Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konstruktiv kritikk, sier du Mathias..

Kaller du det, at et par medlemmer starter en tråd om å skifte ut ledelsen i Vaccn på bakgrunn av at de ikke får gjennomslag for sine forslag som de er kommet med, for konstruktiv kritikk?

For det første så er det ikke denne måten man går frem på når man er uenig i måten en organisasjon drives på.

Direkte feigt kaller jeg denne fremgangsmåten for.

Dernest begynner man å blande inn forslag som har vært luftet tidligere ang. hvor mange timer folk i administrasjonen har hatt online den siste tiden,og hvorvidt de på denne bakgrunn skal slettes.

Si meg vitsen med det...?

Nei, skal man kritisere noen så gå litt mere redelig frem enn det som her er gjort.

Kom frem med forslagene som dere mener kan gjøre organisasjonen bedre, så kan alle få være med å si sin mening om det. Ta med hvem dere har luftet forslagene til i Vaccn og hvilken reaksjon dere har fått tilbake.

På denne måten får de som her er indirekte anklaget muligheten til å forsvare seg, og andre medlemmer kan få ta del i diskusjonen.

Til syvende og sist mener jeg at det bør fortsatt være slik at de forandringer som skal gjøres, bør bestemmes av de som sitter i administrasjonen og ingen andre, selvsagt på bakgrunn av de forslag som innkommer.

Noe annet ville bli helt håpløst!

Skrevet

Hva er vitsen med dette Mathias?

Jan Kristiansen, ditt innlegg bruker 5 linjer på å sutre over litt motbør. Kom igjen, svar saklig på kritikken, ikke sett deg på bakbeina og si at alle prøver å lage livet surt for deg. Det blir rett og slett for paranoid. Ja, det har vært krast det som har blitt skrevet, men når flere av medlemmene (og de medlemmene som har kritisert, er blandt de mest aktive), så er det kanskje noe i det som sies? Et tankekors.

Les hva jeg skiver så går det så mye bedre. Kansje feil bruk av ord det jeg sa i "gåsøyne", men jeg tror fleset parten av leserne forstår hva det betyr og hva jeg mente.

Jeg sier det igjen -

FORTELL OSS HVEM I VACC NORGE DERE SIKTER TIL.

Så kansje vi kan få gjort noe med dette. Hva er det som mangler - Hva skal gjøres for å oppnå det o.s.v

Kom med konstruktiv og saklig kritikk - Det er det vi ønsker, og sikkert Dere også..

Skrevet
Heisann!

Jeg er helt enig med Fredrik. Visse organer innenfor VACCN har rett og slett gått i dvale. Jeg skulle gjerne sett en demokratisering lik den Fredrik foreslår, der hvor medlemmene av VACCN velger de som sitter i styret. Jeg mener det gagner alle. Så la oss for all del få en åpen diskusjon om dette. Det handler jo ikke om å henge ut noen, men å kunne utvikle VACCN og forbedre organisasjonen.

Mvh

Mathias

Det har jeg jo foreslått. Jeg føler og at VACCN har gått i dvale, særlig webside .

Dere bør heller ikke påstå at de stakkarane som sitter i administrasjonen skal utføre alt alene. De har ansvaret for at oppgaver blir utført, men trenger ikke utføre de selv, tilby dere å hjelpe med nye hjemmesider, supplement/rettelser til informasjonen på hjemmesiden osv. Men misforstå meg rett, jeg mener ikke at administrasjonen bare skal ligge på latsiden, og få andre til å gjøre alt selv, men medlemmene skal heller ikke forlange at det er supermennesker som klarer alt selv, og det på rekordtid. Ha tolmodighet og tilby dere å hjelpe!

Vel, jeg har sendt mail til VACCN 2 ganger, hvor jeg skrev at jeg kunne sponse hosting for VACCN, at jeg kunne hjelpe med forskjellige ting.

Men de trengte ikke hjelp alikevel.

En ting jeg reagerer litt på her.. og det er at dere forventer at admin skal sitte like mye ATC som resten. La oss si at man har, ja, rundt 4 timer som man kan bruke til hobbyen sin, da forventer dere at de skal utføre administrative oppgaver, ATC, websider etc etc.

