Skrevet 12. oktober 2003 21 år Hei Takeoff, cruise, approach, ILS, og andre "inflight procedure" er jo noe som alle vet sånn ca hvordan det fungerer. Det jeg tenkte på når jeg skulle fly SK028 Arlanda - Umeå var: Hvordan er det egentlige preflight procedure fungerer ? Når kommer kaptein til flyplassen ? Det kan vel sammenlignes med når vi velger fly, route, real / static weather osv. Når går han ut til flyet ? Det er vel omtrent når det står "loading flight" Hvor lenge før takeoff setter han seg i setet ? Hva er det første han gjør da ? Når slår han på lys, de-ice, motorer osv osv ? Dere skjønner sikkert poenget. Noen som vet den fulle prosedyren for en pilot / kaptein før han faktisk kan dra på full throttle ned over rullebana ?
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Hei Dette var nøye forklart i programmet "The Flight" som gikk på Discovery for en uke siden. Jeg har faktisk tatt det opp, så jeg kan jo se på den og prøve å forklare det senere...
Skrevet 12. oktober 2003 21 år I SAS Commuter går det till på följande vis. Crew (Kapten, Styrman, Kabin personal) möter upp på flygplatsen 45 minuter före avgång. Här planläggs dagens flygningar. Man tar ut väder rapporter samt flight plans och bedömmer mängden bränsle som man behöver. Är det dåligt väder och full last så kan detta bli en ganska komplicerad bedömning. Som oftast så går planläggningen snabbt och enkelt. Kabin personalen ser efter hur många passagerare som ska med, och vad som ska serveras ombord. Så går vi ut till flyget ca 25-30 minuter före avgång. Det vanliga är att kapten gör en walk-around, eller Pre Flight Inspection som det kallas, av flygmaskinen. Styrman sätter sig i cockpit och börjar med sina göromål. Kabin personalet går igenom kabinen och ser efter att all nöd utrustning är med, och börjar förbereda serveringen. Styrmans uppgifter är nu att kontrollera senaste vädret via ATIS (automatisk radio sändning med flygplatsens väder). Så skall diverse prestanda beräkningar göras. Hur mycket kan vi väga på take off? Etc. Så skall pre-start checklist göras. Slå på strömmen, ställa in flight data recordern, programmera FMS/FMC (navigations dator) m.m. När kapten sätter sig i cockpit så börjar han oftast med att läsa igenom flygets loggbok. Han ser efter fel som rapporterats under tidigare flygningar. När gjordes senaste service check av tekniker? Har maskinen fel som gör att vi har begränsingar?. Så tar styrman och kapten sista delen av pre-start checklist tillsammans. Styrman kontaktar tornet för att få klarering, d.v.s. för att höra om flight-plan är godkänd och vilken utflygning som ska flygas. Så går man igenom de kartor som beskriver den aktuella utflygningen. När alla passagerare kommit ombord så kommer gate personalen med last dokument. Detta dokument innehåller information om hur flyget är lastat. Hur många passagerare? Var sitter de i kabinen? Hur mycket last är det i de olika last rummen? Hur mycket bränsle är ombord? Vikt och balans på flyget... När Kapten kontrollerat och signerat på last dokumentet så är det bara att stänga dörrarna och be tornet om tillåtelse att starta upp. Var det förklaring nog? Du får bara fråga om det är mer du undrar över. /Jörgen
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Flott forklart Jörgen, har også lurt på hvordan det foregår. Det kan vel fort bli et tidspress på dere hvis noe uforutsett skjer på disse 45 min. dere har til sjekking..
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Forfatter Tack Jörgen, det var fint beskrivet Det här ämnet skulle kanske postas i "Pilotene svarer" Dag, feel free to move. Du har server? Japp
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Det vanliga är att kapten gör en walk-around, eller Pre Flight Inspection som det kallas, av flygmaskinen. Styrman sätter sig i cockpit och börjar med sina göromål. Dette er vel å merke hvis solen skinner......regner/snør det så tar styrmannen walk-around....
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Dette er vel å merke hvis solen skinner......regner/snør det så tar styrmannen walk-around.... Ja och nej... Det innebär att kapten får ta pre start check, och då föredrar de flesta att ta walk-around istället! Eller så låter de styrman ta båda..!
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Flott forklart Jörgen, har også lurt på hvordan det foregår. Det kan vel fort bli et tidspress på dere hvis noe uforutsett skjer på disse 45 min. dere har til sjekking.. Det kan det bli ja. En vinterdag med glatta banor, dålig sikt och mycket last så är det nog att tänka på. Räcker inte tiden till så får man helt enkelt ta på sig en försenad avgång för att få allt på ställ. Men oftast så klarar vi det på rute tid...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.