Skrevet 25. september 2003 21 år 21-09-2003 Færre flyseter skal gi bedre komfort! Mens andre flyselskaper setter inn stadig flere passasjerseter i flyene sine, går MyTravel Airways den motsatt veien. Om noen uker trekker selskapet de tre fabrikknye Airbus 321-flyene sine inn i hangaren og fjerner en seterad med i alt seks stoler fra hvert fly. Det gir en tomme ekstra benplass for alle passasjerene om bord. Tom Clausen, adm. direktør for MyTravel Airways: - Flesteparten av de utenlandske charterflyselskapene har utstyrt A321-flyene sine med 220 seter. Da vi mottok de tre nye flyene våre fra fabrikken i Hamburg, var det montert 217 stoler i hvert fly. Men for å øke komforten for alle om bord vil vi til vinteren fly med bare 211 passasjerer - hovedsakelig til Kanariøyene. I Norge flyr MyTravel Airways for bl.a. Ving og Saga Solreiser. 21-09-2003 Flere oversjøiske MyTravel-fly med business class Tre engelske Airbus 330-200-fly med plass til 49 passasjerer på Business Class skal medvirke til å gjøre vinterens oversjøiske charterreiser fra Skandinavia enda mer komfortable. Det er charterflyselskapet MyTravel Airways (tidligere Premiair) som i store deler av vintersesongen låner disse flyene hos sitt engelske søsterselskap. Samtidig fordobler selskapet antallet oversjøiske reisemål. Siste vinter fløy selskapet fra Skandinavia til Bangkok og Phuket i Sør-Thailand, men kommende vinter utvides rutenettet med avganger til Colombo på Sri Lanka og Natal i det nordlige Brasil. På flyturen til Brasil blir det en teknisk mellomlanding på Tenerife. Kommende vinter flyr MyTravel Airways til 17 destinasjoner verden over. Det største reisemålet er de "nærliggende" Kanariøyene, som får besøk av 75 % av alle flyene. Selskapet får seks ukentlige avganger til Phuket, og med ca. 60 000 passasjerer er My Travel Airways det flyselskapet som flyr flest europeere direkte til denne ferieøya. - Siste vinter rådde vi over bare ett langdistansefly av typen A330-200 med plass til 360 passasjerer. Med hele tre fly kan vi kommende vinter tilby ca. 13 000 seter på Royal Class, der gjestene mot et tillegg på 2 195 kroner får sitte i store skinnseter med ca. 15 cm ekstra benplass, forteller informasjonssjef Torben Andersen, MyTravel Airways.På alle avganger fra København til Phuket flyr MyTravel Airways med A 330-200 med en spesiell Royal Class med oppgradert mat og gratis drinker. 21-09-2003 Charterfly skal fly med pilegrimer Skandinaviske chartergjester kan glede seg over at tusenvis av indonesiere til vinteren drar på sitt livs pilegrimsreise til Mekka i Saudi-Arabia. Det kommer de til å gjøre i tre A330-300-fly som det skandinaviske charterflyselskapet MyTravel Airways leier ut til oppgaven. Hvert fly kan ta 410 passasjerer. Som erstatning for disse flyene låner selskapet tre engelske Airbus A330-200 med plass til 360 passasjerer hver – herav 49 på RoyalClass. Siste vinter hadde MyTravel Airways bare ett fly av denne typen med luksusseter til rådighet. "Byttehandelen" gjennomføres fra desember og minst tre måneder frem. Det betyr at selskapet til vinteren kan tilby ca. 13 000 seter på RoyalClass. Det er ca. 8 000 flere enn siste vinter. På den luksuriøse Business Class sitter gjestene i brede skinnseter med ca. 15 cm ekstra benplass. I alle flysetene – også på økonomiklassen – er det innebygd TV-skjermer. Tom Clausen, adm. direktør for MyTravel Airways: - I løpet av vinteren skal vi fly nærmere 80 000 gjester til Thailand, Sri Lanka og Natal i Brasil. Vi vil hovedsakelig bruke A330-200-flyene til dette. Fra Norge og Sverige vil vi også bruke disse flyene til Kanariøyene.
Skrevet 26. september 2003 21 år 220 seter i en 321 er for mye, og 211 er fremdeles i meste laget. Til sammenligning har SAS 184 seter. Charterfly suger rett og slett.
Skrevet 26. september 2003 21 år Det er jo ingen som hindrer deg i å bruke rutefly til varmere strøk da... ..men det vil du kanskje ikke betale for? Charter-maskinene er til for de som vil til syden på billigste vis, og jo flere folk man får med på hver flight, jo billigere blir det... Er igrunn ganske enkelt...
Skrevet 26. september 2003 21 år Jo, jeg er villig til å betale for å unngå slitsomme charterflighter. Det selges jo også pakketurer som benytter rutefly, og disse er ikke alltid så mye dyrere enn charterturer. Men mitt poeng er at My Travel prøver å skryte av at de "bare" har 211 seter i Airbusen, mens dette egentlig er sinnsykt mye.
Skrevet 26. september 2003 21 år 220 seter er vanlig "charter-config" for A321, Spanair: 212 seter Onur Air: 220 seter Monarch Airlines: 220 seter TAP Air Portugal: 194 seter Maskiner som går i normal rutetrafikk har gjerne færre seter (185 er normalt), men så er også prisene gjerne langt dyrere enn med et charterselskap.... 211 seter er forøvrig færre seter enn noen av de andre rene charterselskapene jeg kan finne, så det er ikke dårlig...
Skrevet 26. september 2003 21 år Jeg synes egentlig at SAS sine A321 fly er trange nok som det er. Pitchen er 30 tommer vist jeg husker rett. Da tør jeg ikke tenke på hvordan det er med 220 seter i en A321
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.