Skrevet 24. oktober 2003 21 år Hadde lyst til å legge inn en link til en video-snutt som omhandler et autentisk opptak av kommunikkasjon og radarbilde av ett fly i nødsittuasjon. (LotusScreenCam-"selvspillende"-trenger ikke no tileggs program) Her både hører vi og ser at piloten strever med pitchen på flyet sitt --veldig spennende og lærerikt. Direkte link for å laste ned: http://www.thetracon.com/downloads/Egf230.zip For de som ikke har sett radarbilde hos en ATC opperatør før, kan noe nevnes: -Rullebane® på denne video-snutten: De lange linjene man ser er "billedlig forlengelse" av rullebanene. Dette for å forenkle ATC opperatør's jobb med å legge flytrafikk på en fin linje i rekkefølge for landing . Selve rullebanen trenger nødvendigvis ikke å være mer en 1cm på radarbildet, og er lokalisert "midt på" de lange linjene( eller i sentrum der linjene krysser hverandre). For Egf230(Eagle230) sitt tilfelle, driver han å flyr rundt en flyplass i Chicago. Denne flyplassen har 3 paralelle rullebaner. På videosnutten er Eagle230 ringet rundt med en blå ring. -RadarID-merkene for hvert fly: f.eks. EGF230 035 * 18 = EGF230 (=Navn på luftfartøy, i dette tilfelle utales det som "Eagle230") 035(= 3500fot høyde) 18 (180knop hastighet)
Skrevet 24. oktober 2003 21 år Utrolig nervepirrende å sitte og se og høre.. Takk for at du delte den. Mvh, Thomas.
Skrevet 24. oktober 2003 21 år Skikkelig nervepirrende snutt, veldig interessant. Det er forresten Chicago O'Hare, som har 6 rullebaner. 09/27 L & R, 04/22 L & R, 14/32 L& R. Eagleflight tipper jeg er en American Eagle, trolig en Embraer 145. Her er rapporten etter etterforskning: lang versjon kort versjon
Skrevet 24. oktober 2003 21 år Forfatter Joda bare hygglig Olafsen. Ja, sett den opptil flere ganger selv. Legger merke til nye ting hver gang. Venter i spenning på at serveren borti statene skal gå online igjen, så jeg får lest rapportene som du la en link til, d.e. mikalsen. Forøvrig fant jeg en link i går som innebærer nesten "live" ATC, med radar og kommunikasjon for Northeast Atlanta Macey Arrival Det ligger ca 40 sek. forsinkele på lyd. Linken er http://www.atcmonitor.com ---når du kommer dit skal lyden etterhvert starte av seg selv. For å se radarbilde (som er forsinket med ca 5 min pga US regulations) klikker du bare "SCREEN" (Som står bak Radar Screen Notes)
Skrevet 25. oktober 2003 21 år Forfatter Rapportene var veldig intresange Mikalsen. Fikk ett bedre mentalt bilde på hva som foregikk i kockpit til Eagle230. Ekstra nervepirrende å tenke på at de satt med stikka omtrent helt fremme, hele tiden. Også en tankevekker på hvor viktig trim-funksjonene om bord er. Konklusjonen på utløsende faktor for feil-funksjonen i haleflate-trim, var vel at pilotene var litt sene med å trimme høyderoret etter takeoff, slik at trimm-systemet ble overbelastet når de skulle bruke det. Men når det var sagt, så var det vist også gjort modifikasjoner på styre-kultene på stikka en stund før hendelsen, slik at pilotene ikke følte så mye "press" på stikka etterhvert som "flyet kom ut av trim"(pga. hastighet etc.)--Dette bidro vel til at piloten ikke tenkte på å trimme høyderor med en gang. Nå skal jeg ta en tur på Web, å se hvordan Embraer EMB-135 ser ut. Har ikke sett flytypen før. Ha en fin dag.
Skrevet 25. oktober 2003 21 år Her er det bilde av Eagle flight Embraer 145, som er en lenger utgave av flytypen som var involvert i hendelsen. Fotoet er tatt i Chicago i høst.
Skrevet 26. oktober 2003 21 år Heisann.. Her er ett bilde av det aktuelle flyet. Poster denne da linken din ikke virker, Dag Eri. Mvh, Thomas.
Skrevet 1. november 2003 21 år Forfatter Et allright fly ser det ut til.Ikke ulikt Learjet'en, men litt større kanskje.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.