Aadne Askildsen Skrevet 8. februar 2000 Skrevet 8. februar 2000 Så her en dag på Sola et Boeing 737 i british airways sine farger. Har stått på sola ei stunf nå. Men jeg så at det stod LN-BXX på bakedelen av flyet. har hørt snakk om at Brathens skal selge fly så... Er dette et fly de har solgt til british airways?? MVH Ådne Askildsen Siter
Gjest Skrevet 8. februar 2000 Skrevet 8. februar 2000 Braathens har solgt en hel haug med fly til et leasingselskap (tror de bare skal ha 3 fly igjen i egen park...eller tar jeg feil?). Flyene leier Braathens tilbake igjen, men det er vel ikke nødvendigvis akkurat de samme flyene som leies tilbake, og at noen havner hos BA eller andre selskaper skal man ikke se helt bort fra. Christian [This message has been edited by birk (edited 08-02-2000).] Siter
Øystein Eker Skrevet 8. februar 2000 Skrevet 8. februar 2000 LN-BRT er solgt til BA. Fløy på norsk registrering til Manchester idag kl 11.00 Siter
Helge Bø Skrevet 9. februar 2000 Skrevet 9. februar 2000 I følge Finansavisen forleden har Braathens solgt 19 737-fly til et leasing-selskap. 14 skal leases tilbake iflg avtalen. Kan virke som de fem andre blir overført til BA. Leasingmarkedet for passasjerfly vokser eksplosivt fordi utleierne tjener stort og flyselskapene sparer eieravgifter. I Norge blir staten og LV taperen. Braathens valgte å selge bl.a for å rette opp det store underskuddet. Selskapet skal beholde seks 737-maskiner i egen stall iflg avisen. Norges stolte flyselskap er ikke lenger hva det engang var... Mvh Helge. Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 9. februar 2000 Skrevet 9. februar 2000 Det at Braathens selger fly har ingenting med den operasjonelle driften å gjøre. Det er egentlig bare papirflytting. Sjekk det norske luftfartsregisteret for å se hvor mange av SAS- og Widerøe-flyene som er eid av dem selv. Det er under halvparten. Det er svært vanlig at leasingselskapene eier flyene og flyselskapene er operatører. Braathens trenger penger i kassen og dette er en grei måte å få det på. I tillegg er det nok et ledd i utfasingen av 400/500-modellen, da de fleste 700-modellene er eid av Braathens. Ellers så mener jeg at LN-TUX er på vei ut av Braathens. Dette er en 500-maskin som kom fra Sverige. Mener den er blitt solgt eller forsøkt solgt etter leveringen av LN-TUH. DANIEL Siter
Øystein Eker Skrevet 9. februar 2000 Skrevet 9. februar 2000 Det er riktig. Flåten ligger konstant på 33 stk. De eldste blir solgt etterhvert som nye -700 kommer inn. TUX (SE-DUT) ble leid inn for 1 år siden for å dekke inn salget av BRA. Denne leiekontrakten er nå forlenget med 1 år. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. februar 2000 Skrevet 9. februar 2000 Til informasjon: Av Widerøe sin flåte av Dash8-300 (9 stk), så er kun ett leaset.... Jeg er ikke helt sikker på -100 serien, men det er nok ikke mange som er leaset der heller.... ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp Siter
Gjest Skrevet 9. februar 2000 Skrevet 9. februar 2000 Hmmmmm........dette leasing greiene hørtes interessant ut! Jeg tipper en kan tjene GODE penger!!! Det samme gjelder å kjøpe fly på bruktmarkede og selge dem igjen for et par-tre millioner mer. Hvis du har en bank som du kan godsnakke med, så burde det jo la seg gjøre! ....si du tjener en 10-12 millioner på et kjøp/slag, så dekker jo de alle utgiftene en måtte ha sammen med papirmøllen eller?? :=) Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 9. februar 2000 Skrevet 9. februar 2000 I den siste tiden har Widerøe, i likhet med SAS og Braathens solgt og tilbakeleid en rekke fly. Nå fikk jeg ikke til å sjekke luftfartsregisteret på nett idag, men svært mange av Widerøes fly er leaset. Tallet er også økende. Den eneste grunnen til at Widerøe tidligere har hatt økonomi til å eie endel fly selv er en gavepakke de fikk av staten for å kjøpe dash 8-100 flyene. Ellers mener jeg bestemt at -TUX kom til under overtakingen av Transwede og at den nå er solgt. DANIEL Siter
Øystein Eker Skrevet 10. februar 2000 Skrevet 10. februar 2000 TUX eies av MSA - overtatt fra Braathens Sverige AB 31.03.99 Braathens leier flyet i et år til. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 11. februar 2000 Skrevet 11. februar 2000 quote: Originally posted by Daniel Skjeldam: I den siste tiden har Widerøe, i likhet med SAS og Braathens solgt og tilbakeleid en rekke fly. Nå fikk jeg ikke til å sjekke luftfartsregisteret på nett idag, men svært mange av Widerøes fly er leaset. Tallet er også økende. Den eneste grunnen til at Widerøe tidligere har hatt økonomi til å eie endel fly selv er en gavepakke de fikk av staten for å kjøpe dash 8-100 flyene. DANIEL I stand corrected: 6 av Widerøes 28 fly er leaset... ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp Siter
SH Skrevet 11. februar 2000 Skrevet 11. februar 2000 Hei Jeg bare lurer på hvorhen dere finner all informasjonen om flyene. Er det en nett adresse der jeg kan finne informasjonen? Siter
Magne Mæhre Skrevet 11. februar 2000 Skrevet 11. februar 2000 quote: Originally posted by Sveinung H: Hei Jeg bare lurer på hvorhen dere finner all informasjonen om flyene. Er det en nett adresse der jeg kan finne informasjonen? Fartøyregisteret. http://www.luftfartstilsynet.no/"'>http://www.luftfartstilsynet.no/" TARGET=_blank>http://www.luftfartstilsynet.no/ --Magne Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.