Helge Jordal Skrevet 23. mars 2000 Skrevet 23. mars 2000 Nå leser man ofte om hvor sikkert flyging er, sist en reportasje på CNN/VG. (http://cnn.vg.no/LIVSSTIL/Reiser/0003/23/71454.html) Det jeg lurer på er; Kan noen vise meg denne statistikken? Ligger den på nettet en eller annen plass? Ikke misforstå meg, jeg er av den oppfatning at den er sann, men du vet, statistikk er engang statistikk. (Det finnes tre typer løgn; Løgn, forbannet løgn, og statistikk. (Og det finnes tre typer matematikere; De som kan telle og de som ikke kan.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image])) Det jeg lurer på er, hva er grunnlaget for statistikkenen? Er det beregnet utifra antal tilbakelagt kilomteter? Antal timer underveis? Antal avganger? Antal drinker servert? Jeg skulle bare likt å se tallmaterialet og hvordan man regner ut dette her, fra et nyskjerrighets-perspektiv. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh, Helge Siter
oddhspjoetvold Skrevet 23. mars 2000 Skrevet 23. mars 2000 Kanskje du finner noe her? http://www.airsafe.com/"'>http://www.airsafe.com/" TARGET=_blank>http://www.airsafe.com/ eller her. http://www.airdisaster.com/"'>http://www.airdisaster.com/" TARGET=_blank>http://www.airdisaster.com/ Mvh Odd Siter
Helge Jordal Skrevet 24. mars 2000 Forfatter Skrevet 24. mars 2000 Hmmm.. Når har jeg kikket rundt på disse stedene, og flere til, uten faktisk å finne noe som helst som lukter av samenlignende statistikk. Det finnes masse av statistikk over hvor mange ulykker det har vært siden 1958 og hvor mange som har involvert propellfly, men jeg finner ingenting til å bygge opp under 'Flyvning er mye sikrere en bilkjøring'. (F.eks.) Leter jeg helt feil plasser? Finnes den statistikken som jeg leter etter der ute? Hvis ingen av oss har faktisk sett disse statistikkene, er det ikke da litt bekymringsfult at vi tror så fult og fast på dem? (Som før sagt, jeg er en 'troende' også, men å tro blindt har aldri ført noe positivt med seg.) Så! Opplys meg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh, Helge Siter
Atle Myran Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Hei! Hvis man har tilgang til antall døde i trafikkulykker siden 1970 i Norge og sammenligner med antall døde i flyulykker fra samme tidspunkt kan man vel få en anelse.... Tror også det er viktig å skille mellom privatflygning og kommersiell flygning. De store flyulykkene jeg kan huske er: 1972(tror jeg) Braathens med F-28 i Asker 80-tallet Widerøe med Dash-7, Torghatten 1990 Partnair med Convair 1993 Widerøe med Twin-Otter Namsos Sikkert noen jeg ikke husker også, men i det store og hele tror jeg det er sikrere å fly enn å kjøre bil! "Problemet" er at flyulykker blir slått stort opp i media, kanskje akkurat fordi det går så lang tid mellom hver gang...? MVH Atle Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 25. mars 2000 Skrevet 25. mars 2000 Siden vi snakker om ulykker... Jeg har sett litt gjennom oppdateringen til AIP som blir gjeldende fra 20. april, og ser at det endelig har kommet obstacle chart for Svalbard og mange andre flyplasser. Helt siden jeg fikk AIP har jeg reagert på at det ikke dette fantes for Svalbard - eller for mange andre farlige norske flyplasser. Svalbard har jo som de fleste av oss husker et fjell midt i innflygningsbanen. Kunne et slikt kart ha bidratt til å hindre den tragiske ulykken for noen år tilbake? Blir slike kart i det hele tatt brukt, (Atle)? ------------------ Bjørn O. henjum@online.no Siter
Roald Hansen Skrevet 26. mars 2000 Skrevet 26. mars 2000 quote: Originally posted by Bjørn Olav Henjum: Helt siden jeg fikk AIP har jeg reagert på at det ikke dette fantes for Svalbard - eller for mange andre farlige norske flyplasser. Svalbard har jo som de fleste av oss husker et fjell midt i innflygningsbanen. Nja, Bjørn Olav, Svalbard har vel ikke et fjell midt i innflygingsbanen. LLZ til RWY28 er jo forskjøvet 20 grader for nettopp å unngå Operafjellet, men å fly nedover Adventdalen på instrumentlanding på Longyear. Hvis du skal fly forlenget senterlinje for å lande, er det mange flyplasser i Norge som har hindringer som ikke er greie å møte. Hvordan hinderkart brukes i virkeligheten, overlater jeg også til Atle. Hilsen Roald Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 26. mars 2000 Skrevet 26. mars 2000 quote: Originally posted by Bjørn Olav Henjum: Siden vi snakker om ulykker... Jeg har sett litt gjennom oppdateringen til AIP som blir gjeldende fra 20. april, og ser at det endelig har kommet obstacle chart for Svalbard og mange andre flyplasser. Helt siden jeg fikk AIP har jeg reagert på at det ikke dette fantes for Svalbard - eller for mange andre farlige norske flyplasser. Svalbard har jo som de fleste av oss husker et fjell midt i innflygningsbanen. Kunne et slikt kart ha bidratt til å hindre den tragiske ulykken for noen år tilbake? Blir slike kart i det hele tatt brukt, (Atle)? Hei, slike kart brukes vel ikke til vanlig, men av ukjente piloter på nye plasser ville jeg tro dem ble brukt. Nå er jeg ikke sikker på om den tragiske svalbard ulykken var blitt hindret av dette siden mannskapet ikke her var sikre på hvor dem var i innflygningen (var vel det HSL slo fast som årsaken til ulykken også om jeg ikke husker feil ?). Jeg har selv flydd til Svalbard mange ganger (i FS seff) og klæsja flyet i Operafjellet en gang, men da fulgte jeg ikke prosedyrene på instrument app kartet, når jeg har fulgt dem har jeg aldri hatt problemer (med vær både bra og kjempedårlig), men og si at det likevell er god klaring til fjell ville vel være og ta hardt i :-) Vennlig hilsen Tarjei Siter
oddhspjoetvold Skrevet 25. april 2000 Skrevet 25. april 2000 Kanskje dette?http://www3.tstonramp.com/~kebab/cause.htm Hilsen Odd Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.