Ta en titt på www.pl-vacc.org . PLVACC sjef. Michael Zazula er en av de mest aktive medlemmer i PL divisjon...

Skrevet

Hei igjen

Kaller du det, at et par medlemmer starter en tråd om å skifte ut ledelsen i Vaccn på bakgrunn av at de ikke får gjennomslag for sine forslag som de er kommet med, for konstruktiv kritikk?

Om du tror at det er pga et par medlemmer som føler seg avvist, at denne diskusjonen startet, så tror jeg du får lese igjennom en gang til. Det er ikke to stykker som føler seg tråkket på. Det er det at flere av oss vil ha mennesker som gløder inn i ledelsen. Vi vil ha folk som kjenner til online miljøet i Norge. Per idag mener jeg at det kun er et par av de lederne i VACCN som har noen som helst kontakt med medlemmene i organisasjonen. Det mener jeg, og flere andre er feil.

Får jeg lov til å komme med litt personrettet kritikk? Jeg tar sjangsen: Siste flyin ble en absolutt flopp. Ja, det var pilotene som ikke dukket opp. Skrekkelig dumt, da dette gjorde kvelden til en katastrofe. Men hvorfor dukket de ikke opp? Vel, jeg tror faktisk at organiseringen kunne vært bedre. Jeg så ingen oppslag på utenlandske FS-sider (og jeg sjekket både flightsim.com, simflight.com, simflight.de, avsim.com og heller ikke på flightsim.no's førsteside stod det noe). I fremtiden tror jeg man må være flinkere til å annonsere. Vi vet at vi ikke har nok piloter i Norge til å gjennomføre et flyin kun med norske piloter. Da må vi ta ibruk medier i utlandet. Her mener jeg at Event Coordinator må ta på seg en ørliten del av skylda. Var det konstruktivt nok? Håper det!

Hva er vitsen med dette Mathias?

Beklager Jan, men jeg sa jeg var krass. Det jeg reagerte på var at du startet innlegget med å si at du synes vi slenger dritt. Da har du virkelig missforstått. Når flere av oss har forsøkt å ta ting opp med dere, men gang på gang har blitt blankt avvist, ja da må vi ty til litt drastiske midler. Som sagt, jeg er enig i at noe av kritikken var dårlig begrunnet, men det kommer nok.

Sånn, da har jeg forsvart meg litt.

Mathias

Skrevet

På oppfordring skriver jeg nå hva jeg synes om de forskjellige i VACCN.

Eirik - Har ikke sett deg online på evigheter, og jeg synes du burde være mere online og vise ansikt.

Ikke missforstå, jeg krever ikke at du må kontrollere men å logge på engang iblandt med ACCNOR -callsignet ditt så folk kan få snakke privat med deg ville vært veldig bra!

Roar - Han burde etter min mening ikke være i administrasjonen lengre. Er vanvittig lenge siden jeg har sett han online!

Roar har gjort en kjempejobb, det husker jeg. Han var veldig aktiv når jeg begynte i VATSIM eller den gang SATCO. Men som sagt så synes jeg han er for lite aktiv til å være i administrasjonen idag.

Jan - Ja, det var deg jeg mente ikke tok imot tips, kritikk.

Du gjør en god jobb når det gjelder å arrangere og organisere training i VACCN.. men kunnskapene dine om flyging setter jeg et spørsmålstegn til. Jeg mener at Training Director bør ha god kunnskap for ikke bare å hjelpe nye, men følge opp de litt mer erfarne så de også føler at de får noe ut av dette og kan øke sitt kunnskapsnivå.

Det hadde kanskje vært en idè å fått en Assistant training director i tillegg til deg, Jan, som har erfaring fra reallife flyging?

Einar - Jeg synes du gjør en god jobb som Event Coordinator.

Jeg vet det er vansklig å arrangere flyins, og det er mye jobb så jeg håper ingen her har oppfattet at jeg tror det bare er å skrive et par mailer - det vet jeg det ikke er!

