Skrevet 9. juli 2003 21 år Hei! Dere, jeg lurer så veldig på en ting. Hvor ligger den korteste rullebanen som Passasjer flya lander på? Tenker stort sett i Europa? Er det noe bilde av den på Airpics.com? Jeg har hørt Kos/Hellas har noen av de korteste og noen andre greske øyer? Hva vet dere om det? Men uansett om rullebanen er veldig liten flyr det store selskaper og charter fly der fordet. Takker for svar
Skrevet 9. juli 2003 21 år Vet ikke. men var på en øy i hellas som het kalymnos, der hadde det bygd på en flyplass i 14 år og den er ennå ikke ferdig. Dessuten ligger "flyplassen" oppå en bartt fjelltopp
Skrevet 10. juli 2003 21 år Hehe Vet ikke hvor mange oppbremsingsproblemer jeg har hatt på Molde (ENML), men flyet har desverre fortsatt rett fram, og plask ned i fjorden Enten så har jeg kommet for høyt inn på finalen, eller for lavt inn på finalen. Og det har vell av og til hatt seg slik at jeg også har landet for langt inn på banen Jeg understreker: Noen piloter er ikke som andre piloter Mvh Jan H. Brende
Skrevet 10. juli 2003 21 år Skiathos sin er vel ganske kort... Samos sin også, dog ikke så kort. Anbefaler at dere holder dere fast under oppbremsingen der. Den er meget kort. Var der i fjord høst, og takeoff (hjemover)var med så lite fuel at vi måtte lande i Athen for å fuel'e opp. 20 minutter's flytur
Skrevet 10. juli 2003 21 år Jeg vet om et par korte rullebaner langs Himmalaya, Nepal. Det er rullebaner for småfly antageligvis...siden de ikke har noe Tower (flytårn)... Det er i alle fall en rullebane, som er så grådig vanskelig at du kan bare fly inn på den fra en rettning. For, på enden av rullebannen, så har du en gigantisk bergvegg/fjellvegg... Watch your brakes Mvh Jan H. Brende
Skrevet 10. juli 2003 21 år Ja der er det ikke noe som heter "Go Around" Der er det bare "Å [sensurert], Fjellveggen neste" Gjelder å ha tunga bent i munnen da ja.. Hehe.. Lars
Skrevet 11. juli 2003 21 år Forfatter Ja, men tror piloter "svetter" litt under armen når de skal lande på Greske øyer. De rullebanene der nede er veldig korte, se bare på Kos og Samos. Ikke mye om å gjøre. Full brems, tror de bremser i lufta også like før landing. Men de gjør det alltid bra og flyet er alltid godt ved landing. Men går ikke harde landinger litt ut over hjula og motorene? Det er jo store krefter vi snakker om.
Skrevet 11. juli 2003 21 år Den på Kos er vel ikke så kort, MyTravel klarer jo å presse ned en A333 der, eller "presse opp"...
Skrevet 11. juli 2003 21 år Forfatter Den på Kos er vel ikke så kort, MyTravel klarer jo å presse ned en A333 der, eller "presse opp"... Ja, men da kjører de ikke på full tank. Og når de lander, tror jeg de bremser i luften like før.
Skrevet 11. juli 2003 21 år På kos er runwayen 2400 meter, noe som er mye mer en hva en A330 trenger for å bremse opp. På Samos er runwayen 2000 meter... det er heller ikke kort med tanke på hvilke fly som flyr der. B737/A320 har ingen problemer med en 2000m rullebane
Skrevet 11. juli 2003 21 år Bremser i luften sier du? Ja, med Twotter'n reverserte de i lufta om de ikke fikk kontrakt med bakken der de ønsket
Skrevet 11. juli 2003 21 år Forfatter Bremser i luften sier du? Ja, med Twotter'n reverserte de i lufta om de ikke fikk kontrakt med bakken der de ønsket Ja, de bremser med motorene også, og setter de i reverse før landing. Men det finnes vel masse triks med bremsing med fly?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.