Skrevet 8. august 2003 21 år Hallo! Så en svær maskin komme inn for landing på Flesland igår, torsdag kl 17. Noen som vet hva dette var? Så ut som en Airbus, evt. 777. Kenneth
Skrevet 8. august 2003 21 år Tror nok det var en Awacs 707....har ikke fått noen rapporter om at airbus eller 777 (!) har besøkt flesland. Men awacs'en lager litt bråk også....
Skrevet 8. august 2003 21 år Godt mulig at det var AWACS ja.. Har vært mye AWACS på Sola den siste uka. Hørte at de drev med touch & go's på Sola både på tirsdag og i dag.
Skrevet 8. august 2003 21 år Det kunne ha vært en uidentifisert farkost Ta å ring meg, så spotter jeg den på flekken Mvh Jan H. Brende
Skrevet 8. august 2003 21 år Når man først snakker om Nato E3 og Sola, så kan jeg si at jeg talte 8 ganger touch & go på tirsdag. Jobber for tiden rett under innflygningen på Madla. Det er en nydelig maskin, en noe bråkete, men nydelig. mvh. Bjørn Erik Henriksen
Skrevet 8. august 2003 21 år Forfatter Takker for svar! Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden. Kanskje det var en charter flight? Kenneth
Skrevet 8. august 2003 21 år Ja, stemmer! Dette flyet kjørte over Larvik Det så jeg tydelig og klart. Det kom enten fra Torp eller Rygge.
Skrevet 9. august 2003 21 år Jeg så en AWACS over Tertnes/Bergen Forrige Onsdag, tror det var på innflyvning til Flesland..
Skrevet 9. august 2003 21 år Takker for svar! Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden.? Kenneth Altså, det "synlige" eller tallerken som noen kaller den, på oversiden er IKKJE en radar! Det er antenne®
Skrevet 9. august 2003 21 år Er ikke det en radar nei.. Skal vi se: fra denne siden(www.boeing.com/defense) "The E-3 offers superior surveillance capabilities. Equipped with a "look-down" radar , the AWACS can separate airborne targets from the ground and sea clutter returns that confuse other present-day radars. Its radar "eye" has a 360-degree view of the horizon, and at operating altitudes can "see" more than 320 kilometers (200 miles). It also can detect and track both air and sea targets simultaneously."
Skrevet 9. august 2003 21 år Jeg så en AWACS over Tertnes/Bergen Forrige Onsdag, tror det var på innflyvning til Flesland.. Kan bekrefte det... husker ikke nøyaktig tidspunktet, men jeg husker godt flyet. Det fløy over Knarvik/Salhus/Tertnes, og fulgte omtrent den samme innflygningsruta som ruteflyene. La godt merke til det, fordi lyden var helt annerledes enn 737/MD80 som pleier å fly over her, og når jeg da kikka etter var det ikke vesentlig grad av tvil om hva jeg så... den radarkuppelen er relativt enkel å gjenkjenne!! Blue skies! JI
Skrevet 9. august 2003 21 år Takker for svar! Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden. Kanskje det var en charter flight? Kenneth Så selv at på torsdag kom der ett SVÆRT tomotors fly til BGO. Så det da det svingte inn på final. Bråkte endel, var IKKE awacs (etter det JEG kunne se, men, har jo rykte om å være blind av-og-til )og lagde nokken SVARTE striper bak motorene som eg aldri har sett makan til.
Skrevet 9. august 2003 21 år Se bilder tatt på Sola , onsdag 6. august 2003! (Klikk på de små bildene for å se større bilder (med kommentarer!) JT
Skrevet 9. august 2003 21 år Forfatter Er 100% sikker på at maskinen jeg så kun hadde to motorer. Kenneth
Skrevet 9. august 2003 21 år Se bilder tatt på Sola , onsdag 6. august 2003! (Klikk på de små bildene for å se større bilder (med kommentarer!) JT Ja, ONSDAG var det awacs på BGO, men, er det ikke TORSDAG det er snakk om her?
Skrevet 9. august 2003 21 år Det var en AWACS. Jeg bor i Olsvik (i Bergen-Vest) som ligger rett i innflygningsonen til Flesland, når de lander fra nord. Var akkurat ute på verandaen da den kom. Jeg sa til min kone: Der kommer en AWACS som skal lande på Flesland. De hadde hjulene ute da de passerte huset vårt. Har også to naboer som er flygeledere på Flesland. Da de begge kjenner til min fly-entusiasme, pleier de å gi meg opplysninger om forskjellig som skjer der oppe. De har begge bekreftet at det var en AWACS!! Hilsen Frank.
Skrevet 9. august 2003 21 år Forfatter Men de har jo fire motorer. Uansett, vi sier det slik. Det var en AWACS. Takk for mange svar! Kenneth
Skrevet 9. august 2003 21 år Er ikke det en radar nei.. Skal vi se: fra denne siden(www.boeing.com/defense) "The E-3 offers superior surveillance capabilities. Equipped with a "look-down" radar , the AWACS can separate airborne targets from the ground and sea clutter returns that confuse other present-day radars. Its radar "eye" has a 360-degree view of the horizon, and at operating altitudes can "see" more than 320 kilometers (200 miles). It also can detect and track both air and sea targets simultaneously." Eg har ikkje sagt at AWACS ikkje har radar, eg sa at tallerken på toppen er antenne®. Denne radaren du refererer til sitter på et anna sted på flykroppen
Skrevet 9. august 2003 21 år Kan jo også nevne at NATO har 2 (eller var det 3?) 707 som brukes som AWACS trainere, de er altså uten radaren på taket. Så det kan vel ha vært en sånn en du så?
Skrevet 9. august 2003 21 år Oddgeir: radarden det refereres til i teksten jeg kopierte, er den som sitter på ryggen! Det er en radar! Slutt nå å spre feilaktig informasjon! Dessuten: hvor har du det fra, at det ikke er en radar?
Skrevet 9. august 2003 21 år Det er en Westinghouse APY1 radar, den kraftigeste radaren noensinne montert på et vestlig fly! Alle signalene går igjennom denne "antennen" på toppen.Antennen er 7.32 meter i diameter. Denne antennen er veskekjølt. (informasjonen som jeg her har satt opp,gjelder AWACS'ene som er i NATO's eie)
Skrevet 9. august 2003 21 år Quote fra FAS.org The E-3 Sentry is a modified Boeing 707/320 commercial airframe with a rotating radar dome. The dome is 30 feet (9.1 meters) in diameter, six feet (1.8 meters) thick, and is held 11 feet (3.3 meters) above the fuselage by two struts. It contains a radar subsystem that permits surveillance from the Earth's surface up into the stratosphere, over land or water. The radar has a range of more than 200 miles (320 kilometers) for low-flying targets and farther for aerospace vehicles flying at medium to high altitudes. The radar combined with an identification friend or foe subsystem can look down to detect, identify and track enemy and friendly low-flying aircraft by eliminating ground clutter returns that confuse other radar systems.
Skrevet 9. august 2003 21 år Flyet som jeg så hadde 4 motorer, "tallerken" oppå flykroppen og det var en B-707 (det heter vel ikke B-707 i USAF???) og hadde det karateristiske spydet på toppen av haleroret. Det var iallefall det så i kikkerten. Hvis det er noen som påstår noe annet, vel, da er det ikke det samme flyet/dagen/tidspunktet vi snakker om. Hilsen Frank.
Skrevet 9. august 2003 21 år Flyet som jeg så hadde 4 motorer, "tallerken" oppå flykroppen og det var en B-707 (det heter vel ikke B-707 i USAF???) E-3 heter den.. og det var nok større sjangs for at det var NATO enn at det var USAF sin E-3 du så..
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.