Krister Bye Skrevet 7. februar 2000 Skrevet 7. februar 2000 Heisann, På min daglige runde på Airliners.net så jeg dette bildet: http://www.airliners.net/open.file?id=66557"'>http://www.airliners.net/open.file?id=66557" TARGET=_blank>http://www.airliners.net/open.file?id=66557 Hvordan oppstår denne "tåka", finnes det noen "fysisk" lov med tanke på temperatur og slikt, som får dette til å hende? Jeg har også sett dette på vingene på fly. Var selv med under innflyving med et KLM 747-300 til Amsterdam, Det var en overskyet dag, med litt tåke. Plutselig ble vingene helt hvite. Ganske artig. Noen som vet hvordan dette oppstår? MVH Krister Bye Siter
H S Skrevet 8. februar 2000 Skrevet 8. februar 2000 Dersom du får et tilstrekkelig lavt trykk (undertrykk), og det samtidig er fuktighet i luften , vil luften,som i dette tilfelle er like fremfor fan-bladene,nå metning (altså du får "tåke").Dette skjer fordi luftens temperatur avtar tilstrekkelig til at den går under metningskurven,siden den den blir kjølt av det lavere trykket som oppstår.Jo høyere temp.en luftmasse har, jo mer vanndamp kan den inneholde, ref.en metar der en får oppgitt temp/duggpunkt. hilsen Hans Petter Stue ------------------ Siter
Erik H. Bakke Skrevet 8. februar 2000 Skrevet 8. februar 2000 Man får akkurat samme effekten i fuktig luft når vingenes angrepsvinkel blir stor, f.eks. under innflyvning og like etter takeoff. Jo mer løft en vinge genererer, jo mer kondens vil det dannes, p.g.a. trykkforskjellen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.