Ivar Paulsen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Det er fantastisk artig å ha vært borte fra PCen noen dager og så komme hjem og lese gjennom diskusjonene på flightsim.no. Nå har jeg kosa meg med gjennomgangen og er oppdatert! Så til den egentlige grunnen for dette innlegget! Jeg har tidligere rapportert fra en reallife flight!! Og jeg drister meg frampå med en til. Denne er fra torsdag 23. sen kveld! SAS’ rute 381:Tromsø-Alta. Avgangen fra Tromsø kl 21.20 ble forsinket. Ny avgang ble berammet til kl 22.05. Kettil Viking (merkelig navn), med glade hvite fly på helrød bakgrunn, sto klar. Men avgangen ble ytterligere forsinket. Vi lettet kl 22.35 i fint vær. Noen nautiske mil fra Alta kom kapteinen på intercomen og fortalte at det var tette snøbyger i Alta og ”frisk vind”, som han kalte det. Det lå altså an til å bli en humpete landing. ”Vi flyr innover fjorden for å se om det er mulig å lande. Hvis ikke, stiger vi igjen og bestemmer oss for hva vi skal gjøre”! Jojo… det er godt å være forberedt. Særlig for en som en gang hadde 100% flyskrekk og ennå ikke er 100% kurert. Det ristet. I cockpit ble alle forberedelser til landing gjort. Men så bar det oppover igjen. Kapteinen fortalte at det ikke var mulig å se rullebanen. Så da fløy vi utover Altafjorden for å snu og gjøre et nytt forsøk. Kapteinen var flink til å forklare, og dermed berolige. Nytt forsøk. Vi fløy mye lavere, virket det som. Det ristet litt mer, men ikke ubehagelig mye mer. Så bar det oppover igjen. For undertegnede, som så flyplassen, virket det merkelig. Kapteinen forklarer at vi fløy lavt innover fjorden. Han var avhengig av å se noen lys til hjelp i navigeringen. Disse så han ikke, fortalte han. Og da var det for usikkert å prøve ei landing. Dessuten var det 40 knops vind på rullebanen!!! 40 knop?!! Er ikke det storm eller orkan? Godt han ikke prøvde, tenker jeg. Retur til Tromsø. Nå rister det noe jævlig!! Djevelske kast! Og DET var jeg ikke forberedt på. Kapteinen er midt i en annonsering når det starter, og han (som er drevet i faget) blir bare så vidt forstyrret av turbulensen. Han er like rolig… og det føles godt. Landing på rwy 01. Overnatting og nytt forsøk fredag morgen kl 07.00. Det er det samme flyet vi skal bruke! Denne gang kommer vi ned til Alta i en frisk bris. Risting, javel. Men det gjorde ikke noe. På den bestilte retur i morges sto sannelig det samme glade flyet og ventet på oss! Jeg begynner å få faderlige følelser for det flyet, kjenner jeg. Nuvel... dett var dett! Beklager den lette omgangen med fortid og nåtidsformer i rapporten! Jeg er så glad og fornøyd, for at jeg ikke kjente noe til den ubehagelige engstelsen når det "sto på som verst"! Jeg tror mye av årsaken kan være FS98, FS2000 osv. Ivar P PS. Det irriterer meg at jeg ikke fikk overlevert skryt til kapteinen (egentlig var det styrmannen) for god informasjon underveis! Når folk gjør noe bra, skal de sannelig få vite det også, synes jeg! Men desverre ikke denne gang! [Edited by Ivar Paulsen 25-03-2000.] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Hei, artig og høre historier ifra virkelig flyginger også. En liten kommentar til vind, 40 knop er "desverre" ikke full storm, faktisk "bare" sterk kuling. Har akuratt lest meteorologi boken til flysertifikatet og der er følgende skala: 34-40kt Sterk kuling 41-47kt Liten storm Nå skal det også sies at 40kt vind på bakken kan være fordel faktisk. Dersom vinden ligger rett imot den banen man lander på vil det redusere bakkehastigheten ved landing med 40kt noe som skåner understell, hjul og flyet generelt veldig mye. Men er vinden på skrå inn over banen er det selvfølgelig INGEN fordel. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Ivar Amundsen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Leste en reportasje i avisa "Nordlys" tidligere i uka om Tromsø lufthavn "Langnes" som kun hadde vært stengt 4 timer hittil i år. Og tatt i betraktning 2 meter snø og en god del uværsdager er jo det lite. Den aktuelle dagen reportasjen ble laget var det foretatt ca 100 landinger og avganger med kraftige snøbyger og 30kt sidevind!! Sommertid fra i natt??? Noe for Gardermoen? mvh Ivar [Edited by Ivar Amundsen 25-03-2000.] Siter
