Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei alle A318 fans.

 

Skal bare si at på http://www.a318.de er det en veldig fin side om Airbus A318.

Skrevet

Er det virkelig mulig å være fan av den vanskapningen der? ""

 

[image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/38449.jpg[/image]

 

Jeg så A318 ifjor sommer, og ærlig talt så finnes det bare et fly som er verre, og det er Boeing's minigris 737-600...

 

...men det er jo naturlig siden Boeing'ene generellet er styggere enn Airbus'ene....

 

Ser at AF planlegger å bruke A318 på OSL fra 5.Januar ja..

Skrevet

Vil ikke si at a318 er det peneste airbusflyet, a319 og a340 synes jeg er de peneste av airbus sine. Mye penere enn boeing sine som er klistret til bakken (unntaket er boeing 777), bedre fasong på airbusflyene.

Skrevet
Vil ikke si at a318 er det peneste airbusflyet, a319 og a340 synes jeg er de peneste av airbus sine. Mye penere enn boeing sine som er klistret til bakken (unntaket er boeing 777), bedre fasong på airbusflyene.

 

Det er jo mye kulere med et fly som er så råsenka som en 737 at den trenger spesialtilpassede motorer for at de skal få nok klaring til bakken, enn et fly som står på styltrer! "" Boeing er jo helt klart de som er finest av flyene.. Det er jo Boeing som har klassikerne som 747, 707 osv.. 737-200 og resten av 737 serien er jo bare lekker da.. ""

 

 

Skrevet
Vil ikke si at a318 er det peneste airbusflyet, a319 og a340 synes jeg er de peneste av airbus sine. Mye penere enn boeing sine som er klistret til bakken (unntaket er boeing 777), bedre fasong på airbusflyene.

 

Det er jo mye kulere med et fly som er så råsenka som en 737 at den trenger spesialtilpassede motorer for at de skal få nok klaring til bakken, enn et fly som står på styltrer! "" Boeing er jo helt klart de som er finest av flyene.. Det er jo Boeing som har klassikerne som 747, 707 osv.. 737-200 og resten av 737 serien er jo bare lekker da.. ""

 

Forskjellige meninger om det.

Skrevet

Hehe... Airbus har i det minste designere...

 

707, 727, og 737 har jo akkurat samme formen.... Er jo omtrent bare antallet motorer som skiller dem....

 

At de ikke klarer å komme opp med noe nytt og bedre kort/mediumdistanse-fly enn 737 på 40 år sier jo ganske mye... Den er stygg, bråkete, og så langt det er mulig så unngår jeg 737 som pesten...

 

Etter å ha flydd med MD-90, 737-400, A319, og 737-800 iløpet av 24 timer, så vet jeg akkurat hva jeg likte best, og Boeing laget ingen av dem... ""

 

Liker ikke 737-500, 737-600, eller 767 heller... 757'en er jeg litt svak for dog..

"The Lady... Slender body, long legs, and two big ones!" ""

Skrevet

Vel, akkurat som sjøstjerna, har Boeing funnet en design som FUNKER.. Den er tidløs, stilig, aerodynamisk og funksjonabel.. Hvorfor endre på noe som funker?

"Don't fix it if it ain't broken" Boeing har oppgradert flyene opp gjennom årene, men det er helst oppgraderinger som man ikke ser ved førster øyekast, slik som cockpit og innredning.. De har jo også oppgradert vinger, motorer og en del andre ting etterhvert som modellene har utviklet seg, men selve designen er jo rå og den funker vildt bra så hvorfor endre den?

 

Lars

Skrevet

Greit at mye fra Boeing funker, men jeg må da si meg litt enig med hva KGS sier ja !!....

 

Boeing går ikke så bra som det engang gjorde, B717, B767-400, B737-600 var de ikke heldig med...

 

For det jeg føler så tør ikke Boeing å satse lenger, de rakka ned på at Airbus ville selge noen A380 og mente at dette ikke var en maskin som kom til å selge så mye..... Der tok de veldig feil ! hittil har Airbus fått mange ordre på denne maskinen, hvor mange er jeg ikke sikker på, men det er endel !! ""

 

Og filosofien som Airbus bruker er også meget suveren, de har så og si lik cockpit i alle typene, og FBW gjør også at maskinene faktisk er ganske like å fly selv om vekten er mye større fra feks A318-A330.. Noe som gjør at pilotene som flyr de små flyene kan fly de som er større med bare noen extra kurser. Og det er noe selskapene setter stor pris på omdagen.. med tanke på pengeforbruk...

 

Men uansett, så har både Boeing og Airbus sine ulemper og fordeler, men det ser faktisk ut til at Airbus er i ferd med å komme forran Boeing på salgs målingene dette året ""

 

Noe de fortjener mere enn alt annet...

Skrevet

 

For det jeg føler så tør ikke Boeing å satse lenger, de rakka ned på at Airbus ville selge noen A380 og mente at dette ikke var en maskin som kom til å selge så mye..... Der tok de veldig feil ! hittil har Airbus fått mange ordre på denne maskinen, hvor mange er jeg ikke sikker på, men det er endel !! ""

 

Tja, nå satser jo Boeing på 7E7, så da sater man. Nå rakker jo også Airbus ned på 7E7, så de er ikke så himmla mye bedre selv. De mener at 7E7 blir (nok) et overflødig fly. Hvis man setter motorene som kommer til 7E7, så blir a330 like så bra. Men som andre har skrevet på forumet, så har Boeing verdens beste vingedesignere, fra Long Beach - Som er viktig element innen flyging.

 

 

Og det er noe selskapene setter stor pris på omdagen.. med tanke på pengeforbruk...

 

Joda, lik cockpit er smart det. Men det som også er viktig er hvor mange snags flyet får, og hvor fort flyet flyr.

 

 

KGS: Du skriver at alle disse Boeing maskinene er nesten like, men ser du da ikke likhetenformen mellom a318/319/320/321?

 

A330 og a340 er jo bygd opp av samme skorg, så det vel en stor likhet der også mon tro?

 

Skrevet

Jeg må faktisk si meg enig med Aleksander her. Boeing har generelt finere fly designmessig etter min mening. Har aldri likt Airbusene noe særlig, med unntak av A320/321...

Skrevet

Det er jo mye kulere med et fly som er så råsenka som en 737 at den trenger spesialtilpassede motorer for at de skal få nok klaring til bakken, enn et fly som står på styltrer

 

Spesialtilpassede motorer... nåja... det er bare luftinntaket som er annerledes... CFM56-3 motoren står på mer enn 1 type fly....

Luftinntaket regnes som en del av flyet, mens det andre som er forskjellig på motorene er komponentene som går på motoren for å få den til å passe til flyets systemer, f.eks VSCF/CSD, diverse ventiler og trykkregulatorer osv...

Skrevet

Nja, jeg har lest (husker ikke helt hvor) at de måtte flytte på noen av delene på motorene for at de skulle få nok klaring til bakken, som da er forklaringen på hvorfor de er flate i bunnen og ser litt oval ut.. Dette regner jeg som en spesialtilpasning da, men jeg kan sikkert ta feil.. Jeg har som sagt bare lest dette en plass før..

 

Lars

Skrevet
KGS: Du skriver at alle disse Boeing maskinene er nesten like, men ser du da ikke likhetenformen mellom a318/319/320/321?

 

A330 og a340 er jo bygd opp av samme skorg, så det vel en stor likhet der også mon tro?

 

Alle "småbussene" du nevner er fly i A320-serien, akkurat som at Boeing har laget 9(!) modeller av 737'ene...

Forskjellen er vel at Airbus har har laget sine 4 modeller over de siste 15 årene, mens Boeing har brukt 40 på sine...

...og etter 40 år med utvikling så ligger de langt bak Airbus sine tilsvarende maskiner når det gjelder romslighet, støy, og komfort.... ""

 

A330 og A340 er også bygd på samme malen, med det resultat at istedet for å utvikle to fly så utviklet de ett, som de deretter modifiserte slik at de fikk to grunnmodeller. En to-motors modell for de som ønsket det, og en fire-motors for de som liker sånt, men flyet, designet, og vingen er den samme...

En måte å bekrefte dette på er å se på den ekstra hjulbrønnen A340 har for sitt ekstra understell. A330 har også dette rommet....

 

Boeing gjorde ikke det. 707, 727, og 737 er veldig forskjellige konstruksjoner, men med mange likhetstrekk, og etter 40 år med utvikling så taper nå Boeing stadig markedsandeler til Airbus....

""

Skrevet

Ikke heeeelt like vel ?

Med tanke på Lengden på A330-200 og A340-200 er den faktisk ulik !!

Lenden på A340-200 er 59.39m og lenden på A330-200 er 59.0m "" hehe...... ikke store forskjellen men..... Innvendig er det en hel meters forskjell ""

 

Og A330-300/A340-300 har like fusalage ""

 

 

Skrevet

Gutter, gutter, gutter...

Hvorfor krangle om Airbus og Boeing, når MD/DC er den soleklare lekreste fabrikanten? ""

 

Se bare her: http://www.airliners.net/open.file/327700/L/

Hvordan er det der ikke deilig? "" Hadde det bare vært mulig og legge til lukten av A1 og lyden av et par flittige JT8D9 så hadde inntrykket vært komplett..ahh "" Savner SAS sine 9'ere. Håper ikke MD80'ene forsvinner med det første.

Skrevet

Lyden av de der er råbra.... Bodde noen netter under climbout path fra MSP, og da satt jeg gjerne i hagen om dagen og drakk øl og hørte på DC-9 ""

Skrevet
Ikke heeeelt like vel ?

Med tanke på Lengden på A330-200 og A340-200 er den faktisk ulik !!

Lenden på A340-200 er 59.39m og lenden på A330-200 er 59.0m "" hehe...... ikke store forskjellen men.....

 

Men nå lages det ikke så mange a340-200 lenger, så da er ikke det et så stort problem ""

Skrevet
Gutter, gutter, gutter...

Hvorfor krangle om Airbus og Boeing, når MD/DC er den soleklare lekreste fabrikanten? ""

 

Se bare her: http://www.airliners.net/open.file/327700/L/

Hvordan er det der ikke deilig? "" Hadde det bare vært mulig og legge til lukten av A1 og lyden av et par flittige JT8D9 så hadde inntrykket vært komplett..ahh "" Savner SAS sine 9'ere. Håper ikke MD80'ene forsvinner med det første.

 

JT8D9? Er det noe nytt?

 

Nei, de virkelig pene MD'ene har IAE V2500-motorer:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=34328 ""

Skrevet

Kenneth:

 

Bah..for økonomisk, for lite støy, for mye elektronikk

Men ellers en fint design. Lurer på hva den er basert på..

""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …