Skrevet 1. oktober 2003 21 år Anbefaler at du leser "What You Need To Know About VOR" under Navigation i Learning Center.
Skrevet 10. oktober 2003 21 år Forfatter Anbefaler at du leser "What You Need To Know About VOR" under Navigation i Learning Center. Det sa meg ikke mye...
Skrevet 10. oktober 2003 21 år Heading er den veien nesen på flyet peker, men ikke nødvendigvis den retningen men beveger seg i siden vind også påvirker flyets bevegelse. Når vi snakker om course er det en linje som ikke bare har en konstant retning, men også en forankring i et punkt på ruten, som gjerne kan være en VOR eller ILS, eller et annet punkt som står fast i forhold til jordoverflaten. Hvis man forestiller seg en VOR-sender som et hjul der eikene er radiobølger som sendes ut, så kan man ved hjelp av course knappen velge hvilken eike man vil fly langs til eller fra senderen. I cockpiten finnes det også et display som viser om man faktisk befinner seg langs en slik eike eller på siden av den. Kort sagt så bruker du ikke course med mindre du har tunet en VOR eller ILS.
Skrevet 10. oktober 2003 21 år Så det vil si at flightsim'en simulerer feil??? Jeg er ikke sikker på det her men jeg tror da at LLZ står i midten når du er ligger korrekt uansett CRS-innsilling...? Tipper grunnen til at man stiller CRS ved ILS er at man veldig lett skal forestille seg innflygingen ved instrumentinnflyging.... Mens ved VOR så må du "velge" hvilken "eike" du vil fly på i "sykkelhjulet"(?)
Skrevet 10. oktober 2003 21 år Med ILS er det jo alltid bare en kurs som er korrekt, nemlig den som er publisert for den gitte approachen, og denne må stilles inn hvis ikke flyet har utstyr som gjør dette automatisk (FMC). En VOR har 360 mulige kurser, så her stiller man inn den kursen som er ønsket. Kursavviknålen viser hvilken 'eike' man er på ja, men sier ingen ting om hvilken heading flyet har, til det må man bruke kompass eller gyro, som gjerne er en del av samme instrumentet - HSI - på avanserte fly.
Skrevet 10. oktober 2003 21 år I virkeligheten er det strengt tatt ikke nødvendig å justere course for en LLZ eller ILS innflyging (egentlig samme sak sett ifra vårt nåværende ståsted). Nåla er i senter uansett om kursen er korrekt justert eller ei. Eneste grunnen til at du bør justere inn korrekt innflygingskurs er for å lettere visualisere tingene inni hodet ditt.
Skrevet 11. oktober 2003 21 år I virkeligheten er det strengt tatt ikke nødvendig å justere course for en LLZ eller ILS innflyging (egentlig samme sak sett ifra vårt nåværende ståsted). Nåla er i senter uansett om kursen er korrekt justert eller ei. Eneste grunnen til at du bør justere inn korrekt innflygingskurs er for å lettere visualisere tingene inni hodet ditt. Takk for bekreftelsen
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.