Skrevet 16. oktober 2003 21 år Her i Longyearbyen får vi besøk av en 777-300 ER førstkommende tirsdag. "Som et siste ledd i sertifiseringsprogrammet for Boeing 777-300ER skal Boeing demonstrere ruteendringer til fjerntliggende lufthavner. Begge testmodellene av flyet skal brukes i det verdensomspennende testprogrammet for utvidet rekkevidde under tomotors operasjoner ( ETOPS – Extended Range Twin-Engine Operations ). " Dette melder Flight International. Må vel ut å ta en titt...
Skrevet 16. oktober 2003 21 år Heisann Geir... ja dette er en del av en del av sertifiseringsprogrammet som du nevner. De installerte en motor i dette flyet som hadde blitt testet av GE i flere tusen cycles og motoren hadde ingen MC (Maximum Continuous) thrust EGT (Exhaust Gas Temperature) margin for å demonstrere til FAA hva flyet/motoren kan klare... selv med utslitte motorer: SEATTLE, Oct. 15 / / -- The Boeing 777-300ER airplane completed the longest engine-out demonstration flight ever in support of Extended Operations (ETOPS) certification, when it flew more than five hours with one of its two engines shut down. During the approximately 13-hour Seattle to Taipei, Taiwan test flight, the airplane's crew shut off one of the two General Electric GE90- 115B engines and flew the plane for 330 minutes on the other engine. ETOPS = Engine Turns Or Passengers Swim... Dag
Skrevet 17. oktober 2003 21 år Dag... du har stort sett tre EGT (Exhaust Gas Temeperature) grenser på en turbinmotor, og for de fleste GE90 modellene er det; Start 750 grader C, Maximum Continuous (MC) 1015 grader C og Take-Off (TO) 1030 grader C (5 minutter). Når du setter full TO thrust N1 (~105 %N1) på en motor... og opp til 30 grader C OAT (Outside Air Temperature)... så skal ikke EGT gå over 1030 grader C... og om motoren viser 1010 grader C EGT så har du 20 grader C EGT margin... Etter som motoren blir mer og mer slitt... 20-30.000 timer... så vil EGT krype opp mot 1030 grader C for å utvikle full TO thrust... og du har da ingen EGT margin. Motoren er bare sertifisert for Full TO for 5 minutter og den neste sertifiserte grensen er MC. Dette er en bestemt thrust setting hvor motoren kan gå uten en tidsbegrensing... og er noe mindre enn TO. Du skal kunne sittet på MC thrust i timesvis uten at EGT skal gå over 1015 grader C... og da regner vi også MC EGT margin. Når du er på "normal" cruise så er du i "airspeed" mode og "auto throttle" setter N1 for å holde cruise MACH nummer og denne N1 er som regel mindre enn MC thrust N1. Mister du en motor i cruise så går du til MC thrust på den andre motoren og starter en "drift down" og det er dette ETOPS grensene (180 minutter osv.) er basert på... Hvor langt kan flyet fly på en motor MC thrust... i 180 minutter... til en "suitable" flyplass...? Det er da viktig at motoren ikke går over MC EGT grensen... Boeing vil demonstrere til FAA at selv en "slitt" motor kan sitte på MC thrust... uten at det er noe fare..! Jeg hopper litt frem og tilbake her Dag... og dette er noe forenklet... men jeg håper at du fikk med noe...? La meg vite om det er noe spesiellt du lurer på...? Dag
Skrevet 20. oktober 2003 21 år Geir... da var WD501... første 777-300 ER... på vei fra Singapore til Longyearbyen. Den skal dra fra Singapore den 21 November... som er allerede i dag. Vi ligger litt etter i Texas... Den skal bli der et par timer...? Dag
Skrevet 20. oktober 2003 21 år Oisann... millions of apologies... Joda Joachim... jeg mente selvfølgelig October... Dag
Skrevet 21. oktober 2003 21 år Heisann. Dukket opp noen flightplaner her på jobb ang. denne omtalte maskinen.(BOE501) Dro fra RJAA til ENSB i natt. Drar fra ENSB til BIKF nå utpå dagen.
Skrevet 21. oktober 2003 21 år Forfatter Trodde rullebanen i longyarebyen er for kort til fly som 777. Da har flyet vært her... rullebanen var lang nok i massevis den.. brukte under halv på landingen og omtrent halve da det tok av. Imponerende! Fikk filmet litt, hvis noen vil ha en snutt... Geir
Skrevet 22. oktober 2003 21 år Ja nå på lurer jeg på om det er noen som vet om noen bilder fra "besøket"?? Det hadde jo vært tøft og sett hvordan det så ut
Skrevet 23. oktober 2003 21 år Trodde rullebanen i longyarebyen er for kort til fly som 777. Da har flyet vært her... rullebanen var lang nok i massevis den.. brukte under halv på landingen og omtrent halve da det tok av. Imponerende! Fikk filmet litt, hvis noen vil ha en snutt... Geir I følge fs er banen i longyarebyen ca 2279 meter (7597 ft) så flyet måtte ha bremset temmelig hard og det måtte ha hvert lett hvis det stoppet på rundt halve banen.
Skrevet 23. oktober 2003 21 år Apropos: Sist jeg var oppe på Svalbard, så jeg i en bok (med bilder) på Polar Hotellet der at det hadde vært en Lockheed L1011 med ca. 350 passasjerer nede der en gang. (husker ikke når, men det var en del år siden. Den maskinen er da ikke direkte liten den heller. mvh. Helge
Skrevet 23. oktober 2003 21 år Fine saker det der ja... Skulle ha vært der, kunne ha blitt noen fine "close-up" bilder...
Skrevet 23. oktober 2003 21 år Trodde rullebanen i longyarebyen er for kort til fly som 777. Da har flyet vært her... rullebanen var lang nok i massevis den.. brukte under halv på landingen og omtrent halve da det tok av. Imponerende! Fikk filmet litt, hvis noen vil ha en snutt... Geir I følge fs er banen i longyarebyen ca 2279 meter (7597 ft) så flyet måtte ha bremset temmelig hard og det måtte ha hvert lett hvis det stoppet på rundt halve banen. Gode bremser da vettu.. Lars
Skrevet 24. oktober 2003 21 år Forfatter Ja nå på lurer jeg på om det er noen som vet om noen bilder fra "besøket"?? Det hadde jo vært tøft og sett hvordan det så ut Her vil dere finne noen bilder av 777-300en som var på Svalbard http://www.svalbardposten.no/boeing-svalbard.html Alle foto: Runne Ellingsen, Svalbardposten. Mvh Geir
Skrevet 24. oktober 2003 21 år file:///GEIR%20OSX-BOOT/Users/geir/Desktop/Boeing-portrett.jpg Linken til bildene funker daarlig .......
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.