Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

ringte telefonen sent på natt eller tidlig om morgenen."Møt i hangaren,det har skjedd en ulykke til sjøs".

Maskinen var klargjort så etter en meget kort briefing var vi på vei mot Folda hvor hurtigruteskipet Sanct Svithun var gått på grunn.Da vi kom frem var det begynt å lysne,men sjøen var altfor grov til at vi eventuelt kunne lande så vi kunne bare markere funn med røyk "bomber".

Ulykken hadde skjedd før midnatt,skipet hadde sunket og endel passasjerer og manskap hadde reddet seg i livbåter.Vi fant ikke tegn til liv, bare en tom livbåt og forulykkede som drev i vannet.

Det var stille i maskinen på vei tilbake til Andenes,det hadde vært sterkt for alle.Det er ikke så mye jeg husker fra turen, men enkelte observasjoner har likevel brent seg fast.Fiskebåtene som lette,plukket opp døde og dem vi så og markerte kan jeg enda se for meg.

Årsaken til ulykken skal etter det jeg har hørt ha vært at en ordre om kurs forandring ble misforstått av rormannen eller upresist gitt av styrmann.

I FS hører jeg RW01R bli benevnt 1R(one right).Dette var iallefall tidligere feil, den skulle kalles 01R(zero one right).Dette ble det også tidligere slurvet med, men er det nå OK?

 

NVH John

Skrevet

Jeg er nå vant til å benytte ekspempelvis "RWY 01" idag, men jeg har lagt merke til at amerikanerne nok gjerne ville brukt "RWY 1". Senest idag var det en amerikansk Orion på Bardufoss som brukte betegnelsen "Runway ten" for bane 10.

 

CFM

Skrevet

Ja huff, i dag er det jo nøyaktig gått 41år siden. ""

Teorien var jo at stymannen beordret kurs 35. Rorgutten hadde seilt lenge utenriks og var vant med og sløyfe første siffer, så da losen spurte: ligger vi nu på 35, svarte rorgutten ja. Kursen Sanct Svithun seilte var da 335 grader.

Alikevel er hele ulykken et stort spørsmål i etter tid...?? ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …