Jump to content

Recommended Posts

Posted

En rivaliserende teori om Concordes havari utenfor Paris for tre år siden, er nå bevist ikke å være riktig, etter at tester har vist at en liten del av metall fra hjulkonstruksjonen ikke hadde betydning for en normal takeoff. Dette sier representanter for rettsvesenet torsdag.

 

Dommeren som fikk ansvaret for å etablere det juridiske ansvaret for ulykken, beslagla en av Air France’s fem Concorder tidligere denne måneden i Toulouse, for å gjennomføre testene.

 

Konlusjonen ble at det ikke var noen årsakssammenheng mellom det faktum at delen fra hjulkonstruksjonen manglet, og havariet”.

 

Concorde er derfor blitt frigitt, og er på vei til sitt nye permanente hjem i et museum i Toulouse. Havariet i juli år 200, hadde 113 dødsofre.

 

Den formelle, tekniske rapporten om havariet, har konkludert med at en metalldel som lå på rullebanen, rev i stykker et dekke på flyets venstre side, og slynget dekkfragmentene opp i vingen, der hvor drivstofftanken er plassert. Drivstofftanken eksploderte av trykkbølgen som ble skapt.

 

Den alternative teori som nå er tilbakevist ville hatt stor, juridisk betydning for blant andre dekkfabrikanten Goodyear.

 

Lurar på om dei nokon gong kan seia med sikkerhet kva som skjedde denne fatale dagen....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...