Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen. Jeg har nå kommet så langt som til at jeg skal skrive kommentar til innflyginger i den videon vi holder på og lage. Problemet er at jeg vet lite og ingenting om papi/vasi, noen som kunne forklare litt, eks. hva er forskjell papi/vasi, hvor mange varianter finnes, hvor mange lamper er det på dem osv osv

Hadde også trengt bilder (digitale sådanne) av sånne systemer (papi/vasi lamper) samt av antennene til ILS og tilhørende systemer, noen som har og som er villige til og la meg bruke dem i videon ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

Så etter hva det stod i hjelpefilen til airport, og her det er jeg fant:

VASI stands for “ Visual Approach Slope Indicator ”. This is a system of lights at the edge of the runway near the threshold facing the landing aircraft. In the case of a two bar system, a pilot sees a red light above a white light if the approach slope is correct, two reds if the approach is too low and two whites if too high. It have two or three bars (Aircraft carriers use a similar system instead of the ‘batman’). T-VASI and PAPI are other versions of the VASI system.

og det skal visst stå litt om dette i hjelpefilen til FS også under navigasjon.

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Skrevet

Hos SASFSS (www.dalnet.se/sasfss) under legends (ve meny) så finner du en fil som forklarer VASIS, og endel andre filer som forklarer andre ting vedørende flykart og. VASIS er forklart utmerket i den filen som finnes der.

Alle filene under Legends er gratis, og anbefales til alle som måtte ha interesse av slikt.

------------------

Roar Sandøy

Skrevet

Hei Tarjei!

Hvis du ser i help fila til fs98 så står det forklart forskjellen på vasi og papi. Papi er jo de fire lysene som står på rekke med siden av rullebanen. Hvis du er i glideslope vil det lyse to røde og to hvite. Er du for lavt vil det lyse tre eller fire røde lys etter hvor lavt du er i forhold til glideslope. Er du for høyt vil det lyse hvite lys tre eller fire. Vasi er nesten det samme bare det er to lys i steden for fire. Lysene står ikke med siden av hverandre men oppforbi hverandre hvis du skjønner. Er du for høyt yser begge lysene hvitt er du for lavt begge røde og hvis du er akkuratt i glideslope så lyser det ene rødt og det andre hvitt.

Det er en film på fs98 cd`en som forklarer dette bedre enn meg [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

MVH

Ådne Askildsen

Skrevet

quote:

Originally posted by Aadne Askildsen:

Hei Tarjei!

Hvis du ser i help fila til fs98 så står det forklart forskjellen på vasi og papi. Papi er jo de fire lysene som står på rekke med siden av rullebanen. Hvis du er i glideslope vil det lyse to røde og to hvite. Er du for lavt vil det lyse tre eller fire røde lys etter hvor lavt du er i forhold til glideslope. Er du for høyt vil det lyse hvite lys tre eller fire. Vasi er nesten det samme bare det er to lys i steden for fire. Lysene står ikke med siden av hverandre men oppforbi hverandre hvis du skjønner. Er du for høyt yser begge lysene hvitt er du for lavt begge røde og hvis du er akkuratt i glideslope så lyser det ene rødt og det andre hvitt.

Det er en film på fs98 cd`en som forklarer dette bedre enn meg [image]
'>http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hei, joda såpass som det du forklarer her kan jeg, men problemet er alle de forskjellige lysene som finnes.

Men jeg er ikke helt enig i det du forklarer som vasi, såvidt jeg vet er det du forklarer APAPI [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] vasi er såvidt jeg vet to eller flere lysrekker over og under hverandre ja, men det er normalt tre lys på rekka (to finnes på den øverste rekka men KUN isammen med to lysrekker med tre lys under). Har funnet litt info på nettet men blir egentlig bare mere forvirret av det, det finnes jo så mange forskjellige typer, og f.eks. den typen som finnes i bergen, er det papi ? Det står jo på begge sider av banen (4 lys på rekke på hver side), ifølge infoen jeg har er det bare papi på en side og da normalt venstre side av rwy.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...