I din stilling så synes hvertfall ikke jeg at kunnskaper har så mye å si, men heller organiserings evnen.

Det synes jeg du klarer, men som Mathias sier så bør du reklamere mer til andre VACC'er!

Da håper jeg dere er fornøyd og jeg føler hvertfall selv at jeg har gjort meg litt mer klar enn jeg var i begynnelsen, jeg beklager at jeg var uklar!

Jeg vil gjerne komme med et forslag om fremtiden for VACCN:

Hva om vi prøver å gjøre det samme som SAG? Slå oss sammen med Sverige og Danmark, utnytte alle ressurspersoner i de forskjellige landene sammen, få øket trafikken og danne VACC -Scandinavia. ""

Dette er kanskje en bedre idè enn å bytte ut hele VACCN staffet ?

Hva synes dere?

Det var vel alt jeg hadde på hjertet for denne gangen, så jeg håper jeg har gjort meg klarere i min mening og redegjort for mine påstander.

Jeg synes det er viktig at vi tar dette som en diskusjon og ikke hisser oss opp som enkelte her har gjort! ""

Skrevet

Jeg vil gjerne svare kort på ditt innlegg Fredrik

Når det gjelder meg selv, har du helt rett i at jeg ikke har hatt mulighet til å være mye online den siste tiden. Og som jeg har sagt innledningsvis i denne tråden, har jeg forståelse for kritikken av at det er for liten aktivitet og "glød" i dagens VACC Norway. Vi har dog jobbet en del den siste tiden med å få rettet på dette og som jeg tidligere har nevnt, vil jeg komme med mer informasjon om dette i løpet av de nærmeste dagene (jeg håper i morgen dersom alt går i orden, men senest søndag).

Når det gjelder Roar, har han av personlige grunner måttet trekke seg litt tilbake. Han har assistert meg med en rekke administrative ting, men ikke hatt mulighet til å være veldig synlig. Roar har for en stund siden meddelt meg at han ønsker å trekke seg tilbake, men jeg har ikke funnet en god måte å kompansere for dette enda.

Når det gjelder Jan, har han gjort masse arbeide i forbindelse med de nye treningssidene på VACC Norway (de årvåkne vil se at dette er blitt fullstendig reorganisert og oppgradert siden i våres.

Einar har i tillegg til å holde kontakt og koordinere med andre "Event Managers" i VATSIM, gjennomført en rekke events de siste månedene, ikke minst det fantastiske maraton flyin vi hadde i vinter.

Skrevet

Herregud Hans Olav!

Jeg og de andre jeg har snakket med her, har ALDRI sagt at vi vil bytte ut ledelsen fordi vi ikke har fått det som vi vil!

Hvor har du fått dette fra?

Likte innlegget til Mathias, der han blandt annet skriver følgende:

Jeg mener det er viktig at administrasjoner, i alle bedrifter, organisasjoner o.l. har god kontakt med dem de representerer. Dette fordi det er viktig at administrasjonen til enhver tid vet hvilke strømmer som rører seg lenger ned i systemet.

Jeg har selv vært med i administrasjonen i VACCN. Det varte i godt og vel 1 og et halvt år. Selv trakk jeg meg fra vervet nettopp fordi jeg mistet kontakten med miljøet. Hadde mye å gjøre på den tiden, så jeg tenkte det var best å overlate roret til noen som hadde bedre kontakt med miljøet.

Jan, du sier at grunnen til at du ikke har vært så mye online i det siste er at du har hatt mer viktige ting å gjøre enn å være online.

Da hadde det kanskje vært en idè å overlate jobben til noen andre som har mer tid, og mulighet, slik som Mathias gjorde.

"Glemt" av VACCN.

Når jeg skulle ha SS testen min, skulle jeg egentlig ha Eirik...

Siden det aldri passa for oss samtidig, og han skulle på ferie i 2 uker, ble jeg sendt over til Einar. Dette er helt greit, siden jeg fikk spørsmål om jeg ville dette.

Hadde test med Einar, noe som ikke gikk så bra pga no krøll jeg hadde, men vi hadde en muntlig avtale ang. hvordan vi skulle avslutte testen. Dette skjedde aldri. Jeg ble vel "glemt" jeg da "".

Etter en stund møtte jeg deg online Jan, da jeg var ute å fløy en tur.

Vet ikke hva du holdt på med, men du begynte plutselig å snakke engelsk til meg, så norsk, så engelsk igjen.

Du sendte bokstav etter bokstav til meg, helt til du fikk et helt ord! Du ba om navnet mitt for å sjekke i dine "logger" hva det stod om meg og mine tester der.

Etter hvert ba du meg om å komme inn på din voice kanal.

Snakka med ENOS samtidig, så det tok litt tid å komme på ditt voice rom, og da spurte du om jeg ikke ville snakke med deg, både på engelsk og norsk.

Kom til slutt over på din voice, der jeg fikk kjeft fordi jeg visstnok hadde kontakta Harv Stein pga noen problemer med min rating. Dette hadde jeg IKKE gjort.

Jeg ble grundig forklart at det var DEG jeg skulle kontakte, ikke han fordi det var du som var TD.

Dette stod det visstnok i loggen din om meg sa du.

Du forklarte meg også at jeg trengte enda en ny test for å ta SS praktisk om igjen, enda jeg etter beste evne fortalte deg at jeg allerede hadde tatt denne testen.

Når du endelig hadde funnet ut hva som var opp og ned på loggen din, fant du ut at du hadde sett på feil navn, dette til tross for at jeg hadde oppgitt navnet mitt og min ID flere ganger, både på voice og text.

Du sa da at jeg skulle få testen så fort som mulig, selv om jeg lå "bakerst i kø'en". Du sa du skulle sende meg en mail i slutten av uka.

Denne episoden skjedde før sommerferien.

Venter fortsatt på mail jeg..

Glemt igjen!

Tok så kontakt med Ivar Hakli ang. dette, og fikk så beskjed om at jeg kunne ta testen med han.

Så begynte letingen etter ett passende tidspunkt.

Kom med et forslag om at vi kunne ha den under et lite fly-in som var planlagt, men fikk da beskjed om at jeg ikke kunne ha test med han allikevell, siden han skulle slutte.

Dårlig planlegging?

Satte meg ned og funderte over hva jeg skulle gjøre.

Hadde jo nå vært innom alle som kunne ha online test med meg, og som jeg faktisk har sett online!

Så, helt plutselig, og helt uten forvarsel (spennende!), kom jeg på at Hanne også kunne ha Online tester.

Kontaktet henne, og denne gangen gikk det heldigvis silkeglatt.

Takk Hanne!

Så, som dere ser, har jeg flere ganger blitt "glemt" av VACCN.

At VACCN "glemmer" medlemmene sine er vel ikke bra?

Hadde jeg ikke fått test med Hanne hadde jeg rett og slett gitt opp!

Å gå igjennom alt dette for en praktisk test gidder jeg rett og slett ikke.

Og så over til en annen ting.

Dere som hevder at jeg aldri har sagt at dere i VACCN administarsjonen tar virkelig feil.

Dette har jeg sagt flere ganger, og dette nevner jeg også i ett av de første innleggene mine.

Over til websidene.

På blandt annet "training" sidene, syns jeg det kan virke som om at det har vært om å gjøre å få så mye info som mulig inn på så lite plass som mulig.

Dette gjelder også deler av Controller og Pilot sidene syns jeg.

Selv om dere ikke syns det, så er det ingen vits i å skyte etter meg.

Syns også at en del av infoen som finnes under "training" sidene også kan legges til under "Controller" sidene, blandt annet "procedures in Norway" og "ATC Related".

Ang. administratorer og online tid.

Ok, siden ingen syns de skal ha noen grense på hvor mye de må være online, siden de gjør så mye ellers, så greit, da kan jeg gi meg på det, men det skader vel ikke å vise seg online fra tid til annen?

En halv time i måneden skulle vel ikke være for mye å forlange?

Trenger ikke å sitte ATC, men bare logge seg på med ACCNOR callsignet sitt når det er litt trafikk, og vise at du faktisk er her, det er ikke å forakte!

Fint å se at noen tar det som deg Eirik, og ikke fyrer oppunder med en gang.

Har forresten satt av helga til å svare på sinte innlegg og mailer, så bare fyr løs.

EDIT:

Glemte en liten ting.

Vil bare si at jeg syns du gjør en toppers jobb Einar!

Du står virkelig på, og jobber skikkelig med å få igang noen fly-in's for oss, supert!

Stå på ""!

Skrevet

Hei Fredrik og Kristian.

Nå liker jeg dere. Nå har dere kommet med konkrete ting dere ikke er tilfreds med og vi har fått diskusjonen over på et helt annet nivå. BRA gutter.

Vedr. Fornebu flyin så kan jeg si følgende:

det ble sendt mail til en del, ikke alle, men en del vACC om arrangementet.

Det var også lagt inn som et arrangement på VATSIM sin sentrale arrangementside.

Jeg fikk en del mailer tilbake fra andre medlemmer, både utland og innland som mente vi snart måtte være ferdig med å mimre over en nedlagt flyplass.

Så det ble reklamert, selv om det ikke skjedde på de fora som Mathias henviste til.

Dette ikke som en unnskyldning, men en forklaring.

Kristian, beklager dersom jeg har glemt deg. Hadde du sendt meg en mail og rusket opp i hukomelsen min, hadde vi fikset den saken.

Skrevet

Hadde faktisk ikke tenkt å komme med flere innlegg under denne tråden, da jeg mente å ha fått frem det jeg mente om måten å gå frem på, men siden du nevner meg Kristian så allikevel.

Jeg fikk faktisk det inntrykket om at noen ikke fikk gehør for sine forslag og derfor ville skifte ut ledelsen da jeg leste de første innleggene.

Jeg etterlyste mere kjøtt på beina, og det ser nå ut for at det finnes.

Dette begynner å ligne konstruktiv kritikk, og gjør at vi andre forstår at her ligger det noe mer å ulmer under overflaten enn hva de første innpakkete innleggene kunne gi innrykk av.

Nå gir dere faktisk de folka dette berører en mulighet til å forklare seg om de påstandene som fremsettes.

Jeg for min del har bare møtt på velvillighet fra Vaccn de gangene jeg har hatt behov for deres hjelp. ""

Skrevet

Hans Olav:

Skjønner ikke hvordan du kan ha missforstått dette.

Virker ikke som om at noen andre har gjort det, men du ville vel bare lage litt liv.

Må bare svare litt mer på det du sa Arlid, ang. popularitets konkuranse, og det at de i administrasjonen merker det best.

Jeg tror og vet at om noen i administrasjonen selv hadde merket dette av de andre så hadde de tatt det opp med resten av administrasjonen og fått noen nye til å ta vervet.

Hvordan kan du vite at dette faktisk skjer/ville skjedd?

Personene i administrasjonen er sikkert gode venner tror du ikke? Det er sikkert ikke no morro å hive en venn ut av administrasjonen, så kanskje de bare lar det være slik.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor du sier at jeg kommer med svært alvorlige beskyldninger når jeg sier at jeg aldri har sett noen online før, og at jeg syns det ikke virker som om at de har gjort så mye for vACCN.

Jeg bare sier det, slik jeg har oppfattet det.

Jeg VET at det kan være mye arbeid som ikke "vises" i produktet, for å si det på den måten.

Problemet er at det i den siste tiden ikke har vært spisser heller!

Til dere i administrasjonen:

Jeg sier ikke at dere gjør ditt og datt nå, eller lar være å gjøre ditt og datt, for jeg kjenner dere ikke.

Jeg har aldri snakka med dere ansikt til ansikt, og vet derfor ikke helt hva slags "typer" dere er (ikke negativt ment), så, som Eivind sa, så er dere egentlig bare et navn som styrer det hele.

Ta f.eks dette med frekvensene.

Hvordan ble det med dette? Som sagt, så kunne vi sende en mail med ønsket frekvens, så skulle de se hva de kunne gjøre.

