Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Noen som vet climb hastighetene til SAS og Braathens 736NG, og evt også cruise? Slik jeg har forstått det varierer disse hastighetene fra selskap til selskap.

Skrevet

Hei.

Det burde jeg kunne svare på: (gjelder SAS)

Climb: 300/.78

Cruise: 300/.78

Descend: .76/300

Dette er standard på 737 NG, men det er ofte vi må forandre på speedene underveis, men det skjønner du sikkert!! ""

Skrevet

B736 er litt av en maskin.

Da jeg fløy fra SVG til CPH (satt i cockpiten) så passerte vi FL310 med VS på +5500 helt til FL360. Cruise FL390.

Har en film på ca 50 min fra den flighten (kommer om noen dager).

Skrevet

Hei igjen. Morten!

 

Hvilken Cost Index bruker SAS? Samme fra -600 til -800?

 

Interessant med profilen din; SAS og LH Cargo. Flyr du andre flytyper enn 737NG nå?

 

Hilsen Roald

Skrevet

Du.. Georg, slå litt av for kjentsfolk da.. Viss det her er sant, så tar jeg av meg hatten.. Dere må jo ha kommet inn i en vertikal luftstrøm, turbulens eller noe. Ingen skippere som frivillig setter opp en climb-rate på 5.500fpm gjennom FL310 i Mach 0.78-0.84. Men viss du har video som bekrefter dette..

Skrevet

Gert. Vent 2 , 3 dager til.

Jeg ble overrasket også.

 

CPT kødda at vi climba fortere enn F16.

 

Video kommer om ikke så lenge.

Skrevet

Gert: nå er det ikke vanlig å sette opp noen climb rate i det hele tatt. Man setter hastighet og power og tar den climb raten man får (selvfølgelig er det mulig å sette climb rate manuelt men det benyttes sjelden).

 

 

Skrevet

Greitt det Tarjei, har det rimelig klart for meg, driver daglig med speed-kontroll.

Beklager min dårlige formulering, men godt at dere pilot-gutta holder oss i øra litt også.

Ble bare meget overrasket over den påståtte climb-rate performance'n til 737-600, siden tall over 4500fpm hører til sjeldenhetene av det jeg ser, selv med restriksjoner på 250kts.

Skrevet

Gert: joda, er klar over hva du driver med til daglig, og det var vel derfor overraskelsen var stor over at et slikt utsagn kom ifra deg også ""

 

Jeg er også overrasket over den påståtte climb rate'n. Men jeg har ikke så mye grunnlag for å påstå at det er bløff derfor kommenterte jeg ikke det.

 

Om det stemmer må ihvertfall maskinen ha vært svært lett (og da mener jeg svært), gunstige forhold og godt med oppdrift.

 

Btw: kan dere få opp VS på radaren om dere vil ? Eller blir det å følge med på høyden og ta en ca hoderegning ?

 

Enda en btw: ifølge ATPL lærebøkene er bla 50 og 10cm bølgelengde brukt på radarer for "enroute". Men ifølge en som burde vite er det ikke lenger 50cm radarer ibruk. Men jeg finner det litt merkelig at det da står i bøkene våre. Kan du bekrefte eller avkrefte at 50cm brukes idag ?

 

 

Skrevet

For det første vil VS komme opp som et default valg under label'n til tracket på radarskjermen ja. Men den trenger vel 3 sweep for å kunne regne ut et tall (Haukåsen MSSR har 10 omdreininger i minuttet). Derfor kan verdiene vi ser henge en del etter. F.eks. maintaining FL90 med positive VS.

 

Ja det er mye som er igjen fra gammelt av i bøkene, regner med du tenker på Primary Surveillance Radar. Vil anta du har rett i 10cm standard bølgelengde nå til dags. Disse primær-radarene har på langt nær samme rekkevidde som SSR og er derfor mest brukt i TMA'er sammen med SSR, bl.a for å presentere vær på radarskjermen. Tricky spm., men kan alltids sjekke om vi har noen 50cm'ere igjen.

Skrevet

Hei Roald!!

Std CI i SAS er 50, men de fleste (Nordmenn) bruker 35. Dette gir speeder som er veldig lik de jeg oppgav i innlegget over. Personlig bruker jeg 36, for da får jeg 300/.78 istedenfor 299/.779! hehe.

 

Vedrørende profilen så er det en "sannhet med visse modifikasjoner", samt litt selvskryt "". Fikk jobb i Lufthansa i Mars. Har jo fått sparken i SAS i løpet av høsten (derfor lite aktiv på forumet - må skaffe mat på bordet til familien!), men fortsetter "enn så lenge" pga en rettsak vi har gående mot ledelsen. Det er nok ikke snakk om å "vinne" tilbake jobben, men snarere og hale litt mer cash ut av SAS inntil videre. Fæle greier med SAS - vi er "up [sensurert] creek". Spennende og se NÅR de går konk...

Mht LH, så begynner vi på MD-11 kurs så snart de ringer fra Bremen. Det går fort oppover for LH, for de er jo med på oppturen når den kommer i motsetning til "et visst annet selskap" som bare kutter ruter... ""

Vet ennå ikke når jeg sitter i høyresetet i Cargo, men noen måneder til må jeg nok regne med, dessverre.

Det var forøvrig bare 3 nordmenn fra SAS som klarte alle opptakene i LH - 1 fra Sverige og 7 fra Danmark ""...resten røyk ut.

Ellers er min MSN-adresse: mortenvd@hotmail.com (for de som er interessert!...)

 

God natt!

Skrevet

Da blir du kanskje å fly mellom Gøteborg og Fairbanks. Ser av og til kondensstripene til denne ruten og hører på radion i ny og ne. Artig det hvertfall....:) Lufthansa cargo fikk jo også levert den aller siste md-11 som er bygd og levert. Synd egentlig, for det er jo et nydelig fly ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …