Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg fløy Kr.sund N til Oslo , både i mai og nå i helgen. Første tur: 33000 nedover, vet ikke på returen

Andre tur 31000 nedover og 36000 oppover. Fot selvsagt !!

 

Skrevet

Dette er avhengig av mye. Trafikken, ruten, vekten på flyet osv.

 

Det er flygelederen som tildeler det endelige flyhøyde, som han prøver å få som nærmt den høyden piloten ønsker.

 

For et halvt års tid siden eller noe slikt var det slik at over FL290 (29000 fot) så måtte det være minst 2000 fot skille, og derfor ferre flightlevel å velge mellom, men nå har RVSM kommet, og det betyr rett og slett at man kun trenger 1000 fot over FL290, som det har vært tidligere under.

 

Men man har en grunnregel her. Alle flyginger fra 000-179 grader foregår på ujevne FL, f.eks. FL230, FL350, FL410. Alle flyginger i retning 180-359 foregår på jevne FL, f.eks, FL240, FL360 eller FL420. En grei huskeregel for dette er NEODD (NE=North East) og SWEVEN (SW=South West).

 

Men det var mest om flygenivå generelt. Men altså, må du vite vekten på flyet også fo å finne ØNSKET flyvehøyde, og du må ta trafikken i betraktining for å finne den faktiske flyvehøyden.

 

Håper du forstod noe av det jeg skrev her ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …