Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Kan bare si at dagen på Haugesund Lufthamn var helt knall. Mye å se på. Bla modell fly som var i lufta + helikopter. Så det store spørsmålet; Kan helikopter fly opp ned?? Ja de kan de. Ikke no`problem. En kunne kjøre brannbil med sirener og blå lys rundt på rullebanen. Mange unger gjorde det.

Jeg tok en busstur på området. Hele rullebanen, med fortelling om oppbygging med PAPI lys og innflyvnings vinkler og en masse regler rundt det. Kjørte ut til området der de utvider, og det er ikke småtteri som skal bygges. Førtst 400 med ny lengde og etterpå et sikkerhetsfelt på 300 m. Skogen er hogget, for det ville Ryan Air - skulle de fly til Haugesund. Det er så mye stein som er sprengt, og dette skal brukes, at de har et eget steinknuseri. 5 gravemaskiner ei sving. Det er enorme områder som skal bygges.

Fløy seilfly, og det var da kult, blåste godt så jeg kjente det. Ikke no`problem. Et problem oppstod, når vi skulle taxe inn for parkering. Motoren ville ikke starte, så vi fikk hjelp til å komme oss inn. Men skal en få hjelp, da må en spørre om tårnet om lov. Sånn er det bare.

Det som trakk mange var nok brannen idag. De demonstrerte hvordan en slukker et fly som har tatt fyr. Og med to brannbiler med kanoner tar det ikke lenge før alt er under kontroll. SAS sitt F-50 kom også, men da var jeg ute å fløy. Og vi måtte vente med bussen for å kjøre ut på rullebanen er ikke bare til å kjøre.

Hadde en fin tur. Og til neste år så kan jeg sikkert se den nye utvidelsen. ""

Ådne

Skrevet

Joda, var en flott dag på Helganeset dette.

Også jeg ble mektig imponert over modell helikopterene ""

Desverre var det lite besøkende...

SAS sitt F-50 kom også

Og vist noen lurte på hvem som kobla i GPU pluggen, så var det meg """"""

Skrevet

Så det store spørsmålet; Kan helikopter fly opp ned?? Ja de kan de. Ikke no`problem.

Du kan jo prøve å gjøre det samme med et orntli helikopter... Det er forbundet med stor fare å fly opp ned med normale helikopter pga at rotoren kan slå ned i halebommen...

---Pratt & Whitney, Dependable Engines----

Skrevet

Etter det eg veit er det vel berre Lynx som kan "fly opp ned"? Er vel den einaste med negative pitch.... eller er eg heilt ute på kamskjelltur nå?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …