Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Har akkurat skaffa meg AIP, og la merke til at på nokon av flyplassane ( f.eks. ENHF ) må ein følgja 10 NM radiusen frå ein VOR stasjon for å koma inn i riktig posisjon på approach.

 

Korleis får ein til å følgja denne?

Skrevet

Du skal bruge to ting:

1) din DME (altså afstanden til VOR-fyret)

2) din VOR2 eller en form for nål der peger mod fyret.

 

Når du starter på denne radion er tommelfingerreglen at du hele tiden skal flyve 90 grader på fyret. Det vil sige, at din VOR2 indikator stort set hele tiden skal være vandret = du har fyret ret til højre/ventre.

 

For hele tiden at være 90 grader på fyret må du hele tiden justere din retning til en side (højre eller venstre arc).

 

Så skal du bruge afstanden. Når den kommer over 10DME skal du dreje lidt mod fyret (kun lidt) når tallet er mindre end 10 skal du fortsætte med at flyve ligeud(!).

 

Hvis du tegner det på at parpir giver det helt sikkert mening!

 

/Peter

EDIT: Både din VOR1 og VOR2 skal naturligvis være på samme frekvens - det fyr du skal flyve rundt om.

Skrevet

Du trenger ikke noe VOR som peker mot fyret. Jeg flyr denne approachen en gang eller to daglig nå på Røros i forbindelse med at jeg tar IR sertifikatet, og vi flyr den utmerket kun ved hjelp av DME.

 

Men det vil nok være enklere og bruke den med en nål som peker mot stasjonen ja.

 

 

Skrevet

Tja.

Det har du naturligvis ret i.

Ha, men hvis man ser en novice som mig, så zig-zag'er jeg endnu mere, hvis jeg ikke bruger VOR2.

Men det er naturligvis rigtigt, at de skarpe kan gøre det uden.

/Peter

Skrevet

Men den som ønsker å ha maksimal "situational awareness" og minimalisere muligheten for å gjøre feil, tuner det han har av radioer for å hele tiden ha den fulle oversikt ""

Skrevet

Jo selvfølgelig tuner jeg, og bruker det jeg har av radioer. Men jeg har kun to, og en må nødvendigvis være tunet til ILS. Den andre setter jeg til radial 100 for å vite når jeg kan fortsette descent (gjelder da selvfølgelig den ARC / DME approachen her på Røros). Og i flyene her oppe finnes kun "konvensjonelle" navinstrumenter, ikke RMI. Og hadde jeg fått velge en RMI hadde jeg valgt å få det på ADF'en fremfor VOR'en "" Går greit uten også, men da må man regne bittelittegrann.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …