Skrevet 11. oktober 2003 21 år Kilde: Det Norske Forsvar F-16 A/B Falcon DA-20 Jet Falcon C-130H Hercules P-3C Orion Saab Safari Bell412 SP Lynx Mk86 F-16 A/B Fighting Falcon Teknisk Funksjon: Multi rolle kampfly Produsent: Loocheed Martin Corp Motor: 1 stk Pratt and Whitney F100-220E Skyvekraft: 27000 pounds Lengde: 15,10 m Høyde: 5,10 m Vingespenn: 10 m Hastighet: 2400 kmt Mach 2,05 Høyde: Over 50000 ft (15000 m) Maks "take off" vekt: 37500 pund (16875 kg) Rekkevidde: Over 2000 miles (3230 km) Bevæpning: En M-61A1 20 mm kanon med 500 skudd. Opp til 6 luft-til-luft missiler på utvendige stasjoner. Konvensjonelle luft-til-luft og luft-til-bakke våpen (AIM 9 L "Sidewinder", AIM 120 "AMRAAM", Penguin Mk 3, GBU-12, Mark 82). Elektroniske jamme poder. Pris: $30.1 million Besetning: F-16A: En, F-16B: En eller to Først operativ: Januar 1979 Oppgraderinger gjort etter 1996: Forsterkning av flyets skrog. Forbedret radar. Evne til å bære flere mellomdistansemissiler av typen AIM120B, Advanced Medium Range Air to Air Missile -AMRAAM. Intern datalink (IDM) mellom fly i egen formasjon. Elektronisk identifikasjonsutstyr. Evne til å bære og operere målbelysnings utstyr for laserstyrte bomber (Targetting Pod-TGP). Nattkompatibel cockpit, slik at nattlysbriller (Night Vision Goggles - NVG) kan benyttes av flygeren. 2 stk flerfunksjonelle dataskjermer (Multi Function Displays - MFD) i cockpit for å øke situasjons oversikten for flygeren. Forbedret motor. Utstyr som gir økt motstandsdyktighet innen elektronisk krigføring (Electronic Warfare Management System - EWMS). Skvadroner i Luftforsvaret som opererer F-16 331 skvadron 332 skvadron 338 skvadron Stasjoner i Luftforsvaret hvor F-16 opererer fra: Bodø hovedflystasjon Ørland hovedflystasjon DA-20 Jet Falcon Tekniske spesifikasjoner: Funksjon: Elektronisk krigføring, kalibrering av navigasjons- og innflygningshjelpemidler, og VIP-transport Produsent: Dassault Motor: 2 stk (Garret) TFE 731 Hestekrefter: 4750 lbs pr stk Lengde: 17,2 meter Høyde: 5,3 meter Vingespenn: 16,3 meter Hastighet: Maksimalt: 450 ktas (Mach 0,82), normal: 420 ktas (Mach 0,73) Flyhøyde: 42000 fot (12700 meter) Max vekt ved avgang: 29100 pound (13200 kg) Rekkevidde: Normalt oppdrag: 1,5 - 3 timer. Maksiamlt: 5 timer Bevæpning: Ingen, men flymaskinene har Chaff og Flare til egenbeskyttelse Besetning: Maksimalt 6 personer Første flymaskin operativ: 1976 Skvadroner i Luftforsvaret som opererer DA-20 717 skv Stasjoner i Luftforsvaret hvor DA-20 opererer fra Rygge flystasjon Loockeed C-130 H "Hercules" Tekniske spesifikasjoner Funksjon: Taktisk lufttransport Produsent: Loocheed Martin Aeronautics Corp Motor: Fire stk Allison T56-A-15 Turboprop Hestekrefter 4591 prop shaft horsepower pr motor Lengde: 29,3 m Høyde: 11,4 m Vingespenn: 39,7 m Lasterom: Lengde: 12,31 m, Bredde: 3,12 m, Høyde: 2,74 m Lasterampe: Lengde: 3,12 m, Bredde: 3,02 m Hastighet: 366 mph/318 ktas (600 km/t) Mach 0,49 Flyhøyde: 33000 ft (10000 meter) med 17,716 kg last Max "take off" vekt: 155000 pound (69750 kg) Max tillatt last: 43550 pound (20434 kg) 6 paller, 92 utrustede soldater, 64 fallskjermsoldater eller en kombinasjon av dette begrenset til max tillatt last. Normal last: 35220 pound (19754 kg) Rekkevidde: Med normal last: 1838 miles (2958 km) Besetning: Fem (to flygere, en maskinist, en navigatør og en lastemester) + medisinsk personell ved behov. Først operativ: Desember 1956 (C-130A) Skvadroner i Luftforsvaret som opererer Hercules 335 skv Stasjoner i Luftforsvaret hvor Hercules opererer fra Gardemoen flystasjon Lockheed P-3C/N Orion Tekniske spesifikasjoner Funksjon - Motorer - 4 x Allison T56-A-14 Turboprop Engines Skyvekraft - 4600SHP Lengde - 35,6m Høyde - 10,5m Vingespenn - 10,4 Max hastighet - 405 knop Max høyde - Normalt 28.000ft Med oxygenmaske Over 30.000 ft Max T/O vekt - 63395 Rekkevidde a-B 8000 km - cirka Max flytid - 15 timer Bevæpning("bomb-bay") - 8 våpen Torpedoer(7stk) - 612lbs Synkeminer .mk 82 bomber Typiske oppdrag: Anti-ubåtkrigføring (ASW - Anti Submarine Warfare). Anti-overflatekrigføring (ASuW - Anti Surface Warfare). Maritim overvåkning. Fiskerioppsyn. Søk- og Redningsaksjoner (SAR - Search And Rescue) I tillegg til å kunne dekke store havområder og drive søk, har Orion med seg en SKAD Survival Kit Air Droppable som kan presisjonsdroppes til nødstedte. SKAD er en redningsflåte som hver kan ta 10 personer. Kommunikasjonsstøtte. Transport av materiell og personell(inkl VIP transport). Skvadroner i Luftforsvaret som opererer P-3C Orion: 333 skvadron Stasjoner i Luftforsvaret hvor P-3C Orion opererer fra: Andøya flystasjon. Saab Safari MFI 15 / T-17 Teniske spesifikasjoner: Produsent: SAAB Motor: Lycoming, 200 hestekrefter Vingespenn: 8,85 meter Lengde: 7,00 meter Høyde: 2,60 meter Vekt (tom maskin): 690 kg Vekt (maksimalt ved avgang) 1200 kg Maksimal hastighet 196 knop Minimum hastighet (med full flap): 48 knop G-belastning: +6 G til -3 G Besetning: 2 personer (kan utstyres med et tredje sete bak i kabinen). Stasjoner i Luftforsvaret hvor Saab Safari opererer fra Bardufoss flystasjon Bell 412 SP Funksjon: 2 motors multi rolle helikopter Produsent: Bell Helicopters Motor: 2 stk Pratt and Whitney PT6T-3B Effekt (HK): 2 x 900 (shaft horsepower ved 100 % tq) Hovedrotor: 4 blads hovedrotor ( fiberglass ) Lengde inkludert rotor: 17,11 meter Høyde: 4,59 meter Rotordiameter: 14,02 meter Hastighet: Marsj hastighet 120 knop, maksimal hastighet: 140 knop Maksimal flyhøyde: 20000 fot Maksimal vekt ved avgang (take off): 5398 kg Underhengende lastekapasitet: maksimalt 1500 kg Maksimal flytid: 3 timer (4 timer og 30 minutter med ekstra drivstofftank. Besetning: 1 flyger og 1 systemoperatør Operativ i Norge: 1989 Skvadroner i Luftforsvaret som opererer Bell 412: 339 skvadron 720 skvadron Stasjoner i Luftforsvaret hvor Bell 412 opererer fra: Bardufoss flystasjon Rygge flystasjon Westland Lynx Mk86 Tekniske spesifikasjoner: Funksjon: 2 motors multi purpose helikopter Produsent: Westland Motor: 2 stk Rolls Royce GEM 1017 free power turbine Effekt (HK): 2 x 800 shaft horsepower ved 100 % tq Hovedrotor: 4 blads semi rigid hovedrotor Lengde inkludert rotor: 15,2 meter Høyde: 3,6 meter Rotordiameter: 12,8 meter Hastighet: Normal hastighet 120 knop, maksimal hastighet: 150 knop Maksimal flyhøyde: 12000 fot Maksimal vekt ved avgang (take off): 4875 kg Underhengende lastekapasitet: maksimalt 1360 kg Maksimal flytid: 2 timer og 40 minutter (3 timer og 50 minutter med ekstra drivstofftank) Bevæpning (ikke i Norge): Anti u-båttorpedoer, synkeminer, anti-fartøymissiler, 12,7 mm eller 20 mm gun pods Besetning: 1 flyger, 1 systemoperatør/observatør (mannskap på 4 personer i Norge) Operativ i Norge: 1 mai 1983 Skvadroner i Luftforsvaret som opererer Lynx 337 skv Stasjoner i Luftforsvaret hvor Lynx opererer fra Bardufoss flystasjon
Skrevet 11. oktober 2003 21 år Fine greier, men det heter ikke Bell Helicopters lenger, men Bell Textron Helicopters
Skrevet 11. oktober 2003 21 år Forfatter Åja. Det var jeg ikke klar over. Da lærte jeg noe nytt idag og
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Fine greier, men det heter ikke Bell Helicopters lenger, men Bell Textron Helicopters Helikopteret heter vel fremdeles Bell hvis det ble produsert før navneskiftet. Det heter f.eks. Douglas DC-9, ikke Boeing DC-9.
Skrevet 12. oktober 2003 21 år Det er bare det at Bell skiftet navn til Bell Textron før 412'en kom..
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.