Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig at trafikk sørover og trafikk nordover dirigeres avgårde i samme høyde? Jeg har en gang i tiden latt meg fortelle at det er bestemte FLs for nordgående, og andre FLs for sørgående trafikk. Stemmer dette? Hvordan kan i så fall det forekomme at ett fly nordfra og ett fly sørfra møter hverandre i samme høyde, og passerer hverandre med kun hundre til tohundre meters avstand??

KjellM

Skrevet

Årsaken i dette tilfellet var kommunikasjonssvikt mellom flyvelederne - derfor kan det forekomme. Jeg vet ikke hva som skjedde her, men generelt sett så flyr flyverne flyene sine dit flyvelederne vil ha dem inntil man mottar annen beskjed/klarering. Forekommer det da en kommunikasjonssvikt ved overføring mellom kontrollsentraler/tårn etc så kan slike ting skje.

Etter hva jeg husker så er ikke denne hendelsen en nyhet (slik som NRK fremstiller det i dag). Hendelsen ble vel omtalt i media for 1-2 år siden - var det ikke her flyverne oppdaget hverandre og utførte gjeldende prosedyrer for slike tilfeller ved å sette på lys for å gjøre seg mer synlig etc?

Christian

[Edited by birk 25-03-2000.]

Skrevet

Flyverne må vel også ane uråd når de blir sendt avgårde nordover på en FL som er avsatt til sørgående trafikk, og omvendt. Har ikke de også en forpliktelse til å spørre om de hørte rett, når de blir dirigert avgårde slik?

KjellM

Skrevet

Det hender av og til at fly som skal nordover blir klarert til "sørgående" flightlevel og motsatt av diverse grunner. Dette kan være pga. flyets vekt, turbulens i den opprinnelige høyden, annen trafikk i området osv. Såvidt meg bekjent har flygelederne anledning til å klarere fly til å fly i "motgående" flightlevel, altså i forhold til den retningen de flyr uten at dette er brudd på reglene. Men de må jo selvsagt koordinere dette med andre flygeledere og i tillegg være spesielt oppmerksomme på motgående flytrafikk i samme høyde. Da er det 5-mils regelen som gjelder.

------------------

Mvh

Tom

 

 

Skrevet

Flygerene skal spoerre om de hoerte riktig hvis de tror at kontrolleren har gitt feil melding. Det er flygeren som har ansvar for sikkerheten for flyet og pax, ikke kontrolleren.

Som oftest skjer dette naar kontrolleren gir heading assignments. For eksempel naar kontrolleren sier "turn left heading 340" og hoeyre sving er mye kortere til 340. Da er det normalt aa spoerre om han virkelig vil at vi skal svinge til venstre.

Skrevet

Med samme høyde og mot samme rapporteringspunkt - i dette tilfelle MERAK - skal flyene i teorien passere akkurat samme punktet. HSL's rapport er nå på høring før den blir offentliggjort.

I Aftenposten i går sier lederen for HSL, Finn Heimdal:

I teorien skulle begge fly samtidig ha befunnet seg på nøyaktig samme punkt i nøyaktig samme høyde til samme tid, men på motsatt kurs. Men fordi flyenes datamaskiner for navigering trolig var programmert med ørsmå ulikheter var dette nok til å skille maskinene da de møttes."

Det er altså ikke snakk om høyreregel under IFR-flyging. Separasjon skal enten skje vertikalt (2000 ft), eller horisontalt (5 NM).

Når det gjelder vertikal separasjon, ble det allerede fra 27. mars 1997 innført reduserte vertikale adskillelsesminima vest og nord for Norge for transatlantiske flyginger. Her er separasjonen nå 1000 fot mellom FL330 og FL370, for senere å bruke samme adskillelse fra FL290 til FL410. For å kunne få lov til å bruke RVSM (Reduced Vertical Separation Minima) må hvert enkelt fly dokumentere nøykatigheten av høydemåling.

På sikt er innføring av RVSM et globalt mål. Europaregionen regnes med å ha dette innført etter 2001. (Jfr AIP SUP 3/97).

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...