Skrevet 11. oktober 2003 21 år Ja.... Mil.no Folk må seriøst lære seg URL til forsvarsnett, stort sett alle begivenheter legges ut der.
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Og der landet vel fortroppen... Noe stort noe som fløy over himmelen her
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Jepp .. Den kom akkurat inn da jeg nettopp kjørte Olav.v gate ved city-nord en AN-124
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Hmm, Espen, det er vel en IL-76? Den går førøvrig akkurat nå fra Bodø. Litt ergelig at de fikk orkesterplass fra C5-plattformen da en F-16 hadde et uhell ved landing slik at Bodø var stengt bortimot en time i formiddag. Det var skumming, feiing, spyling og jeg vet ikke hva på vestre del av banen. Da jeg var der ute, stod den på 25 ca 200 m vest for TWY C. Før jeg dro, ble den slept ned til vestre del av flyplassområdet. På grunn av at utsiktsforholdene nå er blitt så begrenset fra terminalbygningen, er det ikke så lett å få bilder - jeg har ikke sett på dem ennå. Hilsen Roald
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Hmm, Espen, det er vel en IL-76? Den går førøvrig akkurat nå fra Bodø.Hilsen Roald Du har nok rett Roald .. Kom til å tenke på det i etterkant at den var kankje litt mindre, og så hadde den jo høytsittende vinge bak. Jeg dro avgårde for å se på den kl 15.00 , men da var den borte Hva var det som skjedde med f-16 flyet??
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Dette hørtes dritbra ut, er det noen som vet om det er noe (og evt når) liv på onsdag, så kommer jeg oppover en tur Tigern
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Jeg vet ikke mer om F-16-hendelsen, men rundt maskinen var det skumlagt, og en brannbil brukte høytrykk på banen - sannsynligvis for å fjerne væske/deler. I tillegg ble feiebiler brukt fra øst til posisjonen hvor den stod. Det kan vel tyde på at "noe" på banen måtte fjernes etter en ikke helt normal landing. Hilsen Roald
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Det kan ha vært en hydrazin lekkasje eller bruk av EPU. De pleier å bruke mye vann ved slike tilfeler. Ole-Andre
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Forfatter Jeg hørte det store flyet, men hvor blir det av SU-27?? Jeg har ikke sett dem, noen andre som har???
Skrevet 13. oktober 2003 21 år SU-27`erne kommer ikke før i morgen. De blir møtt av norske F-16 på grensen og eskortert til Bodø. Kanskje noen andre her som vet klokkeslett?
Skrevet 13. oktober 2003 21 år Det kan ha vært en hydrazin lekkasje eller bruk av EPU. De pleier å bruke mye vann ved slike tilfeler. Noe jeg skjønner godt. Den guffa er ikke akkurat livsforlengende i større konsentrasjoner. Stående ordre for folk i nærheten av en F16 med avfyrt EPU: kom deg til *strøket av sensuren* vekk, helst mot vinden.
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Da er russerne kommet til Bodø. De ble møtt av våre jagere oppe ved Seida, før det satte kursen ilag sørover til Bodø. Ganske så tøft når IL76 kom med to SU27 på hver vinge. Deretter tok jagerne en lowpass i tett formasjon før de landet fra vest. Meget spesiell opplevelse å se våre gamle "fiender" lande her i Bodø og takse inn på C5-plattformen.
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Da er russerne kommet til Bodø. De ble møtt av våre jagere oppe ved Seida, før det satte kursen ilag sørover til Bodø. Ganske så tøft når IL76 kom med to SU27 på hver vinge. Deretter tok jagerne en lowpass i tett formasjon før de landet fra vest. Meget spesiell opplevelse å se våre gamle "fiender" lande her i Bodø og takse inn på C5-plattformen. Tok du noen bilder?
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Forfatter Helsikke, der fløy nettop 3stk F-16 over, men ingen SU-27 å se der. Får vente tolmodig til Torsdag
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Premium Medlem En veldig spesiell opplevelse. Og ja, jeg tok mange bilder, både i lufta og på bakken etterpå. Var også og hilste på pilotene, og generalen (!) som kom med kona på slep ut av transportflyet. Og nå står både russiske og norske piloter i kø for å fly baksetetur hos hverandre. Dette skal bli gøy. PS. Jeg har ingen hjemmeside, så jeg må nok henvise til Avisa Nordland for å se bilder.
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Flott å se de to lowpasene de tok i formasjon ja. Ble desverre for sen med å komme meg til flyplassen å få se landingene. De tok en den korte innflygingen Vi har en "Iraker" som jobber i vårt firma. Det var han som oppdaga SU'ene først. Han ropte ut: AHH ESPEN SE! ROOSISK FLY! Hva de gjor har???! Han har tydeligvis sett su-27 før, men ikke i norge. F-16 flyet som sto på C5 ble ganske lite der borte da SU-27 flyene takset bort dit å parkerte på rekke å rad. Ernst og Knut. Må si meg misunnelig på deres jobber idag. Knut får jo sitte på spotter-plass nr1. Ernst: Jobber du i forsvaret?, eller er det for "Nordland" ? Virker som du virkelig kom deg inn på nært hold
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Forfatter Ernst, du kan sende noen av bildene dine på mail til meg aoerikse@start.no. Så kan jeg laste de opp for deg
Skrevet 14. oktober 2003 21 år Premium Medlem OK.det kommer bilder i morgen (onsdag). Har alt på jobben i AN. God Natt.
