Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

er mer eller mindre samme fly, men med betegnelse fra forskjellige tidsrum.Jeg begynte å fly SA-16 og da jeg sluttet het den HU-16 (B ASW),men etter som tiden gikk ble det satt inn mer utstyr og flyets tomvekt økte og med det belastningen på motorene.Motorene var gjenstand for stor oppmerksomhet og oljefiltrene ble svært ofte kontrollert for sølvspon.Rådelagrene(i alle fall hovedrådelagret) var tildels sølvbelagt for at spon i oljefilteret skulle kunne indikere om noe var på gang.

I alle fall vårt opperasjons område var for det meste farvannet mellom Norge og Svalbard (Ikke bare Spitsbergen)og ikke særlig gunstig med tanke på om en skulle få tekniske problem.

Vi patruljerte farvannet og førte statistikk over trafikken og et tokt lå gjerne på ca. 9 timer.

24 august 1963 etter ca 3-4 tmer i luften meldte den ene system operatøren om noe som kunne være olje som sprutet fra venstre motor.Maskinisten bekreftet olje lekasje og jeg ba navigatøren om kurs mot nærmeste flyplass i Norge. Jeg fikk kurs og estimert flytid 1.5 time til Kirkenes.Vi sendte beskjed til kontroll sentralen og olje måleren ble nå et meget interessant instrument.Så etter en stund sier navigatøren "dersom dere tror det lekker olje fra venstre motor , så se på den høyere. Derfra syntes det å komme minst like mye olje som fra den venstre.Vi var nå knapt en time fra Kirkenes, hvor vi landet uten problem dog med noe mindre olje enn normalt. Maskinisten gikk opp på vingen og kunne bekrefte sin mistanke-,oljetank lokkene var ikke skrudd fast, de bare lå i sine forsenkninger.Så "olje lekksjen" var olje som ble sugd opp over vingen av undertrykket.

Mitt spørsmål til maskinisten var da: "men var ikke du oppe å kontrollerte lokkene før T.O.?"

Nei han hadde ikke det for en maskinist lærling hadde gjort det.Preflight sjekk var en del av opplæringen de fikk ved skvadronen (333skv) og ble gjort også av en lærling.Maskinist lærlingene var alle erfarne mekanikere og kunne dette fly og motor ut og inn. Så hvorfor kontrollere det denne mannen hadde gjort? Han var kjent for å gjøre mer enn det som var forventet av ham.Og hva hadde han gjort? Jo han hadde skrudd opp lokk med peilepinne, ørten omdreininger med fine gjenger,sjekket oljen og fordi han visste at maskinisten skulle gjøre det samme senere så lot han lokkene ligge uten å skru dem fast.Dette ville gjøre det litt lettere for maskinisten- og resten vet dere.

Det er mye å lære av dette som bare ble en episode og nok en påminnelse om å følge "boka".

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …