Per Bråtebæk Skrevet 16. mars 2000 Skrevet 16. mars 2000 Ser at det er en viss interesse for GCA radaren i Bodø. Jeg avtjente verneplikten ved stasjonen i 1974.(lenge siden det) Jeg tjenestegjorde i luftvernartelleriet som radaropratør på en militærradar som kaltes soneradar.Den er nok faset ut forlengst,ettersom rakettsystemer nå har overtatt LVA. Men i hvertfall ble vi lært opp ril å bruke GCA radaren i tilfelle vår egen radar skulle bli satt ut av spill. Men vår oppgave var kun å lese avstander og posisjoner til fientlige fly,vi hadda selfølgelig ikke noe med å dirrigere flytrafikken(det hadde tatt seg ut) Jeg husker ikke i dag tekniske data som rekkevidde osv, men det var en svært følsom radaretter som den kunne fange opp måker og andre større fugler som befant seg i nærheten av rullebanen. Det morsomste for oss militærgutter var å sitte med headset og følge med på kommunikasjonen mellom tårnet og flyene... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.