Skrevet 13. oktober 2003 21 år (Diskusjonen er hentet fra FS2002-forum) Hvorfor svinger noen fly slakt og noen skarpt??? Hvorfor kan ikke alle fly svinge skarpt??? Hjelp meg please Det har med størrelse, vekt og aerodynamikk i forhold til motorytelse å gjøre... Kan noen bekrefte/avkrefte, eller forklare hva motoren har å gjøre med saken?
Skrevet 13. oktober 2003 21 år hvorfor tar du ikke opp spørsmålet i den orginale tråden enn å flytte den hit?
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Forestill deg en middels stor bil hvor du fjerne nesten alt marktrykket og som kjører i 200Km/t. Hvorpå denne bilen skal ta en slak/skap sving... LOL det hadde med stor sannsynlighet gått rett frem. Forestill deg en mindre bilen under samme omstendigheter, men kun med redusert fart, 50Km/t. Bilen vil ta svingen mye bedre. Bilene og et fly vil ha någen samme fysikk her. Flyet (B-747) vandrer i 0,9 Mach eller no, er mang og 50-60-70++ tonn (husker ikke vekta.. mulig x2 ). Da sier det seg selv at en slik stor kolloss vil bruke noen meter ekstra i fårehold til "Kråka" som knapt nok er så mye som 3 tonn i oppblost tillstand.. hehehe JaDAAA... Ikke verdens beste forklaring, men poenget er der, eller er jeg fullstendig på Kamsjakta-halvøya?
Skrevet 14. oktober 2003 21 år B747 på 50-60-70 tonn ja, eller kanskje 397 for å være helt nøyaktig Men det er korrekt at krenging, som når man flyr etter instrumenter stort sett alltid skal være rate 1, er avhengig av farten ja.
Skrevet 14. oktober 2003 21 år (Diskusjonen er hentet fra FS2002-forum) Kan noen bekrefte/avkrefte, eller forklare hva motoren har å gjøre med saken? Noen fly bruker thrust vectoring, dvs motorkraft til å dreie flyet om sin egen akse. Hos fly som Sukhoi (var det SU37?) er blir motorkraften styrt i to akser, dvs den kan styres opp/ned og høyre/venstre. Det gjør at flyet blir MYE mer manøvrerbart, spesielt siden nozzlene til de to motorene kan styres uavhengig av hverandre. På YF-22 kan kraften bare styres opp eller ned, men det hjelper faktisk en del det også. Flyet blir mer manøvrerbart og kan svinge krappere enn det ellers ville gjort. Harrier har jo også et temmelig unikt når det gjelder å bruke motorkraft til å svinge. I de fleste andre tilfeller er vel motorkraften en mindre faktor når det gjelder svingegenskaper. Grunnen til at noen fly svinger tregere enn andre er basis fysikk. Større masse krever større kraft for å endre retning, og dersom store (og tunge) fly skal bygges veldig manøvrerbare, må de være eksepsjonelt sterke. Denne styrken har en bakdel, nemlig vekt.
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Motoren kan være en faktor når krenginga blir stor, fordi motstanden da øker. Økningen er lite merkbar før man overstiger 45° krenging.
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Forfatter Beklager for dårlig formulering, det var bare motoren jeg ville få svar om. hvorfor tar du ikke opp spørsmålet i den orginale tråden enn å flytte den hit? 1. Spørsmålet gjelder for flygning i virkeligheten. I FS2002 kan man tildele hvilke som helst egenskaper til hvilket som helst fly. 2. Jeg ville få svar også fra de som ikke leser FS2002-forumet. Motoren kan være en faktor når krenginga blir stor, fordi motstanden da øker. Økningen er lite merkbar før man overstiger 45° krenging. De fleste fly har jo overskudd i motorkraft. Vil enda mer kraft gi skarpere svinger? (jeg ser her bort fra fly som kan bøye luftstrømmen fra motoren)
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Enkelt forklart: ja. Forutsatt at kjerra ikke mister vingene(g-belastning) eller steiler ut.
Skrevet 15. oktober 2003 21 år Hvor mye motorene har å si burde vel avhenge av armen; dess lengre ut (lateralt) og nærmere svingsenteret de er montert (aksialt), dess større virkningsgrad. På DC3 brukes kanskje motorkraft endel for å kontrollere eller hjelpe på med svinginga. Er det ikke ganske logisk, eller har jeg misset noe? Edit: Åja, i lufta Vel, i så fall tror jeg: Raskere fart gir lengre sving med samme rate, skjønt med mer motorkraft til stede har du mulighet å "ta" raskere svinger hvis du vil. Med lite motorkraft fører vel til at den vertikale løftkomponenten i en skarp sving minker mer enn ved mye kragf, hvor du har mer å hente... Ehh, litt klossete sagt...
Skrevet 18. oktober 2003 21 år Forfatter Svinging kan måles i to måter: radius og rate (retningsforandring pr. tidsenhet). Radius må være omvendt proporsjonell med hastigheten. Dvs å fly med lavest mulig hastighet for å oppnå den minste radius. Motorkraften må dermed bare kompensere for større behov i vingene uten å øke hastigheten. Svingingsraten må være mer komplisert, jeg kan bare gjette at hvert fly har en bestemt hastighet for best rate som er en funksjon av geometri og masse. Vil ikke motoren skape dårligere rate om den vil levere mer kraft enn den som er nødvendig for å opprettholde hastigheten? Hva kommer først til sin øvre grense i en skarp sving: motorens evne til å tilføre mer kraft, eller vingenes evne til å levere mer løft (uten å steile eller knekke)?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.