Kjell Martinsen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Er det mulig at trafikk sørover og trafikk nordover dirigeres avgårde i samme høyde? Jeg har en gang i tiden latt meg fortelle at det er bestemte FLs for nordgående, og andre FLs for sørgående trafikk. Stemmer dette? Hvordan kan i så fall det forekomme at ett fly nordfra og ett fly sørfra møter hverandre i samme høyde, og passerer hverandre med kun hundre til tohundre meters avstand?? KjellM Siter
Gjest Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Årsaken i dette tilfellet var kommunikasjonssvikt mellom flyvelederne - derfor kan det forekomme. Jeg vet ikke hva som skjedde her, men generelt sett så flyr flyverne flyene sine dit flyvelederne vil ha dem inntil man mottar annen beskjed/klarering. Forekommer det da en kommunikasjonssvikt ved overføring mellom kontrollsentraler/tårn etc så kan slike ting skje. Etter hva jeg husker så er ikke denne hendelsen en nyhet (slik som NRK fremstiller det i dag). Hendelsen ble vel omtalt i media for 1-2 år siden - var det ikke her flyverne oppdaget hverandre og utførte gjeldende prosedyrer for slike tilfeller ved å sette på lys for å gjøre seg mer synlig etc? Christian [Edited by birk 25-03-2000.] Siter
Kjell Martinsen Skrevet 25. mars 2000 Forfatter Skrevet 25. mars 2000 Flyverne må vel også ane uråd når de blir sendt avgårde nordover på en FL som er avsatt til sørgående trafikk, og omvendt. Har ikke de også en forpliktelse til å spørre om de hørte rett, når de blir dirigert avgårde slik? KjellM Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Såvidt jeg vet har ikke flygere plikt til og spørre om dem hørte riktig, men derimot er det en flygers plikt og gi bla klarering tilbake til flygelederen (readback). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Tom Strøm Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Det hender av og til at fly som skal nordover blir klarert til "sørgående" flightlevel og motsatt av diverse grunner. Dette kan være pga. flyets vekt, turbulens i den opprinnelige høyden, annen trafikk i området osv. Såvidt meg bekjent har flygelederne anledning til å klarere fly til å fly i "motgående" flightlevel, altså i forhold til den retningen de flyr uten at dette er brudd på reglene. Men de må jo selvsagt koordinere dette med andre flygeledere og i tillegg være spesielt oppmerksomme på motgående flytrafikk i samme høyde. Da er det 5-mils regelen som gjelder. ------------------ Mvh Tom Siter
Kjell Lavoll Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Flygerene skal spoerre om de hoerte riktig hvis de tror at kontrolleren har gitt feil melding. Det er flygeren som har ansvar for sikkerheten for flyet og pax, ikke kontrolleren. Som oftest skjer dette naar kontrolleren gir heading assignments. For eksempel naar kontrolleren sier "turn left heading 340" og hoeyre sving er mye kortere til 340. Da er det normalt aa spoerre om han virkelig vil at vi skal svinge til venstre. Siter
Kjell Martinsen Skrevet 26. mars 2000 Forfatter Skrevet 26. mars 2000 Forøvrig har jeg hørt at det skal være "høyrekjøring" i lufta også. Dvs at når en flyger er tildelt en FL, skal han holde høyre side i luftleden. Stemmer det? KjellM. Siter
Roald Hansen Skrevet 26. mars 2000 Skrevet 26. mars 2000 Med samme høyde og mot samme rapporteringspunkt - i dette tilfelle MERAK - skal flyene i teorien passere akkurat samme punktet. HSL's rapport er nå på høring før den blir offentliggjort. I Aftenposten i går sier lederen for HSL, Finn Heimdal: I teorien skulle begge fly samtidig ha befunnet seg på nøyaktig samme punkt i nøyaktig samme høyde til samme tid, men på motsatt kurs. Men fordi flyenes datamaskiner for navigering trolig var programmert med ørsmå ulikheter var dette nok til å skille maskinene da de møttes." Det er altså ikke snakk om høyreregel under IFR-flyging. Separasjon skal enten skje vertikalt (2000 ft), eller horisontalt (5 NM). Når det gjelder vertikal separasjon, ble det allerede fra 27. mars 1997 innført reduserte vertikale adskillelsesminima vest og nord for Norge for transatlantiske flyginger. Her er separasjonen nå 1000 fot mellom FL330 og FL370, for senere å bruke samme adskillelse fra FL290 til FL410. For å kunne få lov til å bruke RVSM (Reduced Vertical Separation Minima) må hvert enkelt fly dokumentere nøykatigheten av høydemåling. På sikt er innføring av RVSM et globalt mål. Europaregionen regnes med å ha dette innført etter 2001. (Jfr AIP SUP 3/97). Hilsen Roald Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.