Espen Øijordsbakken Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Heisann, Fant denne lille snutten på Flight International sin hjemmeside: "SAS decides to buy A321s and leaves Boeing in cold". Noen som vet noe mer? ------------------ Med vennlig hilsen, Espen Øijordsbakken http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association Siter
Baard Østergaard Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Ja, dette ble jo kjent for en stund siden. SAS har bestillt 12 A321 fly med 10 oppsjoner. De kommer ikke til å erstatte noen fly i SAS sin flyflåte pga størrelsen. SAS har jo ikke noe lignende fly i henhold til størrelse etc. etc. Hvirs du vil vite mer kan du gå her: http://www.sasflightops.com"'>http://www.sasflightops.com" TARGET=_blank>http://www.sasflightops.com http://www.scandinavian.net"'>http://www.scandinavian.net" TARGET=_blank>http://www.scandinavian.net På disse står det masse om dette... ------------------ MVH Baard Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Synes det er flott jeg at SAS kjøper airbus, pene fly, moderne og fullstendig datastyrte cockpiter og sikkert meget behagelige, + at dem er "billige" i drift og har tilnærmet like cockpiter sånn at pilotene kan fly både a320 og a330/340 uten noe ekstra utdanning (det er vel bare 757/767 hos boeing som er sånn) Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Frode Mæland Strand Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Hei! Bare en liten korreksjon (har hørt dette fra A320-flygere..): Flygere kan ikke uten videre fly både A32X og A330/A340; det er en variantutsjekk for narrowbody og en for widebody. Med widebody kan man fly A340,A330,A310 og A300, og med narrowbody alle A320-variantene. Imidlertid er tilleggsutdanningen for å ta den andre variantutsjekken svært liten. Jeg synes A321 er et fint fly på alle måter, og håper at det går bedre denne gangen enn sist SAS kjøpte Airbus...... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] -Frode ------------------ Event Coordinator http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com Siter
Tore Sætre Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Hva skjedde forrige gang SAS kjøpte Airbus? ------------------ Tore Sætre Oslo, Norway E-mail: tore.satre@iname.com Siter
Christian Håkonsen Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Hei Jeg fikk også vite denne dystre nyheten for en stund siden. Hvis SAS kan få gode lease avtaler med de nye 737'ene er det faktisk tilfelle at A321 (og sannsynligvis A319 og A320) vil bytte ut de nye 737'ene. MVH, Christian Siter
Kartikya Chadha Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Først A330 og A340, og så A321. Det er synd at SAS byter fra Boeing til Airbus. Kartikya Chadha Siter
Frode Mæland Strand Skrevet 29. februar 2000 Skrevet 29. februar 2000 Hei! Tidlig på 80-tallet/slutten av 70-tallet (tror jeg det var) fant SAS-ledelsen ut at de skulle satse på Airbus A300. Pilotene var veldig for dette, da A300 var top of the line på den tiden. I forhold til flyene de erstattet (F28 m.m.) og trafikkmengden var de alt for store, og passet heller ikke til Skandinaviske forhold med korte rullebaner og mye fjell. For å holde profittmargin på noenlunde nivå, kuttet man antall avganger. Dette mislikte selvfølgelig kundene... Til slutt måtte man bite i gresset og levere tilbake alle flyene. SAS tapte temmelig mye penger på dette prosjektet. På skolen min brukes dette som et godt eksempel på at man ikke sjekket hva kundene etterspurte før man tok strategiske beslutninger. Kundene etterspurte avganger som passet deres timeplaner, mens pilotene (og andre internt i selskapet) ønsket seg større, nyere og bedre fly. Større er ikke alltid bedre.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] -Frode ------------------ Event Coordinator http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com Siter
Gjest Skrevet 1. mars 2000 Skrevet 1. mars 2000 Jeg synes det er kjempeflott at SAS nå kjøper Airbus. Det er viktig både for sikkerhet og økonomi at Europa har en høyteknologibedrift som Airbus. Jeg ser med frykt hva som ville skje dersom Boeing ville bli enerådende som leverandør av fly. Vi kjenner alle til Microsoft sitt monopol og hva det har ført til. Hvis Boeng får enemarked, så vil prisen stige, kvaliteten (og derfor også flyene) vil falle og økonomi komme framfor sikkerheten. Jeg mistet all respekt for Boeing etter å ha lest en artikkel der Boeing prøvde å skjule feilen med haleroret på Boeing 737 etter en ulykke i USA. Etter dette så lurer jeg på om det i det hele tatt finnes noen moral i USA. Dette minner om GM, som kjente til en feil med en bestemt biltype der bilen, bokstavelig talt, gikk i luften hvis den ble påkjørt bakfra. Hvis blinklyset var på så var bensintanken plassert slik at alt tok fyr. Fabrikken regnet seg fram til at det var billigere å la noen liv gå tapt enn å utbedre feil, selv om de måtte betale erstatning. Kenneth Star var vist advokaten til GM i denne saken. Synd han ikke brydde seg like mye om "moral" da, som han senere gjorde som sexpoliti mot Clinton. Jo større og bedre europeisk høyteknologi blir, jo mere vil dette styrke norske arbeidsplasser og FOU. Jeg håper derfor at Norge vil velge Eurofighter framfor F16. Skal vi overleve som noe annet enn en bananrepublikk etter at oljen tar slutt, så må vi bidra i et teknologisk samarbeid med Europa. Vi må bruke pengen våre på en slik måte at vi selv får mest mulig igjen for dem. For SAS så vil et sterkere Europeisk næringsliv sørge for flere forretningsreiser innen Europa og større inntjening. Således vil de da få litt av pengene tilbake. Sev vil jeg konvertere fra Braathens til SAS hvis jeg får fly Airbus (mindre drivstoff bruker de jo også). Egil Johnsen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.