Sigurd Haugan Danielsen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Hei! "Nå skal det også sies at 40kt vind på bakken kan være fordel faktisk. " Tror nok dette er en større fordel i teorien enn i praksis. Hvis vinden blåser 40kt vi det trolig være så turbulent i landingsfasen at du hadde ønsket det var vindstille. Ihvertfall hvis du flyr en 172, Tarjei [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Sigurd HD Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 quote: Originally posted by Sigurd Haugan Danielsen: Hei! "Nå skal det også sies at 40kt vind på bakken kan være fordel faktisk. " Tror nok dette er en større fordel i teorien enn i praksis. Hvis vinden blåser 40kt vi det trolig være så turbulent i landingsfasen at du hadde ønsket det var vindstille. Ihvertfall hvis du flyr en 172, Tarjei [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif '>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Sigurd HD Joda, teoritisk er ihvertfall motvind bra, men om du har en flyplass som ligger på et helt flatt sted uten fjell og annet tull vil luften bli ganske rolig og jevn normalt likevell [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Men er nok ganske få slike steder i verden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Har selv personlig opplevd at selv 5 kts ren sidevindkomponent og en ca 15 kts eller noe totalt vind, kan være mer en nok til at det humper nok etter min smak (PA-38-112, piper tomahawk). På bergen flesland så blir det pga lokale geografiske forhold ganske bumpy når vinden kommer inn fra en spesiell retning. Har landet i endel mere vind uten problemer (20-25 kts omtrent ingen sidevind) og uten å merke nevneverdig turbulens (på stord sørstokken..), så vind er ikke bare tall en skal titte på, lokale forhold kan ha utrolig masse å si [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>ARTCC Norway Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 quote: Originally posted by Ivar Paulsen: SAS’ rute 381:Tromsø-Alta. Avgangen fra Tromsø kl 21.20 ble forsinket. Hei Tenkte jeg skulle pirke litt her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Den SAS ruta du var med Ivar heter SK384 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] SK381 går fra Alta til Tromsø på morran den [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Men nok pirking... Var Iallfall meget bra skrevet det innlegget til Ivar. Mvh Lars Chr. ------------------ Lars Christian Hansen lars.christian.hansen@c2i.net members.tripod.com/~LCH78 www.geocities.com/annoeien/LCH78.html Siter
Ivar Paulsen Skrevet 26. mars 2000 Forfatter Skrevet 26. mars 2000 quote: Originally posted by Tarjei Lundarvollen: En liten kommentar til vind, 40 knop er "desverre" ikke full storm, faktisk "bare" sterk kuling. Søren også... Jaja, man kan ikke få alt her i verden. He he [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Kjell Martinsen Skrevet 26. mars 2000 Skrevet 26. mars 2000 Det er utrolig hvor mye spenning vi kan få oppleve når vi er ute og flyr i Nordnorge om vinteren. Noe av det mest fantastiske jeg har opplevd, var med en SAS Metropolitan fra Oslo til Kirkenes. Den var ikke sann. Folk ropte og gråt, og ba. I dag ville trolig passasjerene blitt tilbudt krisepsykiatri... Jeg var også for noen år siden passasjer med en SAS DC9 fra Oslo til Tromsø, hvor nesehjulet eksploderte i samme øyeblikket vi var airborne, så vi måtte gå tilbake til Fornebu. Forøvrig er jeg enig i at flyverne kan ikke bli fullrost nok. Det er ikke sikkert de jobber så mye som vi i kabinen innbiller oss, men sannelig er de dyktige folk. Jeg har vært med på turer hvor flyet kar kommet inn på finalen både sidelengs, og nesten "baklengs" under de utroligste værforhold, og allikevel landet på midtlinja.... For noen år siden hørte jeg om en Widerøemaskin som skulle fra Tromsø til Alta. Underveis ble sikten redusert i Alta som følge av tett snevær og jordfokk. Flyet måtte gjøre vendereis til Tromsø. Her ble sikten også dårligere, og landing ble umulig. Imidlertid var det blitt bedre i Alta, men før de rakk å komme seg ned der, var det blitt verre igjen. Slik holdt de på en stund, hvoretter de gikk til Kiruna..... KjellM Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.