Skrevet 15. oktober 2003 21 år Da har Avisa Nordland en artikkel om begivenheten (Vi får kanskje flere bilder fra Ernst). Forsvarsnett har også noen bilder.
Skrevet 17. oktober 2003 21 år Da var russerne dratt fra Bodø etter sitt besøk her. Men etter hva jeg hører har de tekniske problemer og ligger ute i havet og dumper fuel for å komme tilbake igjen. Det er vist ikke så enkelt å bli kvitt de når de først har kommet seg hit
Skrevet 17. oktober 2003 21 år Forfatter For en flaks... Jeg så de foresten når de landet i dag, et nydelig fly det må jeg si... Noen som vet når de drar igjen?
Skrevet 17. oktober 2003 21 år Bare så jeg får skryte litt jeg også Jeg, og resten av VK1 Flyfag var på besøk til Luftforsvaret, i Bodø. Vi stod ved, tok på, og alt det der, fikk til og med en russer (med tolk seff.) til å gi oss en middels brief om SU-27`ene! Det var bare konge. Vi var sammen med de 4 flyene helt til de var på tur nedover taxibanen til 25. Var så sinnsykt konge av en lyd av de flya når de startet opp motorene, en etter en, men da, IL`en tok jo først av, og det var jo kjekt det da, frostskadene som var vel på vei forsvant jo da den svinget og exhaust-greiene ble rettet mot oss . Kan vel nevne at noen av klassekameratene faktisk fikk komme inn en snartur i IL`en. Litt av en vind ass! SU-27`ene tok foresten også av i formasjon, to og to. Etter de tok det av en del F-16 fly, både A og B. Deretter ble det en tur inn i "Hangar 7". Hvor de forøvrig hadde 3 F-16 inne til innspeksjon, og fikk da en fin runde rundt flyet sammen med en tekniker. Deretter ble det en liten prøvesitting. Ettersom at klassekamerater spurte om jeg viste hva ditt og datt var (de har fått med seg en del av hva fritiden min går ut på ), og jeg svarte, spurte teknikkeren om jeg hadde flydd Falcon 4.0 . Det stemmer jo det, og han hadde visst ikke logget få timer i den simmen han heller... Deretter fikk jeg (og en annen som heter Mads-Ivar fra klassen min) litt spesialundervisning i hvordan Ejection-setet funket. (den gyroen der spinner fort opp ass! ). Ellers, så glemte jeg scanner min hjemme, noe som jeg aldri skulle tillatt! Med andre ord, min dag kunne vel bare blitt bedre med en baksete-tur med F-16
Skrevet 17. oktober 2003 21 år La merke til at det stod det var første gang SU-27 landet på norsk jord i Avisa Nordland, men det er feil. Det var flere Su-27 på flyshowet på Gardermoen i juni 1994. Sjekk airpics.com for bilder.
Skrevet 17. oktober 2003 21 år Stig. Du må da ikke komme her med slike uttalelser og innlegg . Skulle vært forbud mot sånt... det er jo like før jeg hiver meg på skolebenken igjen ...men denne gang: Flyfag hehe Christian: Nei det er ikke første gang hverken Flankern eller andre russere er over norsk jord. Men landa de på ENGM under fly-showet, og var de russiske?
Skrevet 17. oktober 2003 21 år Dag, oppdatert i sanntid Stig, du er vanvittig heldig, bare så du vet det!! Flanker'en som måtte returnere (det var bare en), dumpet fuel ved Fleinvær (FL), og ble senere eskortert inn av ikke mindre enn tre F-16. Russerne hadde tolk i tårnet, og ga via norsk flygeledelse klar melding om at RNoAF skulle holde seg på behørlig avstand mens dumping foregikk. Det lå i utgangspunktet to i Fleinvær-området, men såvidt jeg har fått med meg, joinet den andre resten av elementet, som besto av en IL-76 (som tok av først), og deretter de to første SU-27'ene. I en periode var nok stressnivået for dep/app og tårn noe høyt. Mens dumping pågikk, måtte fly som tok av og skulle sørover, først svinge nordover (heading 350°) til 4000 ft før de fikk velge kurs sørover. Litt interessant er det jo at russerne ikke er utstyrt med transponder. Bodø TMA måtte derfor stenges mens de forlot. Radar hadde dem på range men på ikke høyde, og andre fly kunne ikke oppdage dem i TCAS. Derfor ble fly lagt i holding mens de forlot. Koordineringen av avgang syntes å gå gjennom IL-76-ern. Den som returnerte var den med hai-malingen - 08. Jeg tok bilde av den under final approach. Det blir vel kanskje noe mekking før den forlater oss. Stay tuned, Dag Hilsen Roald
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.