Skrevet 14. september 2003 21 år Hei! Jeg er akkurat nå underveis fra Hong Kong til London i en 747, og får stadig vekk følgende melding på GPS-en: "Message: Airspace ahead - less than 10 minutes". Hva betyr dette?
Skrevet 14. september 2003 21 år Det tydar at du nermar deg nytt luftrom. Og det er nærare enn 10 minutt med dne farten du har i augneblinken du får meldinga.
Skrevet 14. september 2003 21 år Forfatter "Nytt luftrom" - snakker vi da "politisk luftrom"? GPS-en vet vel lite om hvilke flyplasser / kontrollsenter som har oversikt over hvilke luftrom? Noe spesielt jeg burde foreta meg ved slike meldinger?
Skrevet 14. september 2003 21 år Nei det er vel luftrom rundt flyplassane osm er meint trur eg... Bryr meg egentlig fint lite om det når eg flyr hehe
Skrevet 14. september 2003 21 år Forfatter Den er grei, da ignorerer jeg slike meldinger også i fremtiden.
Skrevet 14. september 2003 21 år Nei det er vel luftrom rundt flyplassane osm er meint trur eg... Bryr meg egentlig fint lite om det når eg flyr hehe Kontrollert luftrom du ikke får entre før du har innhentet klarering.
Skrevet 14. september 2003 21 år GPS'n vet hvilken enhet som kontrollerer hvilket luftrom jo. Men å fly med en slik GPS i en 747 er vel kanskje ikke særlig realistisk ? Der er det FMC som gjelder, og stort sett treghetsnavigasjon.
Skrevet 14. september 2003 21 år Treghetsnavigasjon...Tarjei du må nok gå ned et par hakk til et nivå der Hansa skjønner litt av hva dette er for noe
Skrevet 14. september 2003 21 år Forfatter Det er på denne måten Helge Bø ytrer sine spørsmål, ved å late som at det er andre som sliter med å forstå. Stakkar, stakkar...:-)
Skrevet 14. september 2003 21 år For å få vekk disse meldingene holder du MSG-knappen inne noen sekunder, så slår den seg av.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.