Hva skjedde med dette?

Hadde også en diskusjon med Hans Utne og Jan om dette.

Dette fordi at jeg under min SS test bruke 119.97 istedet for 120.45.

Dette har jeg spurt dere i vACCN om før (husker ikke hvem) når jeg har møtt dere online, og dere har sagt at det er greit.

Det er derfor IKKE noe argument at ting diskuteres hjemme på berget, hvis dette ikke er godkjent offisielt av VACCN og/eller VATEUDs koordinator ;-)) Så, neste gang du bruker 119.970 så bør du tenke deg godt om!!

Dette hadde da en i administrasjonen sagt var greit, så da regnet jeg liksom med at han/dere hadde fikset alt dette.

Snakket med deg Jan, og du sa at vi selvsagt kunne ha f.eks ENGM APP West/Øst osv, men lurte på hva vitsen med det var/hvorfor vi skulle ha det.

Da kan vel jeg si det motsatte, hvorfor skal vi IKKE kunne ha det?

Det er jo også flere (som også har litt peiling på dette) som sier at det er 119.97 som brukes når det bare er en approach posisjon i bruk på GM i virkeligheten, så hvorfor ikke få dette så likt som mulig da?

Skjønner heller ikke helt hvorfor VATEUR/VATEUD skal godkjenne alle frekvenser som skal brukes. Dette må da være bortkastete ressurser, som kunne ha vært brukt til noe annet.

Hvis alle vACC bruker de frekvensene som brukes i virkeligheten, så burde vel ikke dette være noe problem?!

Arild, skjønner heller ikke hvorfor du snakker så mye om websidene. Jeg har ALDRI sagt at siden det er gammelt, så er det automatisk dårlig.

Nå som vi har sporet over på websidene likevell:

selv om kanskje ikke plasseringen av sidene alltid er like logisk.

Der har vi jo det ene problemet med sidene!

Dette gjør det vanskeligere å finne fram der, spesielt for nye personer som skal inn og finne info for første gang!

Jeg har også faktisk hjulpet til med noen hjemmesider, selv om jeg kanskje var mer til bry, enn til hjelp, eller hva Einar? "" Hehe "".

Syns også at det blir feil å ta alle under samme kam, og kalle oss slappfisker og stuegriser.

Det er nok en del av medlemmene i vACCN som er litt slappe, men ikke alle!

Er vanligvis den samma gruppa med personer jeg ser er jevnlig pålogga, og yter ATC service i Norge.

Resten dukker opp under fly-in's der det er forventet mye trafikk. De gidder rett og slett ikke å logge seg på når det bare er et par fly i Norge virker det som, for det blir for kjedelig.

Da kommer jeg inn på et annet forslag.

Når man skal velge ut hvem som skal sitte hvor under fly-in's osv, slik som f.eks maraton fly-in'et som forhåpentligvis skal holdes 22-23 november, så syns jeg at de som er jevnlig pålogga hele tiden, skal ha litt "førsterett" over de som aldri er pålogga.

Det er selvfølgelig greit at man må ha personer med efaring, og som man vet kan takle den mengen trafikk man regner med å få, men da hadde det kanskje vært en idè å la de som er jevnlig pålogga hele tiden, om å få "førsterett" over andre.

[color:"red"] Tips! [/color]

Eksempel:

Controller A: C rating, men er (nesten) aldri online, bortsett fra under fly-in's.

Controller B: S+ rating, og er jevnlig pålogga hele tiden, selv om det ofte er lite trafikk.

Controller C: Nettopp fått S rating, og er online 5-6 timer hver dag.

Da er det helt klart at vi ikke kan sette Controller C som Approach under de mest hektiske tidspunktene, selv om han har vært online 5-6 timer hver dag, de siste par-tre dagene, rett og slett fordi han har for lite erfaring til å klare å takle en slik posisjon etter så liten tid.

Så har vi controller A da, som har Controller rating.

Det er jo tydelig at han har litt erfaring siden han har den nest høyeste ratingen (for vanlige medlemmer) i VATSIM.

