Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet
  • Forfatter

Men på en tur f.eks mellom ENGM og ENTC, sier jo da ATC når du flyr ruten, at du må svinge først til enten høyre eller venstre og tilbake for å komme mer "inn" på ruten. Skal man bare ignorer det da?

Skrevet

Følgende gjelder i alle fall for for 767 PIC: Vanligvis får man på et tidspunkt like etter avgang beskjed om 'proceed on course'. Da er det bare å sette inn LNAV og følge magentastreken inntil man nærmer seg bestemmelsesstedet, for ATC legger seg ikke opp i enroute-navigeringen. Noen ganger kan det være nødvendig å velge aktivt waypoint på LEGS siden, men vanligvis forstår FMCen hvilke waypoints som er passert. En komplikasjon jeg kan tenke meg er at ved fravær av navaids, som under havkryssinger, vil IRS-systemet gi en posisjonsforskyvning som gjør at ruten FMC vil fly blir forskjøvet i forhold til planlagt rute som ATC forholder seg til.

 

Mot slutten av ruten man vanligvis ordre om diverse kurs- og høydeforandringer. Når ATC har gitt vektorer for en ILS-approach er det greit velge denne på DEP/ARR-siden til FMC. Dessuten holder jo FMC orden på hastigheter og slikt.

 

Konklusjonen blir at man fint kan benytte FMC sammen med ATC, men noe knappetrykking underveis vil det bli, men det er jo nettopp det som er gleden ved å ha FMC.

Skrevet
  • Forfatter

Ja, vel. Navaids? Nærmere forklaring? Er helt ny med FMC nå se... Men under 10.000 fot, søår jo vnav seg ut. Kan man også slå av lnav da? Ettersom det er mye korregeringer i ruten underveis. f.eks "turn xxx and expect vectors for runway x." Hva skjer vis man ikke følger dette? Blir ikk flightplan cancel da?

Skrevet

Vet ikke hvilket fly du bruker, men av dine andre poster her i forumet merker jeg at du er ganske fersk innen navigering. FMC er ingen erstatning for manglende grunnkunnskaper!

 

Du burde vurdere å lære det grunnleggende innen radionavigasjon før du gir deg i kast med mer avanserte ting. Det enkleste er nok å gå igjennom leksjonene som følger med FS. Lær å fly manuelt på VOR og ILS, det gir god forståelse av hva som er involvert og vil gjøre det mye enklere å forstå prinsippene ved bruk av FMC.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …