Aleksander Berge Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 HEI! Dette har jeg lurt på ganske lenge: Hva bruker ved oppbremsingen etter landing? Speed Break og revers? Eller Hjulbremser? ??? Quote
Espen Furfjord Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Heisann. Jeg bruker Spoilere og Reverse trust ned til 70Kts. Derettet Spoilere og hjulbrems. Bruker også mye Autobrake. Quote
Dag Johnsen Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Heisann Aleksander... Det stemmer det som Epen sier... det er en kombinasjon av Spoilere, Reverse Thrust og Hjulbremser... Når du velger "Autobrake" så venter den på to signaler etter landing; "main wheels spin-up" og "thrust levers to IDLE". Hjulene begynner faktisk å bremse med en gang disse signalene kommer til Autobrake systemet... som er bare et par sekunder etter landing. På B777 som har carbon bremser så er det viktig å få bremsene så varme som mulig for å redusere slitasje... Spoilerene er veldig effektive i større hastigheter... som rett etter landing... men effektiviteten detter fort av når hastigheten senkes. Samme med Thrust Reverser... mye bråk men lite effektivitet... Dag Quote
Arne-Jørgen Venvik Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 jeg bruker trust-reverse og airbrakes. Når jeg skal lande større fly, f.eks 747 må jeg sette autobrake på 1 i tilleg. Quote
Guest Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Spolere benyttes vell i hovedsak for og fjerne løftet fra vingen slik at man for satt flyet, minimalt med bremseefekt. Mulig jeg tar helt feil men................ Quote
john lysebraate Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Noe bremse effekt har spoilers , de brukes også ved aborted TO. Quote
Guest Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Ja det er riktig men det vell ikke for ingen ting at disse heter lift dumpers? disse spoilerene på oversiden av vingen forandrer helt den aerodynamiske profilen på vingen som gir løft. Quote
Dag Johnsen Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Joda Geir... men som John sier så er det noe som heter "Form Drag" eller som noen ganger kalles "Pressure Drag" som er det statiske trykket som virker normalt på et objekt i fart... som er bremse effekten av spoilerene. Uten å gå helt inn i Aerodynamic 101.. så stikk hånden ut av bilvinduet... og du vil føle "Form Drag"... ... men det er også riktig som du sier at de senker løftet så du har maksimalt normaltrykk på hjulene for oppbremsing... Dag Quote
john lysebraate Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Lift dumpers eller lift spoilers er samme ting, men spørsmålet her var oppbremsing på bakken,om jeg forsto det rett, og da er det ren flate motstand fra spoilers og som Dag sier mest effektivt ved stor hastghet. Quote
Arild Oldervoll Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Standard prosedyre på en mellomlang til kort rullebane (avhengig av flytype) er vel autobrake på 1-2 etter bremseforhold, banelengde og en del andre ting, spoilers på og reverse. Ved 60 knots skal reverse være av, så vanligvis begynner man å ta den av litt før. Spoilers tas ned ved 30-25kts og hjulbremsene er aktiv så lenge det er nødvendig. Dette er vel bare ca. tall og maximum verdier, man kan ta av reverse eller ned spoilers før dette. Quote
Jan Halsteinrud Brende Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Standard prosedyre på en mellomlang til kort rullebane (avhengig av flytype) er vel autobrake på 1-2 etter bremseforhold, banelengde og en del andre ting, spoilers på og reverse. Ved 60 knots skal reverse være av, så vanligvis begynner man å ta den av litt før. Spoilers tas ned ved 30-25kts og hjulbremsene er aktiv så lenge det er nødvendig. Dette er vel bare ca. tall og maximum verdier, man kan ta av reverse eller ned spoilers før dette. Og dette gjør du hver gang? Hva om det kom en løpende ku inn på banen? Mvh Jan H. Brende Quote
Arild Oldervoll Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Vel, at det kommer løpende en ku inn på banen er ikke standard prosedyre på de rullebanene jeg pleier å lande på. Quote
Arvid Wold Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Hvis det kommer en ku på rullebanen er vel resultatet stort sett hamburger? Er det forresten noen som har noen tips for å bremse DC3 (i FS2004) etter landing? I online help står det at den skal passe bra for korte rulle baner, det blir ofte "tyttebærtur" på meg Quote
Jan Gulliksen Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Jeg har hatt noen bærturer med DC-3 jeg også, men etter hvert funnet en nogenlunde grei måte å stoppe flyet på. Jeg lander som regel med flaps fullt ute, nesa litt opp og venter til halehjulet tar bakken. Da bremser jeg forsiktig slik at ikke flyet vipper ned på nesa. Det går som regel bra, for med full flaps er landingshastigheten lav. Dersom du flyr DC-3 fra DC-3 Airways, kan du finne en beskrivelse av hvordan man skal håndtere flyet. Jeg har ... eeehh ... ikke kommet så langt ennå... Du finner siden deres HER. Quote
JM Posted August 10, 2003 Posted August 10, 2003 Spoilers tas ned ved 30-25kts og hjulbremsene er aktiv så lenge det er nødvendig. Dette er vel bare ca. tall og maximum verdier, man kan ta av reverse eller ned spoilers før dette. Dette stemmer nok det, men man trenger ikke å ta ned spoilerne på dette tidspunktet; har selv opplevd flere ganger at man lar spoilerne stå oppe selv mens man takser, og (nesten) helt inn til gaten... Så det er vel ikke noe fasitsvar på dette; er vel egentlig mye opp til de to foran der!?! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.