Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

hva ADF, VOR, NDB, DME(Distance Measuring Equipment), DME/VOR er...

 

Har fulgt den guiden med ILS landing som ligger her på fs.no, og der står det heller dårlig forklart hva akkurat disse tingene er. Har faktisk leita meg ihjel i manualen (på 2004) etter en enkel forklaring på dette, men har ikke klart å funnet det. Guiden funker nemmelig fint mot gardermoen, men mot feks Rw27 på værnes så stemmer ikke de dataene jeg henter inn. Jeg får feks ikke se hvor langt (DME) det er til rullebanen på HSIen.

 

Det jeg bruker er (for ils landing på rw27. data plukket fra mapen i fs2004):

ILS 109.90 - 269 (mens denne er 272 i fs2k)

VOR 112.50

ADF 317 (selv om det står at dette er NDB?)

Skrevet

Hei!

 

Jeg anbefaler deg å gå igjennom flyskolen på FS2004. tar litt tid, men du har utrolig mye mer kunnskap etter dette og er garantert en mye, mye bedre pilot.

 

Men en kort forklaring:

 

ADF er det samme som NDB (Non directional Beacon elns.). Den kan sammenlignes med en nordpol, men befinner seg altså ikke på nordpolen men en eller annen annen plass. I flyet har du et instrument som fungerer nesten som et kompass, men peker mot NDB'en du har stillt inn frekvensen for i stedet.

 

VOR (VHF Omni Range) er litt mer avansert. I tillegg til å kunne fly direkte mot den som en NDB så sender den ut stråler i 360 grader. Ved å stille inn instrumentet i flyet på en av disse strålene kan man finne ut helt nøyaktig hvor man er.

 

DME (Distance Measure Equipment) forteller deg rett og slett hvor langt unna denne sendestasjonen du er. Det er alltid oppgitt i NM, men ogfte også i tid og fart.

 

DME/VOR er når DME og VOR er "colocated", altså at begge er plasset likt. da kan du finne ut hvor langt unna VOR-stasjonen du er. Håper det hjelper litt, men som sagt, anbefaler deg sterkt flyskolen i FS.

 

Her er en veldig fin liten navigasjonssimulator der du kan øve deg på VOR og NDB og andre ting. Prøv å fjern flyet ved å trykke på H, trykk L for å sette flyet til en annen plass of finn ut hvor du er

Skrevet
  • Forfatter

Takk takk :-)

 

Jeg holder på med flyskolen, bare ikke kommet helt dit enda, men driver å trener litt på ILS flyving sånn på "si" ""

Flott info du kom med.

 

Kan noen si meg om de dataene for ENVA stemmer da ?

Skrevet

ja, det glemte jeg ja. Her er dataene fra AIP, altså real life

 

ILS rwy 27: 109.900 med course 269

ILS rwy 09: 110.300 med course 089

Trondheim VOR er 112.500

Hegra NDB er frekvens 317

Malvik NDB er frekvens 326

Gråkallen NDB er frekvens 358

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …