak EGT og tilbake 25°F så mister man 2 MPH, men får derimot cruise mest økonomisk med hensyn til fuel. "continues operation" på EGT høyere enn peak - 25°F er ikke tillatt på denne maskinen. Jeg pleier å legge den på peak - ca 50°F for å være på den sikre siden. Har aldri hørt om den metoden for å fjerne is, og den høres svært brutal ut også. Dessuten, hvor vil detonasjon varme opp på steder hvor det kan samle seg is ?
Skrevet 3. november 2003 21 år Flere fly, eller skal vi kanskje si motorer, er anbefalt å leane litt lenger enn peak for å få best economy cruise. Leaner man forbi peak vil temperaturen begynne å synke litt igjen. CFM
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.