Desverre, så er han (nesten) aldri online bortsett fra fly-in's. Da får han ikke vedlikehold kunnskapen sin, og fordi han ikke gidder å være online ellers pga trafikk mangel, så syns jeg ikke han skal ha posisjonen heller.

Controller B derimot, som har Senior Student rating, er jevnlig pålogget, og har middels med erfaring, burde få posisjonen nettopp fordi han er mye online, noe som fører til at han får vedlikehold kunnskapen sin, samtidig som han lærer mer, pluss at han viser at han gjør en innsats for vACCN, for å få til litt mer aktivitet i norge, selv om det ikke er mer en 2-3 fly.

Oppsumering:

ATC C: For lite erfaring. Mye online.

ATC A: For lite online, men middels erfaring.

ATC B: Jevnlig online, og vedlikeholder kunnskapen sin. Han er approach!

Å gi attraktive posisjoner til personer som har høy rating, men som aldri er online blir for dumt, og er rett og slett dårlig gjort!

Sett de som ground og la de jobbe seg oppover igjen.

De derimot, som er mye/jevnlig online burde blitt "belønnet" med en attraktiv posisjon der det skjer mye.

Hmm, enda et langt innlegg... jaja...

Lurer forresten på hvem som har ansvaret for å oppdatere vACCN sidene, og om vi noen gang kommer til å fåvite noe ang. de frekvensene.

Det kommer vel mer fra meg etterhvert, så ikke glem å stikke innom innimellom, for å sjekke om det har kommet noen nye "meldinger" ""...

Skrevet

Tar opp dette med "atraktive" posisjoner som Kristian er inne på. Hva er så atraktivt med å være app i forhold til twr eller gnd?? Eller ctr i stedet for twr? Vær klar over at i et flyin og ellers også, er alle posisjoner like viktige og like betydningsfulle. Når det er mye tarfikk er det jaggu ikke like enkelt å være gnd og skal gi klarering og parkeringanvisning til alle sammen og holde god orden. Den dagen noen kan gi meg en god begrunnelse/forklaring for hvorfor eks. app er bedre/mer attraktivt en gnd eller twr så skal jeg se på saken.

Det er nesten like vanskelig å finne plass for "ferske" atc under et flyin fordi alle posisjonene jrever kunnskap og trening.

Det å væøre gnd innebærer mye ansvar når man skal gi en klarering. Man skal sjekke at flp er korrekt, at høyder er korrekt, at SID er korrekt, at bane er korrekt etc etc.

Jeg ber dere derfor slutt å tenke at den som blir satt som gnd eller twr er plassert i en "bakgård".

Skrevet

Skulle tatt twr som eksempel.

Jeg syns det blir litt ensformig å sitte som tower over lengre perioder, fordi det liksom blir det samme om og om igjen.

Approach derimot, der får man fly fra alle kanter samtidig, som skal lines up med active, etter type og forhold.

Det blir ofte mye vectoring og speed restrictions som approach for å få alt til å gli ok, og da gjelder det å holde tunga rett i munnen når man holder på.

Det er litt mer action som approach enn som tower.

Jeg tror at flere vil ha approach/director, eller ground, fordi det skjer mer der, en hos tower og center.

Nytt eksempel:

Controller A og B vil ha samme posisjon. (litt over middels erfaring, aldri online)

Da får Controller B den posisjonen han vil ha (middels erfaring, mye online).

Altså, når man er mye online utenom fly-in's, så bør det være et pluss, og man burde ha førsterett over de som aldri er online.

----------

Har ikke sagt, og mener heller ikke, at det er noen posisjoner som er viktigere enn andre, og har aldri ment at tower og ground er "bakgårds posisjoner".

Men, jeg mener at hvis ground på Gardermoen skal ha noe å gjøre, så må han ha clearance delivery sin oppgave også, så får det bare bli litt venting på pilotene.

Jeg syns også at tower er en passende posisjon for nye personer (som ikke har holdt på med dette så lenge), siden dette ikke vil bli for mye, men heller ikke for lite å gjøre.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...